۲۷ بهمن ۱۳۸۳، ۱۱:۵۳

نقش " ادبيات " آئيني در تحريف زدايي از فرهنگ عاشورايي ( 10 )

سعيد بيابانكي : شعرهاي حماسه محور ، در كتاب ها محدود شده اند / آثار برخي از جوانان شاعر ، هم شان با منزلت معصومين ( س ) نيست

سعيد بيابانكي - شاعر و منتقد ادبيات ، گفت : " شعر آئيني " از نقطه نظر مخاطب شناسي و در قياس با گونه هاي ديگر شعري ، از بيشترين مخاطب عام برخوردار است ، در حالي كه مخاطبان شعر معمولي ، خواص هستند .

اين شاعر و منتقد ادبيات در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ، با بيان اين مطلب افزود : در كشور ما ، بيش از آنكه اين هنر ( شعر آئيني ) در اختيار شاعران باشد و آثاري از اين با حساسيت ها و قوت هاي ادبي توام شود ، به جامعه ي مداحان و ذاكران تعميم يافته ، در حالي كه ملاك و معيار اين عده براي گزينش شعر آئيني و خواندن آن درمراسم مختلف ، تكنيك هاي ادبي و فضاهاي عميق معنايي نيست ، آنها چيزهاي ديگري را ملاك اين گزينش قرار مي دهند و به همين دليل است كه مي بينيم آثاري سطحي با رويكرد شعر آئيني در اينجا و آنجا شنيده و خوانده مي شود كه در نهايت ؛ به نفع جريان ادبيات آئيني و عاشورايي نيست .


بيابانكي : متاسفانه ملاك مداحان و ذاكران در انتخاب اشعار ، اشك انگيز بودن آن اشعار است ، طبيعتا در چنين شرايطي ، شعرهاي قوي و حماسي تبليغ نمي شود .

سعيد بيابانكي كه شعرهاي مجموعه شعر " نه ترنجي - نه اناري " را سروده است ، تصريح كرد : متاسفانه ملاك مداحان و ذاكران در انتخاب اشعار ، اشك انگيز بودن آن اشعار است ، طبيعتا در چنين شرايطي ، شعرهاي قوي و حماسي تبليغ نمي شود و فقط شعرهايي به صورت مرثيه و نوحه در مجالس تكرار مي شود كه صرفا به بخش " سوگ " و " ماتم " پرداخته اند ، البته گريزان بودن اين عده از شعرهاي قوي و حماسي ، به اين مفهوم نيست كه ديگر هيچ موقع اين آثار به سمع و نظر مخاطب نمي رسد ، چرا كه حداقل در مجموعه شعر شاعران منتشر مي شود ، اما متاسفانه از گستره ي مخاطبان و دوستداران ادبيات آئيني و عاشورايي به دور مي مانند و ممكن است در زمان خود ، شناخته و برجسته نشوند .


اين شاعر با تاكيد برنقش " ادبيات " آئيني در تحريف زدايي از فرهنگ عاشورايي ، ياد آور شد : در واقع " شاعر " آئيني بايد كار خودش را انجام بدهد و تلاش در توليد آثار ناب و مرتبط با ادبيات آئيني داشته باشد ، اهل ادب امروز بايد تمام تلاش خود را در ارائه ي چهره اي واقعي و شفاف از واقعه ي عاشورا و كربلا ، بدون تحريفات موجود به كار بگيرند .

بيابانكي با اشاره به ساختار كلي شعر آئيني گفت :  " معشوق " در شعر آئيني ، در واقع به كسي اطلاق مي شود كه رابط بين ما و آسمانهاست ، شاعر آئيني ، درشعر خود رويكرد كلامي و ادبي متفاوتي را به كار مي گيرد ، اما در شعر جوانان تازه كار ، اين موضوع رعايت نمي شود و اصولا شاعر ، طرف خودش را به درستي نمي شناسد كه ادامه ي اين روند شعري ، هم شان با منزلت ، جايگاه و شخصيت والاي معصومين ( ع ) نيست ، شعر آئيني بايد از زباني ورزيده ، واژگاني رسا و پشتوانه ي فرهنگي محكم برخوردار باشد .       

کد خبر 157962

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha