۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۲۱

دو خبر از حوزه علمیه خواهران؛

رشته کلام با گرایش‌های امامت و مهدویت ویژه بانوان طلبه ارائه می‌شود

رشته کلام با گرایش‌های امامت و مهدویت ویژه بانوان طلبه ارائه می‌شود

قم - خبرگزاری مهر: مدیر تحصیلات تکمیلی حوزه‌های علمیه خواهران کشور از ابلاغ کلیات و برنامه رشته کلام با گرایش‌های امامت و مهدویت خبر داد و گفت: این رشته‌ها در مقطع سطح سه (کارشناسی ارشد) حوزه‌های علمیه خواهران ارائه خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فریده داودی راه‌اندازی و ارائه این رشته‌ها را در راستای پاسخگویی به نیازهای روز جامعه برشمرد و گفت: در رشته کلام با گرایش امامت، طلاب مبانی و مسائل امامت و ولایت را می‌آموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و تدریس آن را پیدا می‌کنند.

وی اهداف راه‌اندازی رشته کلام با گرایش امامت را شامل توسعه و تعمیق شناخت نسبت به مبانی و مسائل کلامی به ویژه امامت و ولایت بر مبنای ادله عقلی و نقلی، افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و زمینه‌سازی جهت تالیف در زمینه امامت، شناخت و نقد دیدگاه‌های انحرافی، تقویت توان پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات روز در حوزه امامت، ایجاد توان تدریس مباحث امامت در سطوح پایین‌تر، تربیت مبلغان مسلط به معارف کلامی و مسائل امامت و ولایت، تربیت طلاب مستعد جهت ورود به سطوح بالاتر، معرفی و شناخت منابع مهم امامت و ایجاد توان استفاده از آن و شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی دانست.

مدیر تحصیلات تکمیلی حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به اهمیت فوق‌العاده مباحث امامت و ولایت به عنوان شاخصه اعتقادی شیعه امامیه، خاطرنشان کرد: رسالت حوزه علمیه در تربیت طلاب مسلط به مباحث کلامی جهت تبیین،‌ ترویج و دفاع از عقاید شیعه امامیه و نیاز اجتماع به تبیین و ترویج عقاید شیعه و دفاع از آن در مقابله با تهاجمات فرهنگی راه‌اندازی رشته کلام با گرایش امامت را ضروری ساخته است.

وی تعداد واحدهای دروس عمومی این رشته را 22 و تعداد واحدهای دروس تخصصی آن را 78 واحد ذکر کرد.

داودی در ارتباط با رشته کلام با گرایش مهدویت نیز گفت: طلاب در این رشته مبانی و مسائل مهدویت را به صورت استدلالی می‌آموزن و توان پاسخگویی به نیازهای مربوط و تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی، تبلیغ و تدریس آن را پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اهداف راه‌اندازی رشته کلام با گرایش مهدویت افزود: این رشته با هدف توسعه شناخت نسبت به مسائل و مبانی عقلی و نقلی علم کلام به ویژه مسائل امامت و مهدویت، افزایش توان تحقیق در تحلیل و بررسی تطبیقی و زمینه‌سازی جهت تالیف در زمینه مهدویت، شناخت و نقد دیدگاه‌ها و جریانات انحرافی و تقویت توان پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات روز، در حوزه مهدویت، ایجاد توان تدریس مباحث امامت و مهدویت، در سطوح پایین‌تر و تربیت مبلغان مسلط به معارف و مسائل مهدویت و فرهنگ اهل بیت(ع) در حوزه‌های علمیه خواهران راه‌اندازی و ارائه می‌شود.

مدیر تحصیلات تکمیلی حوزه‌های علمیه خواهران کشور تعداد واحدهای دروس عمومی این رشته را 22 و تعداد واحدهای دروس تخصصی آن را 80 و تعداد کل واحدهای آن را 102 واحد برشمرد.

وی سیاست‌های حاکم بر این رشته‌های تحصیلی را اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلاب، اهتمام به تقویت استقلال فکری و اعتماد به نفس در مسائل علمی و تبلیغی،‌ اهتمام به تقویت تعبد و تعهد دینی و دفاع از عقاید و هویت شیعه امامیه، تاکید بر آموزش پژوهش‌گرا، تاکید بر بهره‌گیری از ابزار و روش‌های کارآمد آموزشی با اهتمام به سنت‌های حوزوی، تاکید بر پویایی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و توجه به نیازهای روز و ... ذکر کرد.

داودی اظهار داشت: این رشته‌ها در نظام آموزشی نیم‌سالی واحدی و حضوری ارائه می‌شود و طول دوره رشته بدون احتساب زمان پایان‌نامه حداقل هفت نیم‌سال و حداکثر 10 نیم‌سال خواهد بود.

وبلاگ‌های برتر فروردین‌ماه حوزه‌های علمیه خواهران معرفی شدند

علی طائی‌زاده مسئول دفتر فناوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران گفت: آمار مطالب بارگزاری شده در وبلاگ‌های مدارس، طلاب و مدیریت‌های استانی حوزه‌های علمیه خواهران طی فروردین‌ماه نسبت به ماه قبل از آن حدود دو برابر شده است.

وی افزود: تعداد مطالب ارسالی از بیست و پنجم اسفندماه 90 تا 31 فروردین‌ماه 91 به بیش از 2هزار و 400 مطلب می‌رسد.

مسئول دفتر فناوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران آمار بازدید از این مطالب را 597 هزار و 244 مورد ذکر کرد و یادآور شد: از میان مطالب منتشر شده در وبلاگ‌های حوزه‌های علمیه خواهران بیش از 700 مطلب، انتخاب شدند و در میان مطالب منتخب سامانه وبلاگ مدارس علمیه خواهران انتشار یافتند.

وی مدارس علمیه و مراکز حوزوی که وبلاگ آنها در فروردین‌ماه به عنوان وبلاگ برتر معرفی شدند را شامل موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(س) قم، مدرسه علمیه فاطمیه(س) قروه درجزین و مدرسه علمیه الزهرا(س) کوی نصر تهران دانست.

طائی‌زاده وبلاگ‌های برتر طلاب در فروردین‌ماه را نیز شامل صبیحه از استان یزد، منتظر عدالت‌گستر از استان گلستان و تدبر از استان گلستان برشمرد.

وی در ادامه گفت: از میان وبلاگ‌های مدیریت‌های استانی نیز وبلاگ مدیریت منطقه پنج حوزه‌های علمیه خواهران به عنوان برترین وبلاگ برگزیده شد.

مسئول دفتر فناوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران معیارهای انتخاب وبلاگ‌های برتر را شامل بازدیدهای وبلاگ، تعداد مطالب ارسالی، تعداد مطالب منتخب، نظرات نویسنده و میزان تعامل با سایر وبلاگ‌ها، تعداد نظرات ارسالی روی وبلاگ و میزان جذب خواننده و همچنین مجموع آراء مطالب دانست.

وی افزود: وبلاگ‌های مدارس علمیه خواهران از طریق آدرس اینترنتی  www.womenhc.com قابل مشاهده است.
 

کد خبر 1583094

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha