۲۶ فروردین ۱۳۹۱، ۱۴:۰۴

قمر آریان در کنار زرین‌کوب به خاک سپرده شد

قمر آریان در کنار زرین‌کوب به خاک سپرده شد

پیکر زنده‌یاد قمر آریان ظهر امروز 26 فروردین در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیکر زنده‌یاد قمر آریان نویسنده، مترجم و قرآن‌پژوه نامی کشورمان ساعت 12:45 ظهر امروز شنبه 26 فروردین با حضور جمعی از اهالی ادبیات در کنار همسر فقیدش عبدالحسین زرین‌کوب و در قبر دوطبقه‌ای که به همین منظور در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تهران ساخته شده است، به خاک سپرده شد.

پیش از انجام مراسم خاکسپاری، روزبه زرین‌کوب برادرزاده عبدالحسین زرین‌کوب، مهندس رضاقلی سالور قاجار پژوهشگر در حوزه  تاریخ علم در سخنانی به بیان سجایای اخلاقی آریان و نیز آثاری که او خلق کرده است، پرداختند.

همچنین علی دهباشی، محقق حوزه ادبیات و مدیرمسئول فصلنامه «بخارا» قطعه‌ای ادبی را خطاب به آریان قرائت کرد.

در مراسم تشییع پیکر قمر آریان هم که صبح امروز از مقابل منزلش انجام شد، محمدرضا شفیعی کدکنی، محمد کاظم بجنوردی، ایرج پارسی‌نژاد، احمد مسجدجامعی، حجت‌ا‌لاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی، احسان نراقی، سیدصادق اشکوری، ژاله آموزگار، عنایت مجیدی، علی دهباشی، علی اصغر علمی، توفیق سبحانی، سیدعلی آل داوود، غلامحسین سالمی، ویکتوریا دانشور (خواهر سیمین دانشور)، سهیل محمودی و اعضای خانواده آریان و زرین‌کوب حضور یافته بودند.
 
قمر آریان در سال 1301 در شهر مشهد متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان شهر به پایان رسانید. دو سه سالی در دانشسرای مقدماتی دختران مشهد به کار تدریس پرداخت. سپس برای ادامه تحصیل عازم تهران شد. در سال 1327 از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به اخذ درجه لیسانس نائل شد و سپس وارد دوره دکتری ادبیات شد.
 
آریان در تمام این دوران از محضر استادانی مانند زنده‌یادان بدیع‌الزمان فروزانفر، احمد بهمنیار، علی‌اصغر حکمت، جلال همایی، محمد معین، ذبیح‌اللـه صفا، حسین خطیبی و در زبانهای باستانی از محضر استاد پورداود، استاد مقدم و صادق‌کیا بهره‌مند شد.
 
قمر آریان رساله دکتری خود را که موضوع آن مسیحیت و تأثیر آن در ادب فارسی است، در سال 1337 با درجه بسیار خوب گذراند. مقالات، اشعار و ترجمه‌های وی در مجلات ادبی تهران از جمله یغما، سخن، مهرگان، مروارید و راهنمای کتاب نشر شده است. یک دوره یکساله راهنمای کتاب به سردبیری وی منتشر شده است.
 
از آثار او می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد: 1- کمال‌الدین بهزاد (تحقیق در احوال و آثار بهزاد در محیط هرات عهد شاهرخ) از انتشارات وزارت فرهنگ و هنر (چاپ دوم انتشارات هیرمند). 2. چهره مسیح در ادب فارسی (چاپ دوم انتشارات سخن).
3. ترجمه کتاب شرق نزدیک در تاریخ (یک سرگذشت پنج هزار ساله اثر پروفسور فیلیپ حتی استاد سابق دانشگاه پرینستون) از انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب. 4. ترجمه کتاب جهان اسلام اثر برتولد اشپولر از انتشارات امیرکبیر.
کد خبر 1576496

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha