۲۷ فروردین ۱۳۹۱، ۱۳:۳۹

رضایی:

گونه های جدید حیات در قلب کویر لوت کشف شد

گونه های جدید حیات در قلب کویر لوت کشف شد

بیرجند - خبرگزاری مهر: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از کشف گونه های جدید حیات در قلب کویر لوت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رضا رضایی افزود: تیم تحقیقاتی انجمن حامیان کویر با حضور گردشگران حرفه ای و پژوهشگران سرشناس عرصه کویر از سراسر کشور به شناسایی پتانسیلهای اکوتوریسم و ژئوتوریسم کویر لوت ایران در استانهای کرمان و خراسان جنوبی، به مدت یک هفته پرداخته که موفق به بررسی و اکتشاف گونه های جدید حیات در قلب کویر لوت ایران شد.

وی گفت: تاکنون تصور می شد منطقه چاله مرکزی لوت، عاری از هر گونه پوشش گیاهی و جانوری است ولی با اکتشاف اجساد مربوط به پرندگان مختلف از جمله مرغابی، درنا و کشف یک نمونه عنکبوت منحصر بفرد و چندین گونه سوسک کمیاب و تصویر برداری از نمونه های زنده جغد، سنگ چشم، چک چک، کاکلی، روباه شنی و شاهین بر این فرضیه برای همیشه خط بطلان کشیده شد.

رضایی افزود: تصویر نمونه های جمع آوری شده برای یکی از دانشگاههای معتبر کشور چین ارسال شده و با توجه به اهمیت موضوع و احتمال کشف یک گونه جدید در خانواده عنکبوتیان و نیز عدم موافقت کاشفان نمونه با خروج نمونه بومی (به دلیل سرقت احتمالی نام گونه) قرار است تا در آینده نزدیک چندین پرفسور سرشناس با هدف بررسی موضوع و بازدید از نمونه اخذ شده به کشور ایران سفر کنند.

وی با بیان اینکه کویر لوت ایران منحصر به فرد است و می توان آن را به عنوان قطب اول گردشگری بیابانی ایران معرفی کرد، ادامه داد: این اولین بار است که یک گروه از کویرنوردان متخصص و گردشگران حرفه ای از سراسر کشور با ناوگان مجهز و تجهیزات پیشرفته، قابلیتهای گردشگری استان را برای راه اندازی تورهای حرفه ای VIPمورد بازدید قرار می دهند.

وی گفت: امید است با تحولات انجام شده در عرصه بیابانگردی استان در آینده نزدیک شاهد شکوفایی هر چه بیشتر این صنعت نوپا باشیم.

رضایی اضافه کرد: سرپرستی این تیمها را احمد رونقی از فعالین گردشگری استان که تاکنون بیش از شش بار به اعماق ناشناخته لوت سفر کرده، محسن ادیب بنیانگذار پایگاه بزرگ اینترنتی کویرهای ایران و بهمن ایزدی دبیر تشکل زیست محیطی کانون سبز فارس به صورت مشترک برعهده داشتند.

احمد رونقی نیز گفت: کویرنوردان در این سفر موفق به دستیابی به یکی از بلندترین کوههای شنی جهان در لوت شرقی و کشف گونه هایی از حیات در ریگ یلان لوت شدند.

وی افزود: مسیر شمال به جنوب لوت از زمان ایران باستان بدلیل طوفانهای سهمگین و گرمای شدید، همچنین طولانی بودن مسیر و نبود آب در طول مسیر ، از فهرست راههای کاروانرو ایران حذف شده بود و برای اولین بار توسط کویرنوردان دعوت شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان و فرمانداری شهرستان نهبندان احیای مجدد شد.

رونقی اضافه کرد: نتیجه تحقیقات و نمونه های جمع آوری شده به همراه اولین نمونه خزنده کشف شده در این منطقه برای بررسی های بیشتر به کانون سبز فارس و جهاد دانشگاهی کشور ارسال شده تا پس از انجام آزمایشهای بیشتر به عنوان نمونه های بومی در کشور حفظ شود.

کد خبر 1577351

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha