۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۹:۵۱

همزمان با برگزاری کنگره ملی/

دو مجموعه شعر استاد شاهی در اردبیل منتشر می شود

دو مجموعه شعر استاد شاهی در اردبیل منتشر می شود

اردبیل - خبرگزاری مهر: دبیر کمیته علمی کنگره ملی استاد شاهی گفت: در آستانه برگزاری اولین همایش و کنگره ملی نکوداشت استاد عسگر شاهی دو مجموعه کتاب از اشعار این استاد شعر و ادب اردبیل چاپ و منتشر می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی میرزارسول زاده عصر یکشنبه در جلسه هماهنگی برنامه های این کنگره در جمع اعضا ستاد برگزاری یادآور شد: "نظم پریشان" اولین کتاب مجموعه غزلیات این شاعر برجسته کشوری است که به زبان فارسی چاپ شده و انتشار می یابد.

وی تصریح کرد: این کتاب در چاپ اول به تیراژ دو هزار نسخه توسط چاپخانه شیران نگار اردبیل تدوین و آماده توزیع شده که بعد از رونمایی از این کتاب همزمان با همایش نکوداشت استاد عسگر شاهی انجام می‌شود.
 
دبیر کمیته علمی کنگره ملی استاد شاهی افزود: در این مجموعه بیش از 260 غزل و قصیده این شاعر اردبیلی به زبان فارسی انتشار یافته که علاقمندان می‌توانند از این کتاب نفیس استفاده کنند.
 
وی با اشاره به دومین مجموعه اشعار چاپ شده از این استاد اضافه کرد: این کتاب با عنوان "کولون باغیشلا ییله" مجموعه اشعار ترکی عسگر شاهی استاد ادبیات را شامل می‌شود که در 96 صفحه شامل 75 غزل ناب ترکی به چاپ رسیده و در آستانه این همایش منتشر خواهد شد.
 
میرزارسول زاده نکوداشت تلاشهای علمی و ادبی شاعران و ادبا و تکریم مفاخر و چهره‌های ماندگار استان را از مهمترین اهداف برگزاری کنگره استاد شاهی برشمرد و متذکر شد:  همایش تجلیل از شاعر و ادیب توانای اردبیلی روزهای 20 تا 21 خردادماه سال‌جاری برگزار می‌شود.
 
وی همچنین با اشاره به انتشار فراخوان کنگره نکوداشت استاد عسگر شاهی اردبیلی، از عموم علاقمندان، شاعران، پژوهشگران، نویسندگان و منتقدان اردبیل دعوت کرد آثار خود را در قالب مقاله در موضوعات تعیین شده تا پنجم خردادماه به دبیرخانه این همایش ارسال کنند.
 
دبیر علمی این کنگره محورها و موضوعات مقاله همایش را مضامین عرفانی در آثار استاد شاهی، مضامین اجتماعی در مراثی استاد شاهی، مکتب مرثیه اردبیل و جایگاه استاد شاهی در مرثیه آذربایجان عنوان کرد.
 
وی ویژگیهای زبانی اشعار این استاد و دایه و نوآوریهای استاد شاهی،نگاهی به آثار استاد شاهی نظیر "تا قاف اندیشه" و "شرح دیوان فضولی" را از دیگر محورهای کنگره برشمرد و تاکید کرد: ‌البته علاقمندان می‌توانند اشعار، خاطره و عکسهای احتمالی مرتبط با موضوع را به دبیرخانه کنگره واقع در اداره کل ارشاد اسلامی استان اردبیل ارسال کنند.
کد خبر 1595414

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha