۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۵:۰۱

قالیباف :

اجرای طرح تفصیلی تاثیری بر بازار مسکن ندارد/تولید مسکن هدفمند می شود

اجرای طرح تفصیلی تاثیری بر بازار مسکن ندارد/تولید مسکن هدفمند می شود

شهردار تهران با بیان این که اجرای طرح تفصیلی شهر را ساماندهی می کند نه این که جلوی ساخت و ساز را بگیرد گفت : با اطمینان می گویم که طرح تفصیلی هیچ تاثیری بر قیمت مسکن نخواهد داشت ، بلکه کار را سامان می دهد و محدودیت به آن معنا که تولید مسکن در تهران متوقف شود نیست و تولید مسکن هدفمند می شود.

به گزارش خبرنگارمهر، محمد باقر قالیباف در حاشیه مراسم رونمایی از طرح تفصیلی جدید تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به تلاش سال ها مجموعه مدیریت شهری ، دولت و مشاوران و صاحبنظران در تهیه این طرح گفت : این طرح تحت عنوان طرح جامع راهبردی-ساختاری تهران ا آماده و امسال اجرا و امروز رونمایی شد .

وی افزود : این طرح بعد از حدد 30 سال که تهران هیچ سندی برای اداره شهر نداشت و بر اساس بخشنامه ، مقطعی ، دوره ای و کاملا سلیقه ای اداره می شد تهیه شد و طرحی است که بر اساس خرد جمعی تهیه شده و از آینده نگری برخوردار است چراکه منافع و مصالح عمومی را نمی توان را با سلیقه اداره کرد .

شهردار تهران با بیان این که ادعا ندارم که طرح جامع ما طرحی بی نقص است ، حتما اشکالاتی دارد گفت: از این جهت ، طرح راهبردی دیده شده تا همه صاحبنظران و همه واقعیت های شهر اگر نیاز به اصلاح داشت در طرح انجام شود و در رصد خانه شهر ، گروهی از کارشناسان به طور دائم طرح را پایش می کنند تا مشکلاتی را که ایجاد می شود اصلاح کنند .

قالیباف تصریح کرد: در آینده نزدیک همه کسانی که در شهر زندگی می کنند می توانند آینده روشن شهر را ببینند و همچنین فرزندان آینده ما نیز امید داشته باشند که حقی از آنان ضایع نشده است .

وی با اشاره به این که سابقه ذهنی مردم از سه سازمان بلدیه ، نظمیه و عدلیه از گذشته خوب نبوده است که این به دلیل عملکرد این سازمان هاست ، افزود : قوانین و مقررات و اجرای آن در این سازمان ها شفافیت خوبی نداشته است و شهرداری نیز که من امروز مسئول آن هستم نیز دارای قوانین و مقررات متغیری بوده با افراد مختلف تغییر می کرده است.

شهردار تهران ادامه داد : باید بدانیم رانت خواری در مجموعه ای مانند شهرداری از کجاست ، مهم ترین رانت خواری اطلاعاتی است که در اختیار قشر محدودی است و یکی از مهم ترین ویژگی های این طرح آن است که این رانت را در جامعه شکست و هرکسی به سایت شهرداری مراجعه می کند می تواند وضعیت پهنه و ملک خود را ببیند و بداند که کجا ملک می خرد و کجا می فروشد و رابطه معقولی میان ضوابط و مقررات ایجاد شده است .

وی افزود : راه صحیح و پایدار برای مبارزه با فساد اداری در همه دستگاه ها از جمله شهرداری آن است که اطلاعات را شفاف کنیم و در اجرا نیز با مدیریت قوی و کار سیستمی و استفاده از تکنولوژی کار انجام می شود و مطمئن هستم در آینده نزدیک مردم مزایای این طرح را در زندگی خود می بینند .

قالیباف در ادامه در مورد تاثیر اجرای طرح تفصیلی بر قیمت مسکن گفت : ممکن است قیمت مسکن بر اساس تورم و مسائل اقتصادی تغییراتی داشته باشد که من مسئول کنترل این بخش نیستم ، اما با اطمینان می گویم که طرح تفصیلی هیچ تاثیری بر قیمت مسکن نخواهد داشت ، بلکه کار را سامان می دهد و محدودیت به آن معنا که تولید مسکن در تهران متوقف شود نیست و تولید مسکن هدفمند می شود .

وی افزود : ما اجازه نمی دهیم که مثلا در خیابان 8 متری 10 طبقه بسازند ، اما در خیابان 35 متری و گذر 18 متری ممکن است ساختمان 12 طبقه ساخته شود .

شهردار تهران تصریح کرد : اجرای طرح تفصیلی ، شهر را ساماندهی می کند نه این که جلوی ساخت و ساز را بگیرد و اجرا ی این طرح هیچ تاثیری بر بازار مسکن ندارد .

وی ادامه داد : در یک سال گذشته و پیش از اجرای طرح تفصیلی ، نرخ مسکن و اجاره تغییراتی داشته که به وضعیت اقتصادی و نبض اقتصادی کشور مر بوط است و ربطی به ساخت و ساز کشور و کمبود مسکن ندارد و امروز در تهران هیچکس در تولید مسکن دچار مشکل نیست و در طرح تفصیلی نیز نخواهد شد .

قالیباف در ادامه خاطر نشان کرد : هر کسی می تواند با شماره نوسازی خود در سایت شهرداری تهران اطلاعات مربوط به ملک خود را ببیند و این کاملا شخصی است و اگر بخواهد می تواند شماره نوسازی خود را در اختیار کسی قرار دهد تا وضعیت ملکش را ببینند ، اما نهاد عمومی مانند شهرداری حتما وضعیت ملک خود را در سایت قرار می دهد تا سرمایه گذاران ببینند ، این که کسی بخواهد اطلاعات ملکش را رسانه ای کند یا در اختیار کسی قرار دهد مربوط به خودش است و حریم خصوصی افراد را باید رعایت می کردیم ، حریم خصوصی فقط خانه نیست می تواند ملک تجاری باشد و کسی حق دخالت ندارد که این کار در سایت انجام شده است .

شهردار تهران افزود: ممکن است در اجرای طرح نقص هایی وجود داشته باشد که سال اول اجرای طرح برای اصلاح آن است .

قالیباف در ادامه با اشاره به زمین های دولت و قرار گیری آن در پهنه های مختلف گفت: دولت در داخل شهر زمین هایی دارد و آن طور که در شورای شهر بحث شد این بود که می خواستند بخشی از این زمین ها در حوزه مسکن اجازه ساخت داشته باشند و تولید مسکن انجام شود که وقتی به ما اعلام شد این تبصره این طور اصلاح کردند که اگر آن زمین های دولتی برای هفت سرانه مورد نیاز شهر مانند پارکینگ ، مسائل آموزشی و بهداشتی و غیره است حتما آن را بدون اخذ وجه به شهرداری بدهند و اگر بر اساس طرح تفصیلی جایی سرانه کمی دارد و دولت آنجا زمین دارد باید در اختیار شهرداری قرار دهند تا برای خدمات عمومی استفاده شود و اگر چنین نیازی نداریم می توانند بر اساس پهنه مانند بقیه از شهرداری مجوز بگیرند و هزیه آن را پرداخت کنند و مصوبه کمیسیون ماده 5 را نیز داشته باشند و همچنین مکلف هستند تا سرانه های خود را نیز تامین کنند .

وی افزود: هرچند ما به عنوان شهرداری دوست داریم دولت زمین هایش را مجانی به ما بدهد اما به هر حال دولت هم سیاست های خود ش را دارد .

قالیباف در ادامه اظهار کرد : شهر تهران همیشه بی رویه گسترش می یافته که این از دغدغه های ما بوده است و طرح های 25 ساله ، 10 ساله و غیره شهر را به سمت های مختلف گسترش می داده که باید این متوقف می شد و جلوی گسترش تهران به سمت رباط کریم ، دماوند و کرج و غیره گرفته می شد .

قالیباف ادامه داد : در طرح جامع تهران از 740 کیلومترمربع به 640 کیلومتر مربع کاهش یافت اما بخش هایی که امروز در مناطق شهرداری است همه در محدوده تهران هستند و تراکم بر اساس افق طرح پیش بینی شده است .

وی با بیان اینکه باید جلوی مهاجرت به تهران گرفته شود ، گفت : بر اساس افق طرح که سال پایان اجرای طرح است برای تهران 10 میلیون و 500 هزار نفر پیش بینی شده و تولید مسکن و بارگذاری آن نیز بر این اساس انجام می شود .

شهردار تهران افزود: امروز اتوبان شهید صدر را دو طبقه می کنیم چراکه در دهه 70 در خیابان 12متری ساختمان 20 طبقه می ساختند و زمین دو هزار متری 4 واحد مسکونی داشت و آن زمان این اتوبان ظرفیت آن را داشت ، اما وقتی د زمین دو هزار متری با سطح اشغال 60 درصد در یک تراکم 600 درصدی 20 طبقه می سازند و هرخانه دو ماشین دارد امروز دهها خودرو به خیابان می آید و همیشه ترافیک است و باید بارگذاری ها جایی انجام شود که زیر ساخت های ان هم باشد .

قالیباف تصریح کرد: طرح تفصیلی تهران قابلیت اجرا تا 75 درصد را دارد مابقی آن نیز به دلیل انعطاف پذیری آن است ، اما آنچه که تصویب شده و شاکله طرح است حتما اجرا می شود و اگر تغییرات اساسی نیاز باشد در شورای عالی شهرسازی بررسی و تصویب و تغییرات داخل پهنه ها نیز در کمیسیون ماده 5 انجام خواهد شد.

کد خبر 1602171

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha