۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۰:۴۷

توجه به الزامات پژوهشی در بازطراحی نظام آموزشی حوزه‌های خواهران

توجه به الزامات پژوهشی در بازطراحی نظام آموزشی حوزه‌های خواهران

مسئول دفتر برنامه‌ریزی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران خواستار توجه به الزامات پژوهشی در بازطراحی نظام آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام علی‌اکبر حصاری در دهمین اجلاس مدیران حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه از مدت‌ها قبل موضوع تغییر اساسی و دگرگونی در نظام آموزشی مطرح بوده است، اظهار داشت: در این زمینه آنچه باید محور باشد، نگاه ایدئولوژیک و دینی است تا نظامی مناسب جایگزین نظام برگرفته از سیستم‌های سکولار شود.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی سکولار یک‌محور و مبتنی بر انتقال دانش است و از فیزیک تا الهیات را براساس انتقال دانش ارائه می‌دهد، گفت: در نظام مکتبی تلاش این است که یک پیرو دین را با همه لوازم آن تربیت کنیم و ما می‌خواهیم یک شیعه تربیت کنیم و معارفی را که به امانت به ما رسیده است به او منتقل کنیم.

مسئول دفتر برنامه‌ریزی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه تغییر فعلی در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران بنیادین نیست، اضافه کرد: در مرحله بازطراحی نظام آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران باید جایگاه پژوهش و اخلاق، فرهنگ و تربیت جایگاه مناسبی باشد.

وی یکی از لازمه‌های تغییرات نظام آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران را توجه به نگاه دین به مقوله تحقیق و پژوهش شامل تفکر و تعقل دانست و افزود: در مقام آموزش ما محتوا و مواد خام تفکر و اندیشه را در اختیار طلبه قرار می‌دهیم، اما اگر بخواهیم این کار به ثمر برسد باید موقعیتی فراهم کنیم که طلبه بتواند از مجهولاتش،‌ معلومات را کشف کند.

حجت‌الاسلام حصاری با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در ارتباط با پرورش هزاران پژوهشگر، فقیه و فیلسوف در حوزه‌های علمیه خواهران، افزود: باید ببینیم در کدام نظام آموزشی می‌توان به فرمایش رهبر معظم انقلاب جامه عمل پوشاند. در وضعیت فعلی شاید به طلبه فقه بیاموزیم اما از او یک فقیه نمی‌سازیم.

وی همچنین در ارتباط با چرایی توجه به پژوهش در حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: تناسب با نقش‌های بانوان در خانواده و اجتماع، بهره‌وری بالاتر نسبت به سایر عرصه‌های ایفای نقش حوزوی، مقدمه ضروری برای موفقیت در سایر عرصه‌ها شامل تدریس، تبلیغ و مدیریت و هماهنگی با نظام نوین آموزش و پرورش که همان نظام پژوهش‌محور است، ایجاب می‌کند که به پژوهش در حوزه‌های علمیه خواهران توجه ویژه داشته باشیم.

مسئول دفتر برنامه‌ریزی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به ضرورت‌های تغییرات اساسی در نظام آموزشی با رویکرد پژوهشی اظهار داشت: تغییر در متون آموزشی به گونه‌ای که متن بر اساس شاخص‌های یک متن پویا تدوین شود و جهت‌دهی به تکالیف پژوهشی، توانمندسازی اساتید شامل اساتید راهنما و اساتید روش تحقیق، ضرورت تحول در نظام ارزشیابی تحصیلی شامل کیفیت‌گرایی به جای کمیت‌گرایی و دخالت دادن کارنامه پژوهشی طلاب، تحول روش تدریس با رویکرد مشارکت فعال طلاب و تسهیل ساختاری و تعمیق محتوایی در تحقیقات پایانی و پایان‌نامه‌ها تغییر در نظام آموزشی با رویکرد پژوهشی را ضروری می‌سازد.

کد خبر 1597202

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha