۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۸:۱۵

در همایشی طرح شد؛

آیت‌الله بهجت فانی فی الله و باقی بالله/ وصفی زیبا از قرآن و لذت نماز

آیت‌الله بهجت فانی فی الله و باقی بالله/ وصفی زیبا از قرآن و لذت نماز

استاد فاطمی‌نیا، عصر امروز در دانشگاه ترببیت مدرس با بیان اینکه آیت‌الله بهجت، خاتم جمع علم و معرفت بودند، اظهار داشت: ایشان فانی فی الله و باقی بالله بود.

به گزارش خبرنگار مهر، به همت مرکز مطالعات فرهنگ و اندیشه دینی و همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس به مناسبت سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) همایش شرح و بررسی خطبه فدکیه و بزرگداشت یاد و خاطره آیت‌الله العظمی بهجت، عصر امروز 25 اردیبهشت ماه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

"حجت الاسلام والمسلمین فلاح رفیع" رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس در این همایش با بیان اینکه در سال گذشته در مراسم میلاد حضرت زهرا(س) پیشنهاد شد که در مورد خطبه فدکیه همایشی برگزار شود که اکنون به مرحله اجرا رسید. این خطبه یک دوره اسلام شناسی با عنایت به مبانی اسلام است. جزئیات طرح نمی شود ولی مبانی با بیاناتی معجزه وار مورد توجه قرار گرفت. شناختن مبانی و عدم شناخت مبانی و عمل نکردن به آنها مشکل ماست.

وی با بیان اینکه در این خطبه حضرت مبانی اسلام را می شناساند، اظهار داشت: حضرت بیانات جذاب و زیبایی دارد که مادون کلام حق و مافوق کلام بشری است. در سند خطبه فدکیه اصلا تردیدی نیست و ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه، خطبه را مستند و مورد توجه فریقین می داند.

حجت الاسلام رفیع تصریح کرد: در این خطبه خداشناسی، پیامبرشناسی، امام شناسی، معادشناسی و در یک کلام پایه های ایمان را بیان می کند. فلسفه اخلاق، نیکی به والدین، اخلاص، صبر و ... نیز از دیگر مباحث این خطبه است. حضرت مهم ترین عامل انحراف را پشت کردن به قرآن معرفی می کند.

وی با بیان اینکه لازم است پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی در موضوعات مختلف این خطبه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند، به ذکر خاطره ای از آیت الله بهجت پرداخت و گفت: در طول 25 سالی که با آیت الله بهجت در ارتباط بودم و رفت و آمد داشتم، حتی به تعداد انگشتان یک دست هم از خود تعریف نمی کردند و می گفتند: من در طول عمر خودم هیچ کاری را برای خودم انجام ندادم.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین علی بهجت، فرزند آیت الله بهجت به سخنرانی پرداخت و طی سخنانی با بیان اینکه همه موجودات در حال تکامل و رشد هستند، گفت: هر مهندسی که ابزار و دستگاهی را می آفریند از خلق و ساخت این ابزار و دستگاه ها هدفی دارد و مهندس عالم نیز از آفرینش انسان و موجودات هدفی دارد. همه این عوالم و کهکشان ها در برابر انسان کوچک است.

وی با بیان اینکه هدف علم، باید عمل باشد، اظهار داشت: انسان باید به همراه کسب علم بال دیگر پرواز را هم که عمل است را پرورش دهد تا بتواند پرواز کند و آیت الله بهجت ازجمله افرادی بودند که علم و عمل را با هم داشتند. آیت الله بهجت بر علم آموزی خیلی تأکید داشتند و سفارش می کردند وقتی درسی را می خوانی باید به گونه ای باشد که بعد از اتمام در آن استاد شده باشید.

وی با بیان اینکه انسان برخلاف سایر موجودات برای بی نهایت آفریده شده است، بیان کرد: بازگشت انسان باید به سوی خدا باشد. آیت الله بهحت معتقد بود که احکام ارشادی و تذکر است. قرآن هم تذکر است. ما باید زیبا و دقیق بیندیشیم و عمل کنیم. عالم باید به عمل بیندیشد اگر عالم به عمل نیندیشد، عالم نیست.

حجت الاسلام علی بهجت در پایان سخنانش با بیان اهمیت نماز از دیدگاه پدرش به دوری از "منیت" و گفت: ایشان به نماز خیلی اهمیت می دادند و می گفتند لذتی را که در نماز خواندن می برند قابل وصف نیست و اگر سلاطین و حکما بدانند که چه لذتی در نماز است به فکر ملک و املاک نبودند.

سخنرانی حجت الاسلام فاطمی نیا پایان بخش همایش امروز بود، وی طی سخنانی در مورد زندگی حضرت فاطمه(س) گفت: ما با شخصیتی روبرو هستیم که رضای او رضای خداوند و غضب او غضب خداوند است و درک این عبارت نشان دهنده مقام ایشان است.

وی افزود: در جامع الاصول ابن اثیر آمده که پیامبر(ص) ملتزم بود که وقتی حضرت زهرا(س) وارد می شدند ایشان از جایشان بلند می شدند.همچنین یکی از علمای سنی روایت می کند وقتی پیامبر(ص) حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) را دیدند فرمودند مرحبا بر بحرین یلتقیان و ستاره های علم.

فاطمی نیا در ادامه سخنانش با بیان اینکه آیت الله بهجت، خاتم جمع علم و معرفت بودند، اظهار داشت: آیت الله بهجت فانی فی الله و باقی بالله بودند.

وی با انتقاد از دیدگاه برخی افراد که فلسفه و عرفان را نقد می کنند گفت: طبق آیه قرآن کسی که می خواهد نقد کند باید در سطح آن شخص باشد. کسی که ملاصدرا را نقد می کند باید در سطح ملاصدرا باشد.

کد خبر 1602375

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha