۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۶:۱۵

مرادی به مهر خبر داد:

اهداف برنامه تنظیم خانواده به حداقل رساندن بارداریهای ناخواسته است

اهداف برنامه تنظیم خانواده به حداقل رساندن بارداریهای ناخواسته است

بندرعباس - خبرگزاری مهر: مدیرگروه سلامت خانواده مرکز بهداشت استان هرمزگان گفت: برنامه تنظیم خانواده در کشور دو هدف کلی به حداقل رساندن بارداریهای ناخواسته و بارداریهای پرخطر را دنبال می کند.

سهیلا مرادی درگفتگو با خبرنگار مهر، با عنوان اینکه اهداف برنامه تنظیم خانواده کاملا متفاوت از اهداف کنترل جمعیت بوده اظهار داشت: برنامه تنظیم خانواده صراحتا در راستای سلامت مادر، کودک و خانواده است و اهداف برنامه تنظیم خانواده با توجه به موارد عنوان شده در راستای قادر ساختن خانواده ها به تصمیم گیری آگاهانه و آزادانه درباره انتخاب تعداد فرزندان، فاصله گذاری بین بارداری ها، انتخاب زمان بارداری و فرزند آوری با رعایت و در نظر گرفتن اصول سلامت باروری است.

مرادی با اشاره به اهمیت برنامه تنظیم خانواده در سلامت مادر و کودک عنوان کرد: بدیهی است که با کاهش بارداری های ناخواسته و پرخطر، پیامدهای این دو رخداد که می تواند سلامت مادر، کودک، خانواده و جامعه را تحت تاثیر قرار دهد، کاهش یابد.

وی برنامه کشوری تنظیم خانواده را در سه بخش عنوان کرد و افزود: خدمات پیش از ازدواج، حین ازدواج و خدمات پس از ازدواج از برنامه کشوری تنظیم خانواده است.

مدیرگروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خدمات پیش از ازدواج را شامل همه آموزشهائی دانست که در دوران پیش از ازدواج در اختیار گروههای مختلف جــامعه مانند سربازان، دانشــجویان و گــروههای مختلف سنی در دوره های متفاوت تحصیلی قرار می گیرد و یاد آور شد: انتظار می رود این گروهها اطلاعات لازم بهداشت باروری را به منظور برنامه ریزی جهت شروع زندگی موفق و با کمترین عوارض ناشی از مشکلات بهداشتی کسب کنند.

مرادی ادامه داد: خدمت حین ازدواج شامل آموزشهائی است که در فاصله زمانی پیش از ازدواج به همه زوجین در حال ازدواج ارائه می شود، شرکت در این کلاسها برای همه افراد در آستانه ازدواج اجباری است و عناوین اصلی آن عبارتند از تنظیم خانواده، بارداری و زایمان ایمن، تالاسمی، بیماری های قابل انتقال از طریق تماس جنسی و آشنایی با اصول روابط اجتماعی و زناشویی است.

وی خدمات پس از ازدواج را در دو بخش عمده ارائه خدمت مشاوره تنظیم خانواده و روشهای پیشگیری از بارداری ذکر کرد و بیان داشت: مشاوره تنظیم خانواده با افزایش آگاهی متقاضیان خدمت از انتخاب های موجود برای پیشگیری از بارداری به تناسب روشها و نیازهای پیشگیری از بارداری فرد و سابقه پزشکی وی و حقوق بهداشت باروری، تصمیم گیری آنان را تسهیل می کند،به همین دلیل خدمت مشاوره تنظیم خانواده که یکی از ارکان برنامه بهداشت باروری محسوب می شود پیش از ارائه روشهای پیشگیری از بارداری توسط ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

مدیر گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت استان هرمزگان توصیه کرد: انواع روشهای پیشگیری از بارداری در مراکز بهداشتی درمانی درمانی و خانه های بهداشت به صورت رایگان برای متقاضیان ارائه می شود.

وی یاد آور شد: بارداریهای ناخواسته با استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری نسبت معکوس دارد  با افزایش استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری در هر جامعه ،میزان بارداری های ناخواسته کاهش می یابد، بدیهی است که این کاهش در صورت استفاده از روشهای مطمئن پیشگیری از بارداری (در مقایسه با روشهای سنتی و طبیعی )بیشتر خواهد بود.

کد خبر 1595204

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha