۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۶:۴۹

صادقی:

موسیقی اورامی از سبک های اصیل موسیقی سنتی کشور است

موسیقی اورامی از سبک های اصیل موسیقی سنتی کشور است

مریوان – خبرگزاری مهر : دکتر قطب الدین صادقی موسیقی اورامی را یکی از سبک های اصیل موسیقی سنتی در کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، کارگردان و استاد نمایش کشور در همایش یک روزه بزرگداشت عثمان هه و رامی گفت: "هوره" ، "مور" و "سیاچمانه" چند سبک از آوازهای بومی محلی هستند که قدمتی نزدیک به 1500 سال دارند و این قدمت نشان دهنده جایگاه و تاثیر گذاری این گونه های موسیقی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه این نوع موسیقی دارای آوازهایی دست جمعی هستند، افزود : در این آوازها نقوش انسانی و دسته جمعی همراه با تکرار و هماهنگی دارای ریتم خاصی است که در زمانی که از این هنرهای مدرن خبری نبود یکی از هنرهای بسیار رایج جامعه بود.

کارگردان و استاد نمایش کشور عنوان کرد : بر اساس تحقیقات صورت گرفته در تمامی فلات ایران این تداوم فرهنگی که مانند سیاچمانه و هوره دارای تداوم فرهنگی است، وجود ندارد و به کلی از بین رفته است و تنها در منطقه کردستان همچنان این گوهه هنوز زنده نگه داشته شده است دو همچنان طرفداری دارد.

صادقی گفت : شاخصه های فرهنگی جامعه را می توان به چند بخش جوانمردی، مهمان نوازی، عرفان، بهداشت و رفتارهای جمعی تقسیم کرد که عرفان مهمترین آنها است چراکه اگر یک جامعه دارای عرفانی واقعی نباشد نمی توان آن جامعه را زنده خواند و همین عرفان قابل لمس و دیدن است.

وی افزود : این شاخصه ها است که افکار ما را در دنیا نشان می دهد و همین رفتارهای جمعی است که اثرات بسیار زیادی را برروی رفتارهای فردی ما بر جایی می گذارد.

در این همایش که در شهر مریوان برگزار شد در پایان از فعالیت های عثمان هورامی از هنرمندان برجسته فعال در عرصه موسیقی سیاچمانه تجلیل شد.

کد خبر 1593220

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha