۱۸ بهمن ۱۳۹۰، ۹:۱۹

گزارش خبری/

اصفهان مرکز همزیستی مسالمت آمیز ادیان توحیدی/ ایران الگویی برای کشورها

اصفهان مرکز همزیستی مسالمت آمیز ادیان توحیدی/ ایران الگویی برای کشورها

اصفهان - خبرگزاری مهر: اصفهان همواره در عرصه‌‌های مختلف در کشور دارای شرایط قابل توجهی بوده از لحاظ توجه به ادیان مختلف نیز شرایط ویژه ای را داراست چنانچه از این استان می‌توان به عنوان مرکز همزیستی ادیان توحیدی یاد کرد که پیروان ادیان مختلف الهی با آرامش و آزادانه در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، از سپیده دم حیات بشر پیوند میان آسمان و زمین از طریق پیامبران الهی برقرار شده است، هدف ارسال این رسولان شکوفاسازی فطرت حق جو و خداخواه انسان در راستای کسب آرامش حقیقی از طریق مانوس شدن با خداوند است از این رو به راحتی می توان دریافت یهودی، مسیحی، زرتشتی و مسلمان همه و همه در عمق جان خویش در پی آنند که در ذیل ایمان به خالق هستی آفرین و عمل به دستورات وی به حقیقت الهی خویش نزدیک شوند.

از این رو ضروری است پیروان این ادیان توحیدی آزادانه بتوانند به آموزه های دینی خود عمل کنند و از این منظر به خداوند متعال تقرب جویند، نگاهی بیطرفانه نشانگر آن است که این آزادی عمل برای پیروان ادیان توحیدی در ایران وجود دارد.

در این خصوص نکته جالب توجه اینجاست که محله جلفای اصفهان یکی از محله‌های مخصوص مسیحیان به شمار می‌رود همچنین کلیمیان نیز در اصفهان به دور از هیچ مشکلی مراسم مذهبی خود را برگزار می‌کنند.

از نکات قابل توجه این است که ادیان توحیدی مستقر در اصفهان به صورت کاملا آزادانه زندگی می‌کنند و حتی دارای مدارس، باشگاه‌های فرهنگی و .... هستند.

ایران از لحاظ آزادی دینی از آزادترین کشورهای دنیاست

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: از دیرباز تا کنون یک همزیستی مسالمت آمیزی میان ادیان توحیدی در ایران وجود داشته که وضعیت همچنان وجود دارد و البته این وضعیت از پس از انقلاب تا کنون پررنگ تر نیز شده است.

مره صدق ادامه داد: از نظر من در طول تاریخ ایران تا کنون زمانی نبوده که سرنوشت یهود با ایران جدا باشد.

مشکلات ما همانند سایر ایرانیان است

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه مشکلات یهودیان در ایران همانند سایر ایرانیان است و چیزی فراتر از آن نیست، گفت: در حال حاضر نزدیک به 25 الی 30 هزار نفر یهودی در ایران ساکن هستند که نزدیک به 10درصد از این جمعیت مربوط به اصفهان است.

مره صدق یادآور شد: ایران از لحاظ آزادی دینی از آزادترین کشورهای جهان است که مردم در آن از فعالیتهای مذهبی خود را آزادانه وانجام می‌دهند.

این نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: اساس همزیستی مسالمت آمیز در ایران می‌تواند برای سایر کشورها نوعی سرمشق باشد.

وی در ادامه در خصوص وحدت میان مسلمانان با سایر ادیان توحیدی اظهار داشت: وحدت برای همه مردم یک اصل انکار ناپذیر است که همه باید به آن توجه داشته باشیم چنانچه این موضوع در مبارزه با رژیم شاهنشاهی و جنگ تحمیلی قابل مشاهده بود.

مره صدق تصریح کرد: در دفاع از مهین همه پیروان ادیان توحیدی با یکدیگر همراه هستند.

وضعیت ادیان الهی در ایران پس از انقلاب اسلامی بهتر شد

همچنین نماینده انجمن کلیمیان در استان اصفهان نیز به خبرنگار مهر گفت : با اشاره به برخی از مسائلی که اخیرا در خصوص عدم آزادی ادیان الهی در ایران اظهار داشت: مسائلی که در این خصوص مطرح می‌شود کذب محض است و همه در ایران زندگی می‌کنیم.

سیون ماه گرفته در ادامه سخنان خود با اشاره به تعداد کنیسه‌ها در اصفهان اظهار داشت: ما تمام مراسم مذهبی خود را به خوبی انجام می‌دهیم و روزانه سه نوبت مراسم داریم.

وی یادآورشد: کلیمیان در مجلس شورای اسلامی دارای نماینده هستند و در صورت بروز هر مشکلی از طریق نماینده خود در مجلس شورای اسلامی آن را مرتفع می‌کنیم.

ماه گرفته تصریح کرد: ما سالیان بسیاری است که در ایران بدون هیچ مشکلی زندگی می‌کنیم و بعد از وقوع انقلاب اسلامی نیز وضع ما بهتر شده است.

در این خصوص نماینده جامعه ارامنه جنوب کشور در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر گفت: در خصوص همزیستی و زندگی مسالمت آمیز در ایران بین مسلمانان با سایر ادیان باید به تاریخ مراجعه کرد که در این خصوص می‌توان درک کرد که رابطه مسلمانان با سایر ادیان توحیدی رابطه‌ای دیرینه است.

روبرت بیگلریان در ادامه اظهار داشت: بسیاری از رسانه‌ها که اکنون به دنبال تشویش اذهان عمومی هستند باید به این سابقه دیرینه تاریخی برگردند تا در نهایت مشاهده کنند که عمق رابطه مسلمانان با کلیمیان و مسیحیان تا چه اندازه است.

وی ادامه داد: در خصوص نوع نگرش مسلمانان به سایر ادیان الهی می‌توان اصفهان را مثال بارزی دانست زیرا در شهر اصفهان پیروان حضرت مسیح 12 کلیسای فعال دارند.

بیگلریان ادامه داد: جامعه ارامنه در اصفهان علاوه بر داشتن یک کودکستان دارای مدارس در سطوح مختلف هستند که این مدارس نیز فعال هستند.

نماینده جامعه ارامنه جنوب کشور در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: جامعه ارامنه در شهر اصفهان دارای دو باشگاه ورزشی و چند باشگاه فرهنگی است که این موضوع خود مبین این نکته است که جامعه ارامنه در اصفهان و ایران امن و ایمن هستند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به کلیسای واقع در چهارراه حکیم نظامی اصفهان گفت: این کلیسا در زمان برگزاری مراسم مذهبی مملو از جمعیت می‌شود، چنانچه در این مراسم مسلمانان نیز حاضر می‌شوند زیرا مسلمانان نیز حضرت مسیح را مقدس می‌دانند و به همین لحاظ در این مراسم حاضر می‌شوند چنانچه بسیاری از جامعه مسیحیت نیز در مراسم مذهبی مسلمانان حاضر می‌شوند.

بیگلریان با اشاره به اینکه جامعه ارامنه در اصفهان آزادی کامل دارند، تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که در صورت بروز هر مشکلی برای این جامعه آنها با ارتباطاتی که دارند در سریعترین زمان ممکن مشکل خود را مرتفع خواهند کرد.

شرایط آزادی در ایران وجود دارد

نماینده جامعه ارامنه جنوب کشور در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه احساس ایمن بودن، احساس بسط و گسترش عقاید در میان پیروان و اینکه یک بازآفرینی فرهنگی وجود دارد خود مبین اصل ازادی در ایران است، گفت: نباید فراموش کرد که ملاکهای آزادی همین نکات است که در ایران وجود دارد.

بیگلریان در ادامه به تراکم جمعیتی جامعه ارامنه در اصفهان نیز اشاره‌ای داشت و گفت: در کل استان اصفهان هشت هزار نفر جمعیت جامعه ارامنه است که 90 درصد این جمعیت در سطح شهر اصفهان ساکن هستند و بخش دیگر این جمعیت در شاهین شهر اصفهان و یکی از روستاهای شهرستان فریدون شهر ساکن هستند که البته جمعیت آن روستا به طور کامل پیرو دین مسیحیت است.

همچنین در این خصوص یکی از شهروندان جامعه ارامنه نیز با اشاره به اینکه ایران جای خوبی برای زندگی است و ما آزادانه به سنتها و شرعیاتمان عمل می کنیم، گفت: ما در ایران در کنار هموطنان هم کیش و غیر هم کیش با آرامش و آزادی زندگی می کنیم و از وضعیت موجود به لحاظ عمل به باورهای دینی راضی هستیم. این نه تنها نظر من که دیدگاه سایر هم کیشانم نیز است.

آنچه رسانه‌های غربی می‌گویند دروغ است

آنیتا استهبانیان با اعلام اینکه این سرزمین جامعه ای دارد که مسلمان، مسیحی،یهودی و ...کنار هم زندگی می‌کنند، تصریح کرد: زندگی در ایران برایم خوشایند است و تمامی آنچه رسانه های غربی می گویند کذب محض و نادرست است چون ما آرامش داریم نه خشونتی هست و نه اعمال زوری. ما خود به آنچه اعتقاد داریم در پرتو شرعیاتی که در اینجا وجود دارد عمل می کنیم.

همچنین در این خصوص نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه ادیان توحیدی سالهاست در کنار هم مسالمت آمیز زندگی می‌کنند به مهر گفت: سابقه این موضوع در ایران به قرنها پیش بر می‌گردد که در این خصوص می‌توان به عهدنامه‌ای اشاره کرد که یک هزار و سیصد سال پیش توسط حضرت علی (ع) منعقد شد.

یوناتن بت کلیا ادامه داد: در این عهدنامه زندگی مسالمت آمیز ادیان در کنار یکدیگر طرح شده و در حقیقت این عهدنامه در نوع خود یک منشور بین المللی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در ایران همه ادیان توحیدی در شرایط مطلوبی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، اظهار داشت: نباید فراموش کرد که همه انبیاء مردم را به صلح و دوستی با یکدیگر دعوت می‌کنند که در صورت تحقق چنین امری دیگر شاهد وجود هیچگونه جنگی در دنیا نخواهیم بود.

گفتمان میان ادیان در ایران بیش از هر کشور دیگری است

بت کلیا ادامه داد: نباید فراموش کرد که در کشور عزیزمان ایران موضوع گفتمان میان ادیان بیش از هر کشور دیگری وجود دارد و اقوام مختلف در این کشور در صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی‌می‌کنند این درحالی است که این موضوع را در بسیاری از کشورهای جهان شاهد نیستیم.

زندگی مسالمت آمیز ادیان در ایران الگوی مناسبی برای جهانیان است

بت کلیا در ادامه سخنان خود اصفهان را از جمله شهرهایی دانست که در آن همه ادیان مختلف در کنار یکدیگر به صورت مسالمت آمیز زندگی می‌کنند و ادامه داد: در ارومیه نیز ما شاهد این موضوع هستیم.

این نماینده مردم آشوری یادآور شد: ایران در این عرصه الگوی خوبی برای جهانیان به شمار می‌رود زیرا در این کشور غیر مسلمانان نیز در آرامش به سر می‌برند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به 20 هزار نفر آشوری در چندین شهر کشور زندگی می‌کنند که شاهین شهر اصفهان نیز از جمله شهرهایی است که در آن آشوریان به سر می‌برند.

تاریخ همزیستی مسالمت آمیز ادیان الهی در ایران را ثابت کرده است

موبد روحانیان زرتشت در استان اصفهان نیز در این خصوص با اشاره به اینکه هدف همه پیامبران و آموزگاران راستین از آدم تا خاتم یکتا پرستی بوده است، اظهار داشت: اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک از مسائلی است که همه پیامبران الهی آن را دنبال می‌کنند.

بهزاد نیک دین ادامه داد: ایران سرزمینی است که در دوران تاریخی ثابت شده همیشه اعتقادات و ادیان گوناگون در آن در کنار یکدیگر نوعی زندگی مسالمت آمیز و دوستانه داشته‌اند چنانچه کوروش نیز به اعتقادات همه احترام می‌گذاشت.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه اکنون پس از وقوع انقلاب اسلامی یک دگرگونی و هویت شناسی ناب ایرانی صورت گرفته، یادآور شد: این دگرگونی باعث شده تا اعتقادات ادیان و انسانها با ادیان مختلف یکپارچه با دوستی و احترام به اعتقادات یکدیگر جایگاه ایران را به نقطه اوج خود برسانند.

نیک دین تصریح کرد: ما افتخار داریم که ایران را خانه خود می‌دانیم و در حال حاضر نزدیک به 50 الی 60 هزار زرتشتی در ایران ساکن هستند که مرکزیت آنها بیشتر در یزد است.

وی جمعیت زرتشتیان در اصفهان را حدود 150 تا 200 نفر دانست و گفت: ما یک آتشکده فعال در اصفهان داریم.

نیک دین در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: باید ما همه با هم با وحدت و اتحاد دست در دست یکدیگر دهیم و به دور از هر گونه غرض ورزی بیگانگان که می‌خواهند نوعی تفرقه افکنی کنند باشیم و در حال حاضر نیز چیزی جزء احترام متقابل به چشم نمی‌خورد.

 

دین عوض شدنی نیست

حجت الاسلام حبیب الله ارزانی کارشناس اسلامی ادامه داد: نزد خداوند دین چیزی نیست که هر زمان عوض شود بلکه در یک پروسه تاریخی پیامبران متعددی آمده‌اند و هر یک به فراخور زمان مردم را دعوت به دین می‌کردند و با زبان مردم به تبیین مفاهیم دینی می‌پرداختند.

وی تصریح کرد: تمام انبیاء در واقع آمده‌اند تا خدا را نشان دهند که در طول زمان برخی از مردم در یک برهه زمانی خاص مانده و پیرو سخنان آن پیامبر هستند که در این خصوص باید دید که قرآن چه موضوعی را مطرح می‌کند.

وی که ریاست همایش بین‌المللی ادیان توحیدی را نیز بر عهده دارد گفت: قرآن کریم همواره مردم را به حقیقت دعوت می‌کند و در عین حال خطاب به کسانی که نپذیرفته‌اند می‌گوید اساس این است که اگر آن را بپذیریند حقیقت واحد است.

این کارشناس اسلامی یادآور شد: قرآن کریم در آیه 64 سوره آل عمران آورده است که بگو ای اهل کتاب بیائید از آن کلمه که میان ما و شما مشترک است پیروی کنیم که به جز خدای یگانه را نپرستیم و چیزی را با او شریک قرار ندهیم.

ارزانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه این مسئله در میان رهبران دینی گذشته نیز قابل ملاحظه است، گفت: مشاهده می‌شود که امیر الموئمنین(ع) همواره توصیه داشته‌اند که مردم یا برادر دینی و یا خلقی هستند که در هر صورت باید با آنها مدارا داشت.

توجه به سایر ادیان در قانون اساسی آن را مترقی‌ترین قانون می‌کند

این کارشناس اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه قانون اساسی مترقی‌ترین قانون به شمار می رود، گفت: در رژیم سابق کلیمیان نمی توانستند زبان رسمی خود که همان عبری است را آموزش دهند این در حالی است که پس از وقوع انقلاب اسلامی قانون اساسی مصوب کرد که یهود و یا در واقع همان کلیمیان می‌توانند در مدارس خود زبان عبری را آموزش دهند و حقوق آنها در این قانون لحاظ شد.

وی با اشاره به اینکه اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به شمار می‌رود، یادآور شد: زندگی ادیان مختلف در اصفهان از گذشته وجود داشته و این موضوع می‌تواند به عنوان یک الگو مطرح شود.

باید از همزیستی مسالمت آمیز با سایر ادیان در ایران فراتر سخن گفت

ارزانی ادامه داد: ما نباید بگوییم همزیستی مسالمت آمیز و باید در این خصوص فراتر سخن گفت زیرا ما اعتقاد داریم زمانی که رهبران دینی با همدلی کنار یکدیگر باشند همه در خصوص دغدغه‌های مشترکی سخن به میان می‌آوریم.

ارزانی با اشاره به نشست‌هایی که تا کنون با رهبران دینی داشته، گفت: زمانی که ما با یکدیگر نشست داریم یک نوع همدلی میان ما حاکم است که این همدلی به سبب عنایتی است که خداوند دارد زیرا او نیز می‌داند انسانها می‌خواهند به این واسطه مردم را به سمت پروردگار دعوت کنند.

این کارشناس اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در ایران همه یک هدف متعالی را دنبال می کنند، اظهار داشت: ما تنها به دنبال ایجاد یک زندگی آرام نمی‌باشیم بلکه دنبال آن هستیم که علاوه بر اینکه همه در آرامش زندگی کنند نکات مثبت را از یکدیگر فرا گرفته تا در نهایت یک زندگی آباد و آخرتی خوب را برای خود رقم بزنند.

...........................

گزارش: محمد قاسمی

کد خبر 1527739

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha