۲۲ خرداد ۱۳۹۱، ۹:۰۴

گزارش خبری/

ایجاد تحرک و انگیزه وظیفه نشریات سمنان/ نیازها و ملزومات

ایجاد تحرک و انگیزه وظیفه نشریات سمنان/ نیازها و ملزومات

سمنان-خبرگزاری مهر: وظیفه مهمی که امروزه در بین نشریات ما به فراموشی سپرده شده است، ایجاد تحرک و انگیزه در مخاطبان خود و تلاش در بیان مشکلات و ارائه راه حل برا ی پیشبرد آن است.

به گزارش خبرنگار مهر، ایجاد تحرک و انگیزه در مردم و تلاش در بیان مشکلات و ارائه راه حل برا ی پیشبرد آن، یکی از مهم ترین وظایف نشریات است که امروزه در بین ایشان گاها به فراموشی سپرده شده است و بسیاری تنها با چاپ صفحاتی که با تعدادی مطالب علمی پر شده است، راضی می‌شوند.

54 نشریه در استان سمنان منتشر می شود

کارشناس مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در استان سمنان 54 نشریه در زمینه اداری، دانشگاهی و حقیقی شامل یک روزنامه، هشت هفته نامه، هشت دو هفته نامه، 13 ماهنامه و دو ماهنامه، 18 ماهنامه تخصصی و شش فصل نامه مشغول به فعالیت هستند.

مهدی مرادی با بیان اینکه امسال 24 مجوز برای چاپ نشریه در استان سمنان صادر شده است، افزود: متاسفانه این نشریه ها به علت مشکلات مالی و تغییر زمینه نشریه هنوز اقدام به چاپ نکرده اند.

به گفته وی پرونده هفت متقاضی برای اخذ مجوز ارسال و چهار پرونده دیگر در دست اقدام  است.

چاپ نشریات در استان سمنان وضعیت مطلوبی ندارد

کارشناس مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان داشتن مدرک کارشناسی یا سطح دو حوزی و تمکن مالی را از مهم ترین شرایط اخذ مجوز عنوان کرد و اظهار داشت: نزدیکی به مرکز و کیفیت بسیار پایین دستگاه های چاپ و عدم تمایل مدیر مسئولان به چاپ نشریات در استان باعث شده چاپ نشریات در استان سمنان وضعیت مطلوبی نداشته باشد.

مرادی با بیان اینکه استان سمنان ظرفیت اخذ مجوز جدید برای فعالیت یک نشریه را ندارد عنوان کرد: متاسفانه در استان سمنان نیروی آموزش دیده (تخصصی) در این زمینه نداریم.

وی از فعالیت 153خبرنگار، گزارشگر، عکاس خبری، سردبیر و طراح در نشریات استان سمنان خبر داد و گفت: واگذاری تمامی امور سخت افزاری و نرم افزاری مربوطه به خانه مطبوعات، حمایت، هدایت و نظارت دقیق و مستمر از مهم ترین برنامه های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در آینده نزدیک است.

 مرادی عدم وجود نیروهای متخصص و آموزش دیده در این بخش، عدم حمایت های مالی مناسب و قانونی، عدم نظارت دقیق و مستمر بر چاپ و انتشار نشریه، عدم توزیع مناسب نشریات با هماهنگی خانه مطبوعات، عدم وجود آمار دقیقی از خبرنگاران و دست اندرکاران مطبوعاتی استان و عدم در آمد کافی برای دست اندرکاران مطبوعات را ازمهم ترین مشکلات بر شمرد.

کارشناس مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان تدوین قانونی جامع و کامل در خصوص چارچوب های مطبوعات و تمایز اشخاص و نیروهای متخصص از غیر متخصص، حمایت از خانه مطبوعات به صورت قانونی برای واگذاری خیلی از امور مربوطه، آموزش نیروهای شاغل در این بخش و پیگیری های ملی، استانی در خصوص مساعدت های مادی و معنوی از دست اندرکاران مطبوعات را از عمده ترین راهکارها برای رفع مشکلات دانست.

توزیع نشریات در استان سمنان وضعیت مناسبی ندارد

رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شبکه مناسب برای توزیع نشریه ها در استان سمنان وجود ندارد.

محمدتقی قدس با بیان اینکه هزینه چاپ و انتشار نشریه بالا است افزود:  این امر باعث شده تا از نیروهای مجرب و کار آزموده در نشریه ها استفاده نشود و مطالب چاپ شده در نشریه ها از نظر محتوا غنی نباشد.

  وی اظهار داشت: مردم علاقه به شنیدن حقایق دارند و اگر نشریه  ها حقایق را انعکاس ندهند آزادگی نشریه ها به خطر می افتد.

قدس با اشاره به اینکه اگر از یک دستگاهی انتقاد شود، آن دستگاه دیگر حاضر نمی شود به نشریه آگهی بدهد گفت: با  این کار نشریه ها را تحت فشار قرار می دهند.

مطالب و دردهای مردم جایگزین آگهی ها شود

سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی در استان سمنان اضافه کرد: نداشتن شبکه توزیع مناسب و دیر رسیدن روزنامه ها به دست مردم باعث شده تا زحمت های  افرادی که در یک نشریه مشغول فعالیت هستند از بین برود.

قدس گفت: همانطور که برای سوخت یارانه داده می شود باید برای انجام کار فرهنگی هم یارانه داده شود تا مطالب و دردهای مردم جامعه جایگزین منبع در آمد نشریه ها، یعنی آگهی ها شود.

 وی با بیان اینکه با هدفمند کردن یارانه ها هزینه چاپ نشریه ها افزایش یافته است عنوان کرد: متاسفانه در سه ماه اخیر یارانه خرید کاغذ کاهش پیدا کرده و به برخی از نشریه ها یارانه ای داده نشده است که این امر موجب شده چاپ نشریه ها طاقت فرسا شود.

قدس وضعیت تیراژ و شمارگان روزنامه های استان سمنان را نسبت به استان های دیگر مطلوب ارزیابی کرد و افزود: باید افرادی که مجوز می گیرند بتوانند نشریه خود را به موقع منتشر کنند.

نمی توان بر روی فروش روزنامه ها حساب کرد

مسئول خانه مطبوعات استان سمنان نیز در این گفتگو، گفت: متاسفانه نشریات استان سمنان از لحاظ اقتصادی و در آمدی خودکفا نیستند.

مهدی صمیمیان با بیان اینکه استان سمنان دارای جمعیت کم اما پهناور است، افزود: نمی توان بر روی فروش روزنامه ها حساب کرد.

 مسئول خانه مطبوعات کمبود نقدینگی و در آمدزایی را عمده ترین مشکلات نشریه ها برشمرد و عنوان کرد: با توجه به اینکه 150 نفر به عنوان خبرنگار و اصحاب مطبوعات در استان سمنان مشغول فعالیت هستند، متاسفانه تعداد نیروی متخصص و آموزش دیده با مدرک خبرنگاری و روزنامه نگاری  بسیار محدود است.

 وی با اشاره به این مطلب که دستگاه های اجرایی برای مناقصه و مزایده میلیاردها ریال هزینه می کنند، اظهار داشت: متاسفانه همین دستگاها برای دادن آگهی به نشریه ها به اداره فرهنگ و ارشاد مراجعه کرده تا آگهی را به صورت دولتی به چاپ برسانند.

صمیمیان با اشاره به اینکه تعرفه های آگهی برای سال 83 است، اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک این تعرفه ها تغییر کند.

 وی با بیان اینکه دستگاه های دولتی روزنامه های کثیر الانتشار را خریداری می کنند گفت: متاسفانه همین دستگاه ها حاضر به خریداری نشریات محلی نیستند.

وی افزود: دو سال است که در خانه مطبوعات انتخابات برگزار نشده است.

صمیمیان فرهنگ استان سمنان را غنی دانست و اظهار داشت: باتوجه به پیشرفت علم و ایجاد رسانه های دیجیتالی وخبرگزاری ها مردم رغبتی به مطبوعات نوشتاری ندارند.

وی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به جای مجوز دادن به نشریات عمومی، به نشریه های تخصصی مجوز بدهد و این تعداد نشریه هایی که در استان در حال فعالیت هستند را تقویت کند.

وفاق و همدلی لازمه کار مطبوعات استان

 مسئول خانه مطبوعات استان سمنان با اشاره به اینکه باید بین خبرنگاران وفاق و همدلی وجود داشته باشد عنوان کرد: برخی از فعالیت های فرهنگی و مطبوعاتی به خانه مطبوعات و انجمن هایی که تحت نظر ارشاد هستند واگذار شود.

  وی خواستار ارائه تسهیلات برای راه اندازی چاپ خانه، برگزاری کلاس های آموزشی و ایجاد دانشکده خبر در استان شد.
به گفته وی با هدفمند کردن یارانه ها، فعالیت نشریات در استان کم نشد، اما متاسفانه یارانه های کاغذ به صورت متوالی داده نمی شود.

صمیمیان از مدیرکل جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان خواست تا بحث تعرفه های آگهی ها را پیگیری کند و فضاهایی را در مکان های عمومی برای توسعه فرهنگ مطبوعات اختصاص دهد.

نشریات مجبورند هر آگهی را در نشریه خود چاپ کنند

سرپرست روزنامه کار و کار گر در استان سمنان  نیز در این گفتگو اظهار داشت: مشکلات نشریات در استان سمنان دارای محور های مختلف است.

سیدمحمد نجاتی با بیان اینکه متاسفانه هزینه چاپ نشریه افزایش پیدا کرده است گفت: نشریه ها مجبور هستند برای پوشش هزینه ها هر آگهی که حتی مناسب نباشد را در نشریه خود چاپ کنند.

وی همچنین افزود: با چاپ آگهی ها در نشریه از تعداد خبر ها  کاسته می شود این در حالی است که برخی از مدیران و مسئولان روابط عمومی خبر را با آگهی و رپرتاژ اشتباه می گیرند.

نجاتی با اشاره به این مطلب که توزیع، تهیه خبر، پست و حق الزحمه پرسنل از عمده ترین مشکلات است، گفت: زمانی یک مسئول نشریه نتواند هزینه چاپ  را تامین کند، نمی تواند حق الزحمه پرسنل خود را هم تامین کند.

به گفته وی خبرنگاران در استان سمنان مجبور هستند در حوزه های مختلف فعالیت کنند و همین امر باعث  شده در یک زمینه تخصص کافی را کسب نکنند و نتوانند در یک نشریه به صورت تخصصی فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه فعالیت یک روزنامه دیگر آن هم برای رقابت در استان سمنان ضروری است اظهار داشت: دیگر استان ظرفیت نشریه های جدید در زمینه سیاسی و اجتماعی را ندارد.

نجاتی در ادامه افزود: اگر قرار است مجوزی برای چاپ نشریه در استان صادر شود بهتر است آن مجوز برای چاپ نشریه تخصصی باشد.

وی از مسئولان خواست تا اگر به نشریه ای مجوز داده می شود بر روی چاپ و توزیع نشریه نظارت صورت گیرد و اگر آن نشریه به صورت منظم به چاپ نمی رسد مجوز آن باطل شود.

غیر متخصص ها وارد عرصه مطبوعات نشوند

به گفته نجاتی نباید افرادی که توانایی چاپ نشریه را ندارند وارد این فعالت فرهنگی شوند چون با فعالیت خود بازارکار نشریات دیگر را خراب و با این کار فرهنگ را خدشه دار می کنند.

وی با اشاره به این مطلب که به حمایت ارگان های دولتی برای دوام فعالیت نشریه ها نیاز داریم افزود: بانک ها، نظام پزشکی، اتوبوس رانی و راه آهن می تواند با خرید نشریه و قرار دادن آنها در اماکن عمومی کمک بزرگی به نشریه ها کند.

 وی فعالیت خبرنگاران استان سمنان را نسبت به استان های دیگر مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در استان سمنان خبرنگاران در حوزه مکتوب بسیار فعالانه مشغول کار هستند و می توان گفت، در این زمینه جزو خبرنگاران توانمند در سطح کشور محسوب می شوند.

عدم وجود بانک اطلاعات و نیروی متخصص از مهم ترین مشکلات است

 سرپرست روزنامه جام جم در استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: عدم وجود بانک اطلاعات کامل، دقیق و صحیح، عدم نیروهای متخصص به تعداد کافی، عدم بستر لازم برای توزیع و کافی نبودن کیوسک برای فروش نشریات از مهمترین مشکلات است.

عباس منصوریان با بیان اینکه  به علت در آمد پایین در کار فرهنگی و مطبوعاتی کمتر کسی حاضر است در این عرصه فعالیت کند افزود: متاسفانه افرادی هستند که در این عرصه بدون اینکه حتی آموزش اولیه را فرا گرفته باشند مشغول فعالیت هستند.

 وی همچنین اضافه کرد: در حوزه مطبوعاتی استان سمنان چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، متولی خاصی برای آموزش وجود ندارد.

 منصوریان با بیان اینکه باید مسئولان استان سمنان برای آموزش افرادی که می خواهند در حوزه فرهنگ و اطلاع رسانی فعالیت کنند بر نامه ریزی نمایند، گفت: متاسفانه برای این امر برنامه ریزی درستی صورت نگرفته است.

به گفته وی: باید مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توزیع عادلانه آگهی ها که بخشی از هزینه ها را پوشش می دهد برنامه ریزی کنند.

میزان نفوذ مطبوعات در سطح استان بررسی شود

سرپرست روزنامه جام جم در استان سمنان با اشاره به این مطلب که  متاسفانه اکثر جامعه مطبوعاتی از دفاتر اجاره ای استفاده می کنند گفت: اگر مسئولان مرتبط استان یک زمینی را برای ساخت مجتمع رسانه ای، مطبوعاتی در اختیار اهالی فرهنگ قرار دهند بخشی از مشکلات حل خواهد شد.

 وی با بیان اینکه تعداد نشریات استان سمنان از لحاظ آماری و کمی، کافی است افزود: متاسفانه به علت مشکلات فراوان، مدیران نشریات چندان تمایل و رغبتی برای فعالیت ندارند یا پس از مدتی بنا به دلایل مختلف که مهمترین آن اقتصادی است از ادامه کار انصراف می دهند.

منصوریان گفت: باید این موضوع که مردم چقدر با این نشریات منتشر شده در استان سمنان ارتباط دارند یا اینکه چقدر از این نشریات با توجه به حوزه فعالیتشان در راستای افکار عمومی همان حوزه قدم برداشته اند بررسی شود.

وی با اشاره به این مطلب که بیشتر از اینکه تعداد نشریات مهم باشد فراهم بودن شرایط کاری مهم است، اظهار داشت: همانطور که وزارت ارشاد به قسمت کمی مجوزها حساسیت دارد باید به بخش کیفی محتوای نشریات نیز دقت بیشتری داشته باشد.

سرپرست روزنامه جام جم اظهار داشت: درآمد نشریات از فروش یا بخش آگهی ها است که  افزایش قیمت در حوزه فروش به ندرت اتفاق می افتد.

منصوریان با اشاره به این مطلب که هزینه ها در کلیه بخش ها  مواد مصرفی و خدمات که شامل نیروی انسانی، انرژی، اجاره مکان، مواد مصرفی و کاغذ افزایش یافته است افزود: یا کسی رغبت نمی کند وارد این حوزه شود و یا پس از مدتی از این حوزه خارج  می شود.
................................
گزارشگر مهر: اعظم سالار

کد خبر 1534410

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha