۲۹ آذر ۱۳۹۰، ۸:۵۵

همکاری آذربایجان شرقی و تاتارستان/ درخواست ایجاد خط هوایی قازان-تبریز

همکاری آذربایجان شرقی و تاتارستان/ درخواست ایجاد خط هوایی قازان-تبریز

تبریز - خبرگزاری مهر: در سفر یکروزه هیئت بلندپایه اقتصادی تاتارستان به تبریز و در جریان دیدار دستیار ویژه رئیس جمهور تاتارستان و رئیس دپارتمان روابط خارجی این جمهوری با استاندار آذربایجان شرقی، زمینه های همکاری دو جانبه مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد علیرضا بیگی استاندار آذربایجان شرقی شامگاه دوشنبه در این دیدار به اشتراکات آذربایجان شرقی و تاتارستان اشاره کرد و گفت: پیوندهای مشترک در زمینه های فرهنگی، دینی و زبانی به خوبی توانسته است بستر موردنیاز برای مستحکم کردن روابط دو طرف را ایجاد کند.

وی با اشاره به نشست دو روز گذشته خود با رئیس جمهور تاتارستان در تهران تصریح کرد:ارتباط آذربایجان شرقی و تاتارستان از دو کشور بزرگ جمهوری اسلامی یاران و فدراسیون روسیه اسباب مسرت است.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: دو طرف علاوه بر داشتن روابط خوب اقتصادی، موفق به شکل دادن پیوند خواهرخواندگی تبریز و قازان شده اند و همین موضوع عمق ارتباطات دوجانبه را حکایت می کند.

وی با یادآوری سخنرانی خود در بین نمازگزاران جمعه قازان در جریان سفر سه سال قبل اش به تاتارستان، صحنه های ابراز همدردی مردم این شهر با ملت داغدیده غزه را صحنه هایی بسیار باشکوه و منحصربفرد دانست و اظهار داشت:اشک های اندوهبار مردم قازان در همدردی با ساکنان غزه، مقامات آذربایجان شرقی را در استمرار همکاری های دوجانبه با این جمهوری مصمم کرده است.

بیگی در عین حال مسیر گسترش همکاری های دو جانبه را مسیری طولانی دانست و افزود: حضور هیئت تاتار در تبریز و بازدید از برخی امکانات صنعتی و آموزشی این شهر، زمینه ساز تسریع در گسترش همکاری های آینده با آذربایجان شرقی خواهد بود.

استاندار آذربایجان شرقی از اینکه رئیس هیئت اقتصادی تاتارستان در جریان سفر به تبریز تصویر خوبی از این شهر در ذهن دارد، ابراز خرسندی کرد و ضمن تبیین نقش اثرگذار آذربایجان شرقی در زمینه های مختلف، گفت: حوزه اثرگذاری آذربایجان شرقی محدود به مرزهای جغرافیایی این استان نیست بلکه استان های شمالغرب و حتی فراتز از مرزهای کشورمان را دربرمی گیرد.

وی ظرفیت بهره برداری از قابلیت های مربوط به حوزه فرهنگ، مبادله دانشجو، ارتباط ویژه با پارک های علم و فناوری و نیز پتانسیل همکاری های ورزشی بین دو طرف را جزو علایق آذربایجان شرقی در افزایش مبادلات با تاتارستان بیان کرد و افزود: در این میان لازم است ارتباط بین اتاق های بازرگانی دو طرف بیش از گذشته افزایش یابد.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در این زمینه می توان ساختمان سرکنسولی سابق روسیه در تبریز را به دفتر اقتصادی تاتارستان تبدیل کرد تا از این رهگذر مبادلات اقتصادی و تجاری دو طرف افزایش یابد.

بیگی همچنین از رئیس هیئت اقتصادی تاتارستان برای حضور فعال در همایش جاده ابریشم که طی شش ماه آینده به میزبانی تبریز برگزار خواهد شد، دعوت کرد که با پاسخ مثبت او مواجه شد.

خط هوایی مستقیم قازان - تبریز ایجاد شود

در این دیدار "اسکندر مفلیخانوف" رئیس هیئت اقتصادی تاتارستان نیز با ابراز خرسندی از حضور در تبریز، از آن به عنوان شهری بسیار زیبا یاد کرد و افزود: در مدت حضورم در مراکز مختلف صنعتی و آموزشی تبریز، اهالی آن با صمیمت ویژه ای از من و همکارانم استقبال و پذیرایی کردند و ما احساس غربت نکردیم.

دستیار ویژه رئیس جمهور تاتارستان خواستار ایجاد خط هوایی مستقیم تبریز-قازان شد و افزود: تاسیس این خط هوایی به رونق مبادلات اقتصادی کمک خواهد کرد ضمن اینکه تردد متخصصان دو طرف تسهیل می شود.

وی اظهار داشت: تنها عامل مانع افزایش همکاری های تاتارستان و آذربایجان شرقی، کمبود اطلاعات بود که این نقیصه در سفر امروز به حداقل خود رسید.

مفلیخانوف تاکید کرد: برای تعمیق این مناسبات کارگروهی در تاتارستان تشکیل خواهد شد و ما از اکنون منتظر حضور هیئت اقتصادی و تجاری از آذربایجان شرقی در تاتارستان هستیم.

دستیار ویژه رئیس جمهور تاتارستان همچنین از استاندار آذربایجان شرقی دعوت کرد تا در همایش تجارت جهانی که با شعار "همکاری فدراسیون روسیه با کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی" می 2012 در قازان برگزار خواهد شد، حضور یابد.

در پایان این دیدار، احمد علیرضا بیگی و اسکندر مفلیخانوف هدایایی به رسم یادبود به همدیگر اهدا کردند.

هیئت اقتصادی تاتارستان در سفر یک روزه به آذربایجان شرقی ضمن حضور در دانشگاه تبریز از برخی از واحدهای صنعتی این کلانشهر نیز دیدن کرده و از نزدیک با زمینه های همکاری مشترک با این استان آشنا شدند.

تاتارستان یکی از جمهوری های خودمختار فدراسیون روسیه و پایتخت آن قازان است که حدود سه میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد. این جمهوری، دولتی در ترکیب فدراسیون روسیه بوده و توسط رئیس جمهوری اداره می شود.

کد خبر 1488300

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha