۱۸ فروردین ۱۳۹۱، ۱۰:۵۴

مطلع انوار

مطلع انوار

دو جلد دیگر از مجموعه مطلع انوار (دستنوشته‌های علامه حسینی طهرانی) که به صورت موضوعی منتشر می‌شود، شامل مباحث روایی و تفسیری و کلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجموعه «مطلع انوار» حاوی مکتوبات، مراسلات، مواعظ و سخنرانی‌هایی علامه آیة‌الله سیدمحمدحسین حسینی طهرانی است که توسط وی به‌عنوان دست‌مایه‌های اولیه جهت تدوین کتب «دوره علوم و معارف اسلام» جمع‌آوری شده بود تا در فرصت مناسب به تنقیح و تهذیب و تحقیق آن بپردازند که پس از وفات وی در 14 مجلد به‌ همراه مقدمه و تعلیقه‌های فرزند ایشان، آیة‌الله سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی آماده طبع و نشر شده است.

جلد ششم این مجموعه که به تازگی منتشر شده است، به مباحث روایی و تفسیری و جلد هشتم به مباحث کلامی (مبدأ و معاد، مَساوی) پرداخته است.

در جلد ششم این کتاب که در دو بخش ابحاث روایی و تفسیری و در هشت فصل تبویب گشته است مطالبی مانند: اجازه نامه‌های روایی و اجتهادی به علامه طهرانی و والدشان، وضع و جعل حدیث، رساله الحاقیه: رد کتاب اخبار الدخیله راجع به توقیع وارد در ماه رجب، تحقیق و تتبّعی پیرامون شروح صحیفه سجادیه، احادیث برگزیده، عدم تحریف قرآن، قرّاء و اختلاف قرائت‌ها و مطالب متنوع تفسیری آورده شده است.

جلد هشتم مطلع انوار نیز در بخش‌های اول و دوم به مبدأ، معاد و علائم آخرالزّمان در شش فصل پرداخته است که مطالبی مانند: آیاتی در باب مبدأ، روایاتی در باب مبدأ، مطالب متنوع مبدأ، آیات معاد، روایات معاد، علائم ظهور و آخرالزّمان در آن به چشم می‌خورد. همچنین بخش سوم آن که به مَساوی اختصاص یافته، شامل مقدمات(مطالبی راجع به فدک، حدیث ردّ الشمس، درباره علم غیب امام، بحثی در خطبه غدیریه رسول اکرم صلی الله علیه و آله، خطبه حضرت زهرا در مسجد پس از رحلت رسول الله صلی علیه و آله و ...) و پنج فصل تقیّه و کتمان اسرار، خلفاء ثلاثه و عایشه، بنی امیّه و بنی العباس، علماء عامه، و منع از کتابت حدیث می‌باشد.

جلد ششم مطلع انوار در 664 صفحه و با قیمت 8500 تومان و جلد هشتم آن در 471 صفحه و با قیمت 7500 تومان توسط انتشارات مکتب وحی به چاپ رسیده است.

احوالات شخصی و حکایات و قصص، تذکره و ترجمه احوالات اساتید اخلاق و عرفان، ادعیه و عبادات، فلسفه، عرفان، ادبیات و هیئت و نجوم، موضوع برخی از مجلدات این مجموعه‌اند که تاکنون هفت جلد از آن منتشر شده است. علاقمندان برای مشاهده دیگر مجلدات «مطلع انوار» می‌توانند به کتابخانه دیجیتال پایگاه اینترنتی www.motaghin.com مراجعه کنند.

کد خبر 1567962

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha