۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۸:۴۳

بیانیه همایش بین المللی خراسان جنوبی، ترانزیت و توسعه محور شرق کشور قرائت شد

بیانیه همایش بین المللی خراسان جنوبی، ترانزیت و توسعه محور شرق کشور قرائت شد

بیرجند – خبرگزاری مهر: همایش بین المللی خراسان جنوبی، ترانزیت و توسعه محور شرق کشور با قرائت بیانه ای به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این بیانیه که توسط ستاد برگزاری همایش تنظیم شده بود آمده است: ما وزرا، معاونان وزرا، استانداران، مسئولان تشکل های صنفی، نمایندگان سازمانها و نهادهای بین المللی و روسای هیئتهای حمل و نقل کشورهای حاضر در همایش بین المللی خراسان جنوبی، ترانزیت و توسعه محور شرق که طی روزهای 18 و 19 اردیبهشت ماه 1391 مصادف با 7 و 8 مه سال 2012 در شهر بیرجند برگزار شد، با عنایت به اهمیت خدمات ترانزیتی منطقه و اهمیت توجه بین المللی به توسعه رفاه و آسایش ملت ها و همچنین تاکید سازمان ملل متحد به تسهیل ترانزیت کالا به مقاصد کشورهای محصور در خشکی و جایگاه ویژه زنجیره خدمات لجستیک حمل و نقل و ترانزیت کالا در روند توسعه آنها، بر ضرورت توسعه و تحکیم همکاریهای اقتصادی، تجاری و ترانزیتی منطقه ای تأکید داریم.

 در ادامه  آمده است: با آگاهی از اهمیت مبادلات کشورهای منطقه در حوزه تجارت و ترانزیت، اعلام می داریم همکاری مناسب موسسات مالی و اقتصادی منطقه ای و بین المللی با کشورهای منطقه و توسعه امکانات زیربنایی منطقه و محور شرق برای نیل به اهداف مورد نظر و رشد صنعت و حمل و نقل ضروری بوده، توسعه مناسب آن می تواند افق روشنی در سطح بین المللی به نمایش بگذارد.

 در این بیانیه مسئولان بر دستیابی به اهداف زیر تاکید کرده اند:

  1. احداث خط راه آهن محور شرق (چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد) که نقش موثر و ویژه ای در توسعه و رونق اقتصادی محور شرق داشته و موجب تسهیل و تسریع در حمل و نقل کالا و مسافر می شود.
  2. توسعه امکانات و زیرساختهای حمل و نقل محور شرق در جهت امنیت و توسعه پایدار و در راستای برنامه های ملی و منطقه ای.
  3. توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی با کشورهای منطقه و تقویت مبادلات بین المللی و تجارت خارجی
  4. ضرورت هماهنگی و همکاریهای حمل و نقل بین المللی به منظور ترانزیت کالا به مقصد کشورهای محصور در خشکی منطقه
  5. فزایش همکاریهای اعتباری موسسات مالی و اعتباری بین المللی و مشارکت و سرمایه گذاری در طرحها و پروژه های محور شرق بمنظور توسعه ترانزیت در کشورهای این منطقه.
  6. ضرورت تکمیل زنجیره خدمات ترانزیتی از مبادی ورودی بنادر و منطقه آزاد چابهار تا مرزهای مشترک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای پاکستان، افغانستان و ترکمنستان.
  7. ضرورت تسهیل روند اداری و کاهش بوروکراسی ترانزیت در محور شرق
  8. احداث صنایع تولیدی و همچنین نوسازی ناوگان حمل و نقل در کشورهای منطقه بمنظور کاهش هزینه های تمام شده حمل و نقل کالا و مسافر
  9.  کاهش یا لغو عوارض و مالیاتها در مسیر کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب بمنظور کاهش هزینه های حمل و نقل در منطقه.
  10.   ضرورت ارائه تسهیلات و خدمات کنسولی از سوی کشورها به تجار، متصدیان حمل و نقل و گردشگران منطقه
  11.  اهمیت تشکیل گروههای مشترک کاری و تخصصی بخشهای دولتی و خصوصی کشورهای ذینفع و توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری از طریق تشکل های بخش خصوصی مرتبط با ترانزیت و حضور در نمایشگاه های محلی و بین المللی این کشورها.
  12.  سرمایه گذاری بخشهای خصوصی کشورهای منطقه در طرح ها و پروژه های زیربنایی مصوب دولت در استان خراسان جنوبی از جمله راه آهن بیرجند، طرح های صنعت فولاد و سیمان، منطقه ویژه اقتصادی بیرجند.
  13.  تسریع در اجرا و تکمیل پروژه ها و زیرساختهای مهم اقتصادی و ترانزیتی استان خراسان جنوبی.
  14.  ضرورت نظارت و پیگیری تحقق اهداف و دستاوردهای همایش دوم و برگزاری "سومین همایش بین المللی ترانزیت در محور شرق" توسط دبیرخانه دائمی همایش.      
کد خبر 1597386

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha