۲ بهمن ۱۳۹۰، ۱۲:۱۷

افتخار جدید جامعه علمی ایران/

اعطای جایزه برترین محقق جهان در سرطان و بیماریهای خونی به پزشک ایرانی

اعطای جایزه برترین محقق جهان در سرطان و بیماریهای خونی به پزشک ایرانی

کمیته مطالعات بین المللی مرکز تحقیق بین المللی خون و پیوند مغز استخوان امریکا جایزه برترین محقق جهان در زمینه سرطان و بیماری‌های خونی را به دکتر اردشیر قوام زاده استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران اعطا می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام کمیته مطالعات بین المللی مرکز تحقیق بین المللی خون و پیوند مغز استخوان امریکا، دکتر اردشیر قوام زاده به عنوان دریافت کننده جایزه ممتاز سال 2012  این انجمن انتخاب شد.

این جایزه روز سه شنبه دوم فوریه 2012 برابر با 21 بهمن 1390 طی گردهمایی ادواری که از اول تا پنجم فوریه برگزار می شود، به وی اعطا خواهد شد.

اردشیر قوام زاده استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1319 در شهر تهران متولد شد. وی تحصیلات متوسطه را در دبیرستان دارالفنون آغاز کرد و در سال 1339 موفق به اخذ مدرک دیپلم شد. تحصیلات عالی خود را در رشته پزشکی دانشکده پزشکی وین کرایس اتریش آغاز کرد و در سال 1350 فارغ‌التحصیل شد. وی در سال 1356 موفق به اخذ درجه تخصصی در رشته داخلی و انکولوژی از کشور سوئیس شد.

وی سپس تحصیلات فلوشیپ خود را در رشته هماتولوژی و پیوند در دانشگاه سوئیس در سال 1370 به پایان رساند و تاکنون به عنوان عضو هیئت علمی و استاد گروه داخلی در بخش خون و انکولوژی بیمارستان شریعتی مشغول به کار است.

دکتر قوام زاده فوق تخصص خون و سرطان، نخستین دانشمندی است که در ایران پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز را از راه پیوند مغز استخوان و بعد پیوند از طریق خون محیطی به انجام رسانده است.

در این مرکز هر سال 400 پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز از طریق پیوند مغز استخوان و بیشتر از آن از طریق پیوند سلول‌ها از خون افراد دهنده سلول که غالبا خویشاوندان نزدیک بیماران هستند انجام می شود. این آمار مشابه مراکز پیوند مغز استخوان در کشورهای پیشرفته است.

پیوند سلول های بنیادی خون‌ساز در حال حاضر بهترین روش درمانی در سرطان‌های خون و بیماری های خونی مانند تالاسمی ماژور، بیماری های متابولیک، بیماری‌های دستگاه ایمنی، سیروز کبدی، توده‌های سرطانی مانند سرطان سینه، ریه، کبد، پروستات و تخمدان و حتی بیماری های روماتیسمی است و 60 بیماری صعب العلاج را درمان می کند.

میزان موفقیت درمان بیماری‌های نیازمند به پیوند در پژوهشکده خون و سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال حاضر حدود 70 درصد و از بالاترین آمارهای دنیاست. در حال حاضر ایران جزء یک درصد کشورهای دنیاست که قادر هستند این پیوند را انجام دهند.

دکتر قوام زاده همچنین سمت های اجرایی مختلفی را نیز از گذشته تاکنون برعهده داشت است، ریاست کنگره لنفوم و پیوند مغز استخوان در تهران در سال 1373، ریاست کنگره پیوند مغز استخوان در تهران سال 1379، ریاست انجمن هماتولوژی انکولوژی ایران سال 1373، ریاست کمیته بورد هماتولوژی- انکولوژی ایران سال 1370، ریاست مرکز تحقیقات خون، سرطان و پیوند مغز استخوان سال 1378 تاکنون، ریاست بیمارستان شریعتی از سال 59 تا 61، ریاست دپارتمان پزشکی از سال 59 تا 64، ریاست بخش خون و سرطان و پیوند استخوان از سال 59 تا 78، عضو انجمن بین‌المللی پیوند مغز استخوان از سال 1371 و عضو انجمن بین‌المللی پیوند خون و مغز استخوان اروپا از سال 1370 و ریاست پژوهشکده خون سرطان و سلول‌های بنیادی خون ساز دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکنون از جمله این سمت ها است.

کد خبر 1515275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha