۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۵:۴۶

رایزن فرهنگی ایران درمالزی:

وحدت اسلامی در همفکری و همکاری بین مذاهب اسلامی تحقق می پذیرد

وحدت اسلامی در همفکری و همکاری بین مذاهب اسلامی تحقق می پذیرد

کوالالامپور- دفتر منطقه ای خبرگزاری مهر در جنوب شرق آسیا: رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور تقریب مذاهب اسلامی را وظیفه مهم مسلمانان جهان برای رسیدن به وحدت امت اسلامی دانست و سخنان تفرقه افکنانه را در جهت تضعیف جهان اسلام و زمینه ساز نفوذ مخالفان اسلام در جوامع اسلامی دانست.

به گزارش خبرنگار مهر ، دکتر علی اکبر ضیایی افزود:اسلام دین گفتگو، تعاون و همکاری است و آیه شریفه "واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا" نیز ما را به وحدت دعوت کرده است و هدف از تقریب و یا وحدت اسلامی نیز ادغام مذاهب در یکدیگر و یا حذف یک مذهب از مذاهب اسلامی نیست، بلکه منظور گفتگو و همکاری بر اساس تعالیم حیاتبخش اسلام و محوریت قرآن کریم برای رسیدن به جامعه آرمانی "مدینه فاضله" می باشد.

وی جایگاه اهل سنت در ایران را نسبت به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار مهم دانست و به رشد صد درصدی مراکز مذهبی و دینی مساجد و مدارس دینی اهل سنت در ایران اشاره کرد و گفت که اهل سنت در ایران بر اساس نص قانون اساسی و همچنین حمایت مسئولان جمهوری اسلامی ایران در کمال آزادی به فعالیت های مذهبی خود مشغول بوده و هستند.
 
رایزن فرهنگی کشورمان افزود: اهل سنت علاوه بر حضور در مراکز تصمیم گیری همانند مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و ادارات دولتی؛ در عمل به قواعد و اعتقادات مذهبی خود نیز آزاد می باشند و در برخی مراکز علمی و دانشگاهی همانند دانشگاه تهران و دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی و دانشگاه ادیان و مذاهب در قم به تدریس فقه اهل سنت نیز می پردازند و دولت از همه مدارس و مساجد اهل سنت و همچنین خطباء و مدرسین آنان پشتیبانی مالی می نماید.
 
وی خاطر نشان کرد : در حال حاضراهل سنت دارای 10 نماینده در مجلس شورای اسلامی و سه نماینده در مجلس خبرگان رهبری می باشند.
 
ضیایی افزود:توهین به مقدسات دیگر مذاهب اسلامی مورد تایید علمای جهان اسلام نیست و اندیشمندان متدین در این زمان نمی پذیرند که مسلمانان به مقدسات یکدیگر توهین نمایند.
 
وی اذعان نمود که ما مسلمانان با داشتن کتاب واحد و پیامبر واحد و قبله واحد باید از سخنان تفرقه انگیز که سبب تضعیف جهان اسلام می گردد پرهیز نماییم.
 
رایزن فرهنگی کشورمان گفت : رهبر معظم انقلاب اسلامی در همه سخنرانیهای خود بر وحدت اسلامی و عدم تفرقه تأکید ورزیده اند و فتوایی در تحریم سب و اهانت به زوجات نبی(ص) صادر کرده اند که این فتوا در حمایت از وحدت امت اسلامی و تقریب مذاهب می باشد.

وی در ادامه گفت : سازمانهای بین المللی اسلامی چون سازمان همکاری اسلامی همواره بر اتحاد مسلمانان و دوری از سخنان تفرقه انگیز تأکید داشته است و بزرگان و رهبران دینی نیز همواره بر پرهیز از سب و لعن و تکفیر یکدیگر تاکید داشته اند.
 
ضیایی گفت :تهمت هایی که به شیعه در خصوص تحریف در قرآن کریم و داشتن قرآنی جز قرآن مسلمانان زده می شود همگی از عدم آشنایی به مذهب شیعه نشأت گرفته شده است و اگر کسی کمترین آشنائی با این مذهب داشته باشد می داند که همه علمای شیعه بر عدم تحریف قرآن کریم اجماع کرده اند و روایاتی که در برخی کتب در تحریف قرآن وجود دارد را ضعیف و جعلی دانسته اند.
 
وی افزود: در زمانی زندگی می کنیم که دشمنان اسلام از هر سوی اخلاق و اعتقادات جوانان ما را مورد هدف قرار داده اند و حتی افکاری چون شیطان پرستی در جوامع اسلامی با نمادهای مختلف پوشش و لباس در میان جوانان و فیلمهای غیر اخلاقی به راحتی در جوامع اسلامی توزیع می گردد و اساس دین مورد هدف قرار گرفته است، در چنین شرایطی انتظار است که علمای مسلمان به جای پرداختن به مسائل اختلافی با همفکری یکدیگر به دنبال راهی برای محافظت از دین و اخلاق جامعه باشند.
 
 دکترضیائی نخستین شرط برای رسیدن به وحدت امت اسلامی را شناخت واقعی عقاید دیگر مذاهب براساس منابع مورد قبول آنان و نه برداشت های غلط دیگران دانست و گفت : اگر بخواهیم به شناخت واقعی مذهب شافعی بپردازیم بهتر است به منابع مورد قبول ائمه شافعی رجوع کنیم وبا خواندن آثار افرادی چون ابن تیمیه نمی توانیم به شناخت واقعی مذهب شافعی بپردازیم بلکه بایدبه آثارامام شافعی، فخر الدین رازی، غزالی، امام الحرمین جوینی، سیوطی و ابوالحسن اشعری مراجعه کنیم، بنابراین با مراجعه به مخالفان مذهب شافعی نمی توانیم دیدگاه درستی از مذهب شافعی داشته باشیم.
 
وی درپایان گفت :ضمن آن که ممکن است برخی روایات ضعیف و جعلی نیز در هر مذهبی وجود داشته باشد که آن روایات مورد قبول علمای آن مذهب نباشد ، بنابراین نمی توان با استناد به آن روایات جعلی عقیده ای را به آنان نسبت داد. مثلا در مورد قرآن کریم همه شیعیان معتقدند که تنها یک قرآن وجود دارد و آن هم در میان همه ما می باشد و هر روز آن را قرائت می کنیم و اعتقاد به قرآنی دیگر به منزله اعتقاد به تحریف قرآن است و علمای شیعه به اجماع تحریف قرآن را به شدت رد می کنند. 
 
 
کد خبر 1586418

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha