۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۰:۲۹

کارگردان مجموعه "همسنگران":

باورپذیری لازمه تولید انیمیشن های دفاع مقدس است

باورپذیری لازمه تولید انیمیشن های دفاع مقدس است

کارگردان مجموعه انیمیشن "همسنگران" تاکید کرد بهتر است این آثار چه در بخش ساختار و چه از نظر داستانی در قالبی باورپذیر تولید شوند.

صمد غلامزاده کارگردان انیمیشن "حاکم و حاتم" با ابراز رضایت از پخش نوروزی این انیمیشن و برگزیده شدنش در میان دیگر برنامه‌ها درباره آثار تازه خود به خبرنگار مهر گفت: انیمیشن تازه‌ای به نام "همسنگران" را به تهیه کنندگی مرکز پویانمایی صبا از سال 89 در دست تولید داریم که امیدوارم ساخت آن امسال به پایان برسد.

وی افزود: تاکنون 21 قسمت از "همسنگران" با موضوع دفاع مقدس تولید شده و آماده صداگذاری است. البته سری اول این مجموعه نیز در 13 قسمت 15 دقیقه‌ای در سال 89 تولید و پخش شد.

این کارگردان ادامه داد: مجموعه دیگری هم به سفارش سیمای استان ها در دست تولید داریم که با عنوان "محیط بانان" به موضوع حفظ محیط زیست و عرصه‌های طبیعی کشور می‌پردازد و تاکنون 13 قسمت آن آماده پخش شده و 13 قسمت دیگرش در مراحل تولید قرار دارد.

غلامزاده در خصوص دلیل کلید زدن سری دوم "همسنگران" اظهار کرد: اگر برنامه‌ها در اولین پخش خود با بازخورد خوبی از طرف مخاطبان روبرو شوند، مجوز ادامه تولید به تهیه کننده آن داده می‌شود. این یک اصل در برنامه سازی است و بدون رودربایستی باید گفت که اگر بازخورد مثبتی دریافت نکردید بهتر است دنبال سوژه‌های دیگری برای ادامه تولید باشید چون به اعتقاد من هدف اصلی مخاطب است.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر، مقرون به صرفه بودن تولید در ادامه تولید مجموعه‌ها و سریال‌ها است. چرا که عوامل این آثار یک بار هزینه اشتباهات خود را پرداخته‌اند. از طرفی شخصیت‌های داستان به خوبی شکل گرفته‌اند و در سری جدیدی که قرار است تولید شود ضریب خطا پایین می‌آید که این امر به سود تهیه کننده و مجری طرح خواهد بود. چرا که چرخه تولید با سرعت بیشتری شروع به کار می‌کند.

این کارگردان درباره انتخاب موضوع دفاع مقدس در آثار انیمیشنی گفت: اولین اصلی که موضوع سنگینی همچون دفاع مقدس که با فرمت انیمشن ساخته می‌شوند باید دارای آن باشد، باورپذیری است. البته در دو بخش؛ هم در داستان و هم در ساختار. البته بخش داستان بیشتر ریشه در خاطرات و اتفاقات واقعی دارد و در واقع برداشتی آزاد از اتفاقات دفاع مقدس است که به رشته تحریر درآمده ولی از نظر ساختار چون به صورت روتوسکوپی (روتوسکوپی تکنیکی است که انیماتورها در آن حرکت فیلم زنده را فریم به فریم کپی می‌کنند. در واقع در این شیوه تصاویر فیلم زنده روی یک پرده مات بازتابیده شده و به وسیله انیماتورها دوباره ترسیم می‌شوند) تولید می‌شود موفقیت در ایجاد یک انیمیشن خوب تضمین شده و احساس خوبی به بیننده نوجوان منتقل خواهد شد.

غلامزاده ادامه داد: در سری اول "همسنگران" ما برای اولین بار به سمت روتوسکوپی رفتیم و این تکنیک برای ما نقاط مبهمی داشت که به تدریج روشن شد گرچه هزینه و زمان زیادی برای آن گذاشتیم بالطبع این مسئله در سری دوم با تغییرات تکنیکی -که در واقع با نوآوری دوستان ما در تولید همراه بود- بهتر و با کیفیت تر شد. ما در سری دوم این سریال کاغذ را حذف کردیم و کلیه عملیات تولیدی را در کامپیوتر انجام دادیم.

وی افزود: تکنیک این برنامه به صورت دو بعدی و روتوسکوپی است که دوستان طراح با تبلت این کار را بر روی کامپیوتر انجام می‌دهند. از نظر محتوایی نیز گروه نویسندگان با همفکری و رفع ابهامات تمام سعی خود را برای ارائه یک متن خوب انجام داده‌اند که ان شاالله مورد توجه بینندگان عزیز قرار بگیرد.

تولید "همسنگران" در 26  قسمت 15 دقیقه‌ای از سال 89 آغاز شده و تا پایان سال91 به اتمام می‌رسد. در این برنامه به تهیه‌کنندگی ‌مرکز پویانمایی صبا سید امیرغبارآستانه، سید احمد بابازاده، الهه تقوی، حسام نصرتی، مهدی هدایتی، ایمان امینی، سمانه متولی، مینا خدابنده لو، نسیبه آقاتبار، مرجان سعادت نیا، مرضیه یوسفی و مصطفی بابازاده فعالیت می‌کنند.

کد خبر 1587500

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha