۲۵ دی ۱۳۹۰، ۹:۱۰

نگاهی به "دوربین هفت"/

زیر پوست شهر؛ از زبان مردم برای مردم

زیر پوست شهر؛ از زبان مردم برای مردم

برنامه "دوربین هفت" شبکه آموزش در سه ماهی که روی آنتن می‌رود، به واسطه کوتاهی و در عین حال مفید بودن اطلاعاتی که به مخاطبان ارائه می‌دهد، تماشاچیان ثابتی برای خود دست و پا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، "دوربین هفت" برنامه‌ای مستند گزارشی است که روزانه در پنج نوبت هفت دقیقه‌ای از آنتن شبکه آموزش سیما پخش می‌شود. برنامه‌ای که تعدد سوژه‌ها یکی از مهمترین خصوصیات آن به شمار می‌رود و در کنار آن زمان کم برنامه باعث شده است تا از بسیاری زیاده‌گویی‌ها پرهیز شود. همین موضوع کمک کرده تا مخاطبان شاهد تماشای برنامه‌ای مفید در شبکه هفت باشند.

با توجه به رویکرد هفتمین شبکه سیما که آموزش غیرمسقتیم است لزوم برنامه‌ای گزارش محور در زمینه موضوعات مختلف اجتماعی و فرهنگی در این شبکه به شدت احساس می‌شد که با روی آنتن بردن این برنامه این خلاء تا حدودی برطرف شده اما پس از مدتی این بیم به وجود آمد که "دوربین هفت" در امتداد سایر برنامه‌های مشابه رسانه ملی قرار گیرد و صرفا کپی برداری از برنامه‌های موفق این حوزه باشد اما مرور زمان ثابت کرده است که پشت این برنامه یک اتاق فکر خوب وجود دارد.

بردن دوربین برنامه به لایه‌های زیرپوستی شهر نمایش آن شاید مشخصه اصلی تمامی برنامه‌های اینچنینی باشد اما "دوربین هفت" توانسته یک وجه تمایز برای خود به وجود بیاورد و آن هم بیان نکات مختلف از زبان خود مردم است. این موضوع دقیقا در راستای اهداف آموزشی شبکه آموزش قرار دارد و تجریه هم نشان داده است اگر موضوعی به صورت کاملا مستقیم به مردم گوشزد شود نتیجه چندان مطلوبی نخواهد دادشت اما در این برنامه ابتدا یک موضوع مطرح و سپس از زبان مردم ابعاد مختلف آن بیان می‌شود که در برخی از موارد اطلاعات مردم جامعه در خصوص موضوعات گاه به شدت تخصصی تحسین برانگیز است.

 

به عنوان مثال دوربین برنامه "دوربین هفت" با حضور در صحنه حوادث شهری ضمن بررسی این حوادث از زوایای مختلف سعی می‌کند در انتهای آن حتما نکات آموزشی مختلفی را بیان کند که همین موضوع باعث شده تا این برنامه از یک برنامه صرفا ثبت کننده وقایع و حوادث شهری به برنامه‌ای چالشی در ابعاد مختلف تبدیل شود.

همچنین همانطور که اشاره شد "دوربین هفت" تا بدینجا توانسته است مهمترین خصوصیت یک برنامه پویای تلویزیونی که همان تنوع است را حفظ کند، به عنوان مثال دوربین این برنامه همانقدر حضور فعالی در همایش هزارمین سال سرایش شاهنامه دارد که در جشنواره‌های مختلف فرهنگی هنری. یا همانقدر به موضوعات مختلف نظیر بهداشت و روان می‌پردازد که به موضوعات اجتماعی و یا حتی قضایی و خانوادگی و این تنوع در بیان موضوعات مختلف در کنار کوتاه بودن زمان برنامه خصوصیت مهم برنامه مستند گزارشی "دوربین هفت" است.

در ارزیابی این برنامه همچنین می‌توان به این نکته اشاره کرد که سازندگان "دوربین هفت" برای خود شعار "فرصت دانستن برای زندگی بهتر است" را انتخاب کرده‌اند و توجه به این موضوع هرچند در شعار نشان می‌دهد که سازندگان این برنامه دغدغه افزایش آگاهی مردم در موضوعات مختلف را دارند اما نکته‌ای که باید مدنظر قرار دهند حفظ روند موجود است. یعنی اینکه از سبک و سیاق سایر برنامه‌های مشابه تقلید نکردن وگرنه "دوربین هفت" نیز پس از مدتی جذابیت خود را از دست خواهد داد.

-----------------

مریم عرفانیان

کد خبر 1509144

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha