۳۰ دی ۱۳۸۳، ۱۳:۵۰

از سوي انجمن آثار و مفاخر فرهنگي منتشر شد :

زندگينامه و خدمات علمي دكتر رضا داوري اردكاني

زندگينامه و خدمات علمي دكتر رضا داوري اردكاني

زندگينامه و خدمات علمي و فرهنگي دكتر رضا داوري اردكاني در 237 صفحه و تيراژ 1200 نسخه منتشر شد.

خبرگزاري "مهر" - دين و انديشه :  پنجاه و هشتمين شماره از مجموعه زندگينامه هايي كه از سوي انجمن آثار و مفاخر فرهنگي منتشر مي شود  به "زندگينامه و خدمات علمي و فرهنگي دكتر رضا داوري اردكاني" اختصاص  دارد. بر اين مجموعه دكتر مهدي محقق، رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي، پيشگفتاري نوشته است.

وي در ابتداي سخن مي گويد : مردم ايران زمين از دير باز به مباحث فلسفي و عقلي توجه داشته و به عقل و خرد ارج مي نهاده اند. كتابهايي كه به زبان فارسي ميانه، براي ما باقي مانده و در آنها به مسائل و مباحث انسان شناسي و خداشناسي و جهان شناسي مطرح گشته نمودار و نمونه اي از سنت به كاربردن عقل و سود جستن از خرد است.

دكتر محقق در ادامه پيشگفتار به جايگاه والاي دكتر داوري مي پردازد و مي نويسد : اكنون كه مجلس بزرگداشت براي يكي از وارثان حكيمان توانا يعني دكتر رضا داوري اردكاني برگزار مي گردد بايد اذعان كرد كه اين استاد متعلق به نخستين طبقه اي است كه گام از فلسفه اسلامي فراتر نهاد و به انديشه هاي حكيمان اروپايي پرداخت. او به موازات اين كه حكمت قديم را در دانشگاه تهران نزد محمد حسين فاضل توني و سيد محمد كاظم عصار به درس آموخت از استاداني همچون دكتر يحيي مهدوي و دكتر سيد احمد فرديد انديشه هاي غربي را فراگرفت و ساليان دراز، نسل معاصر از دوستداران فلسفه را از نتيجه معلومات خود بهره مند ساخت. استادان و دانشجويان دكتر داوري نيك آگاهند كه صفات برجسته و سجاياي اخلاقي و احترام به استاد و محبت به دانشجويان و تواضع نسبت به دوستان كه در نهاد او مضمر است با آنچه او از علم و دانش و فضايل اخلاقي برخوردار است، برابري مي كند. اين مايه بسي مسرت است كه استاد داوري با اين سوابق درخشان علمي عهده دار زعامت فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران است، چه آن كه حكمت ام العلوم است و به ويژه علم الهي و دانش برين كه رياست كبري بر همه علوم دارد. 

همچنين در اين مجموعه گفت و گوي مشروحي با عنوان سفري خاموش ميان حرف و سكوت توسط اميد قنبري با دكتر داوري انجام شده است كه به مراحل زندگي، سوابق علمي و آموزه هاي داوري اشاره مي شود.

بر اين مجموعه، چهار مقاله از دكتر داوري با عنوان از فلسفه چه مي توان آموخت؟، هيدگر و گشايش راه تفكر آينده ،  مقدمه بر فيسلوف ري ، و مقدمه بر جاويدان خرد اضافه شده است.

 بخش پاياني كتاب نيز فهرستي از كارنامه، اسناد و عكسهاي دكتر داوري  را به همراه دارد .

کد خبر 150121

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha