۲۷ دی ۱۳۹۰، ۸:۳۵

سیاست حسنی/

قیام شکوهمند امام حسین(ع) نتیجه تدبیر امام حسن(ع) بود

قیام شکوهمند امام حسین(ع) نتیجه تدبیر امام حسن(ع) بود

حجت الاسلام ابراهیمی با تشریح موانع امام حسن(ع) برای قیام علیه معاویه تأکید کرد: امام حسن مجتبی(ع) تمهیدی را سامان دادند که زمینه برای قیام امام حسین(ع) ایجاد شود و اگر قیام امام حسین(ع) نتیجه داد نتیجه واگذاری حکومت و تدبیر امام حسن(ع) بود.

حجت الاسلام حسین ابراهیمی نماینده مجلس و رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد در پاسخ به این سؤال که چرا امام حسن(ع) به مانند امام حسین(ع) علیه معاویه قیام نکرد به خبرنگار مهر گفت: موانعی که در زمان حیات امام حسن مجتبی در قبال معاویه وجود داشت موانع مهمی بود از جمله اینکه در آن زمان معاویه را جزو اصحاب پیامبر(ص) و از کتاب وحی می شمردند و آنقدر معاویه مکر و حیله داشت که کسی به سادگی نمی توانست به ماهیت اصلی او پی ببرد.

وی تأکید کرد: علاوه بر آن یاران امام حسن(ع) وفا نداشته و عهد شکن بودند. ضمن اینکه اگر امام حسن مجتبی به جنگ با معاویه ادامه می داد همان تعداد اندک یاران با وفای امام کشته و با توجه به برنامه های معاویه ریختن خونشان هم در آن زمان ارزشی برای اسلام نداشت.

ابراهیمی تصریح کرد: در حقیقت صلح امام حسن(ع) و یا به تعبیری واگذاری حکومت برای چند صباحی با شرایط پیمان نامه فرصتی را برای امام حسین(ع) به وجود آورد؛ امام حسن مجتبی(ع) تمهیدی را سامان دادند که زمینه برای قیام امام حسین(ع) ایجاد شود و اگر قیام امام حسین(ع) نتیجه داد نتیجه واگذاری حکومت و تدبیر امام حسن(ع) بود.
 
وی با اشاره به شرایط زمانی حیات امام حسن مجتبی(ع) افزود: بنی امیه در آن زمان به مردم شناسانده نشده بودند و هیچکس نمی دانست که چقدر این خاندان خباثت دارند و تازه بعد از آمدن یزید خباثت بنی امیه علنی شد که حتی حاضرند فردی مثل یزید که اعمال گناه و فسق را آشکارا انجام می دهد را به عنوان خلیفه مسلمین بپذیرند.
 
نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امام مجتبی(ع) برای امام حسین(ع) زمینه سازی کردند و امام حسین نیز برای بعد از خود برنامه ریزی کرد که امروز الحمدلله بعد از 1400 سال می بینیم حیات اسلام نتیجه تدبیر امام حسن و قیام امام حسین علیهم السلام است.
 
ابراهیمی تأکید کرد: همه اهل بیت یک برنامه منظم حساب شده ای را بر اساس توصیه های رسول خدا و نورانیتی که خداوند به ائمه عنایت فرموده داشتند؛ در هر زمانی هر امامی به اقتضای آن زمان برنامه و راهبردهای نبی مکرم اسلام و عنایات ذات حضرت ربوبی را مورد توجه قرار داده و اجرا می فرمودند.

وی با اشاره به بی وفایی بسیاری از فرماندهان سپاه امام حسن(ع) تأکید کرد: حب دنیا و مقام، لجاجت و عناد، تعصب و خوی جاهلیت، هوا و هوس، و... انسانها را از صراط مستقیم بیرون می کند. همه ما همواره در معرض خطریم حتی پیامبر(ص) دعا می فرمودند که خدایا مرا یک لحظه به خود وامگذار. خداوند به پیامبر(ص) می فرماید: "وقل رب زدنی علما و عملا و الحقنی بصالحین" خداوند به پیامبر می فرماید که دعا کند.
 
حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به نقش همسر امام حسن(ع) در شهادت ایشان تصریح کرد: ما نمونه های این افراد را در خاندان پیامبران گذشته داریم؛ مثل همسر لوط و پسر نوح، خداوند لطفش را از هر کسی بگیرد و آن فرد نورانیتش را از دست بدهد در تاریکی می افتد و کسی که در تاریکی افتاد هر عملی را انجام می دهد بدون اینکه عاقبتش را ببیند. این زن هم با اینکه همسر امام بود هوا و هوس داشت، حب دنیا و نزدیک شدن به حکومت را داشت به همین دلیل در مسیر گمراهی قدم گذاشت و این وقایع تاریخی عبرتهایی برای بیداری ما از غفلتها می تواند باشد.
کد خبر 1511254

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha