۲۰ بهمن ۱۳۸۳، ۱۶:۰۰

حجت الاسلام صالحي خوانساري :

منبرها و ذكر مصيبت‌ها مردم را پر نشاط و آگاه مي‌سازد

حجت الاسلام صالحي خوانساري، منبر را زبان گويا و شبكه ارتباطي دين با توده جامعه دانست و از مسؤولان حوزه خواست در تقويت اين عنصر مهم تلاش كنند.

به گزارش گروه دين و انديشه "مهر" به نقل از پايگاه اطلاع رساني رسا، حجت الاسلام صالحي خوانساي گفت : فلسفه وجودي حوزه و هدف از تحصيل فقه و اصول و معارف دين و صرف بيت‌المال آن است كه معارف و حقايق قرآن و اهل بيت (ع) به مردم ابلاغ شود. مراجع عظام تقليد به واسطه موقعيت علمي و وظيفه‌اي كه دارند، مسؤوليت صيانت از حوزه‌هاي علميه و سياست‌گذاري‌هاي كلان علمي و معنوي را بر عهده دارند. اساتيد سطوح علمي نيز به تدريس و تربيت طلاب مشغول هستند و محققين و مؤلفين نيز درپي تحقيق و تدوين كتب هستند. در اين بين زبان گويا و راه ارتباطي دين با توده جامعه، خطبا و منبري‌ها هستند.

وي افزود : زحمات علما و مراجع عظام را از صدر اسلام تا كنون منبر و مجلس وعظ به مردم منتقل مي‌كند. با  وجود اين ، بايد گفت همه حوزويان با هر مرتبه علمي و مسؤوليتي، ضروري است فن خطابه را فرا گرفته، بتوانند از اين ابزار بسيار مهم استفاده كنند. البته مؤلفين و محققين زمينه‌هاي علمي وعظ و خطابه را فراهم مي‌كنند، اما اين به تنهايي كافي نيست. اگر بازگو‌كنندگان حادثه عاشورا از حضرت زينب (س) و حضرت سجاد (ع ) تا منبري‌هاي امروز وجود نداشتند، حقيقت قيام اباعبدالله الحسين(ع)و واقعه كربلا چگونه معرفي مي‌شد؟

حجت الاسلام صالحي خوانساري خطاب به مسؤولان حوزه گفت : لازم است حقيقت و ضرورت منبر و وعظ و خطابه بيش از پيش تبيين شود. چرا كه اسلام با اين منبر به حيات خود ادامه مي‌دهد و دين گروه عظيمي از مردم در سايه اين مجالس وعظ و خطابه حفظ شده است، از اين رو است كه دشمن ابزار قوي تبليغ دين را مورد هجوم قرار داده است. يكي از نظريه‌پردازان سياسي امريكا در اعترافي گفته بود كه علت اصلي قوت شيعه و عدم غلبه ما به آنها دو چيز است، اول مقام مرجعيت و دوم عنصر عاشورا كه به واسطه عنصر اخير منبرها و ذكر مصيبت‌ها در همه ايام سال وجود دارد و مردم را پر نشاط و آگاه به بار آورده است.

وي با اشاره به طرح دشمنان براي غلبه به عنصر اساسي عاشورا گفت : دشمنان طرح‌هاي مختلفي براي از بين بردن پتانسيل بسيار قوي عزاداري در مجالس ذكر مصيبت برنامه‌ريزي كرده‌اند كه از جمله آن تربيت و تبليغ عده‌اي از نوحه‌خوانان و مداحان پول‌پرست است كه اين افراد از طريق مطالب خرافي و انحرافي فكر جوانان را منحرف كنند. آنها قصد دارند نقش محوري منبر و ذكر مصيبت را از بين ببرند، بايد در برابر اين كارها بايستيم.

حجت الاسلام صالحي خوانساري خطاب به روحانيون گفت : انجام رسالت وعظ و خطابه و منبر وظيفه اصلي روحانيون است. روحانيون در هر پست و مقامي كه هستند بايد توجه كنند كه به وظيفه اصلي خود يعني منبر آسيبي نرسد. كار اصلي هر طلبه منبر است و وظايف ديگر در مرحله بعدي قرار دارد.

وي افزود: در ايام محرم بهترين مطالبي كه مي‌توان در منبر از آن بهره‌ گرفت، سير و سفر و سلوك حضرت اباعبدالله (ع ) از مدينه تا كربلاست. حركت و وقوف آن حضرت در منازل مختلف و خطابه‌هاي ايشان در اين ايام سودمند‌ترين و بهترين موعظه‌ است. در ضمن اين گفتار‌ها مي‌توان به موضوعات مختلف اخلاقي، عقيدتي، فلسفي و ساير مسايل اشاره كرد.

وي خاطر نشان كرد : تأثيرگذاري كلام وعاظ به اين بستگي دارد كه خود متكلم با جان و دل به آن اعتقاد و يقين داشته باشد. بر اساس تجربه‌اي كه دارم، دريافته‌ام كه اعتقاد قلبي و عامل بودن گوينده نسبت به گفتارش باعث مي‌شود شنونده با جان و دل بپذيرد و قبول كند. اگر كسي در منبر از معارف اهل بيت (ع ) و قرآن گفت و نتوانست موفقيت كسب كند، بداند كه مقصر خود اوست. امام صادق (ع) فرمودند كه اگر معارف ما اهل بيت را آن گونه كه هست به مردم برسانيد، آنها به ما روي مي‌‌‌آورند.

کد خبر 156235

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha