۲۷ فروردین ۱۳۹۱، ۱۰:۲۰

دکتر آذرشب در گفتگو با مهر:

ایران می تواند پایگاهی برای ایجاد تحول در علوم انسانی در جهان باشد

ایران می تواند پایگاهی برای ایجاد تحول در علوم انسانی در جهان باشد

دکتر آذرشب با بیان اینکه دغدغه تحول علوم انسانی نه تنها در ایران بلکه در کشورهای اسلامی وجود دارد، گفت: کشورهای اسلامی شدیدا دنبال این هستند که از تجارب ایران در این زمینه استفاده کنند لذا ایران می تواند پایگاهی برای ایجاد تحول در علوم انسانی در کل جهان به ویژه جهان اسلام باشد.

دکتر محمدعلی آذرشب عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورایعالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم تحول فرهنگی در دانشگاهها به خبرنگار مهر گفت: باید ابتدا معنای "فرهنگ" را خوب بشناسیم و مؤلفه ها و عوامل حرکت فرهنگی را تبیین کنیم.

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود: فرهنگ عبارت است از مجموعه افکار و رفتارها و اعتقادات که انسانها را به سمت تمدن سازی رهنمون می شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ باید پویا باشد، تأکید کرد: تمدن اسلامی فرهنگ پویا است اما باید عامل پویایی آن را شناخت تا به سمت تمدن سازی برویم. متأسفانه در این راستا کار دقیقی انجام نداده ایم و شناختی از عناصر فرهنگی تمدن زا نداریم تا مردم  را به سمت حرکت تمدنی خود سوق دهیم.
 
دکتر آذرشب شیوه عملکرد دست اندرکاران امور فرهنگی را مورد تأکید قرار داد و گفت: کار فرهنگی را باید به کسی سپرد که خود واقعا عاشق تحول فرهنگی جامعه باشد و از نظر فرهنگی خود انسان متحولی باشد تا به سمت فرهنگ سازی برود. اما متأسفانه ما فرهنگ را غالبا به افرادی سپرده ایم که دغدغه فرهنگی کمتری دارند.
 
وی افزود: فرهنگ فقط با ارشاد و موعظه و کتاب و مقاله نیست بلکه فرهنگ عبارت است از رفتار فرهنگی یعنی به عبارتی علاوه بر اهمیت این مسائل، باید رفتار دست اندرکاران جامعه اسلامی فرهنگ ساز باشد.
 
وی در عین اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای فرهنگ سازی در جامعه، از عدم موفقت کار فرهنگی در برخی از اهداف اظهار تأسف کرد و گفت: فرهنگ فقط با موعظه و کلام اجرا نمی شود بلکه باید مجموعه امور جامعه فرهنگ ساز باشد.
 
عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورایعالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به تأثیر اقدامات صورت گرفته درانقلاب فرهنگی بر تحول علوم انسانی افزود: انقلاب فرهنگی که در اوایل انقلاب صورت گرفت در پاسخ به نیازهای خاص سیاسی، اجتماعی، آموزشی و... آن زمان بوده است که خوشبختانه نهادی به عنوان شورایعالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد چراکه فعالیتهای تحول فرهنگی در هیچ شرایطی نباید متوقف شود. شاید کارهای خوبی هم صورت گرفته باشد اما به نظر می رسد که با این همه توسعه علوم انسانی و تعداد دانشجو تناسبی ندارد.
 
دکتر آذرشب تصریح کرد: ما نه فقط از صاحبنظران داخلی بلکه باید از کل نیروهای فکری اسلامی در جهان برای ایجاد تحول علوم انسانی بهره ببریم. مراکز بسیار مهمی در جهان جهت معرفت شناسی اسلامی وجود دارد که باید از آنها نیز بهره برد. همانطور که دیگران از فکر شهید مطهری استفاده کردند ما نیز باید از تجارب دیگران در زمینه تحول علوم انسانی بهره مند شویم.
 
وی تأکید کرد: مسئله تحول در علوم انسانی به بسیج کردن افکار و نیروها و اندیشه های کل جهان اسلام نیازمند است که در این زمینه تجارب خوبی در اندونزی، مالزی، پاکستان و حتی در آمریکا مراکز پژوهشی مهمی وجود دارد که باید از نتایج علمی آنها جهت ایجاد تحول بهره مند شد.
 
عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: باید در کنار شناخت مبانی فکری اسلامی، تئوری های غربی ها را در این زمینه بشناسیم یعنی به عبارتی هم به روز باشیم و هم ریشه در فرهنگ و فکر انسانی داشته باشیم که این تحول نه تنها مورد نیاز ایران است بلکه مورد توجه بسیاری از متفکران جهان اسلام است که در این زمینه تلاشهای متعددی صورت گرفته است.
 
دکتر آذرشب در پایان گفت: دغدغه تحول در علوم انسانی نه تنها در ایران بلکه پس از بیداری اسلامی که در کشورهای اسلامی صورت گرفت، وجود دارد و آنها شدیدا دنبال این هستند که از تجارب ایران اسلامی در این زمینه استفاده کنند لذا ایران می تواند پایگاهی برای ایجاد تحول در علوم انسانی در کل جهان به ویژه جهان اسلام باشد.
کد خبر 1576716

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha