۷ خرداد ۱۳۹۱، ۹:۳۵

چمانی در گفتگو با مهر:

اعتکاف معجون شفا بخش روح و روان و مکتب خودسازی است

اعتکاف معجون شفا بخش روح  و روان و مکتب خودسازی است

اراک - خبرگزاری مهر: معاون فرهنگی و پژوهشی اداره تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: اعتکاف معجون شفا بخش و مکتب خود سازی است که هم می تواند دردهای روحی و روانی را شفا دهد هم در خودسازی اثرات مطلوب داشته باشد.

حجت الاسلام داوود چمانی در گفتگو با خبرنگار مهر در بیان جایگاه و اهمیت عبادت اعتکاف گفت: در فضیلت و عظمت اعتکاف همین بس که خداوند در قرآن اعتکاف کنندگان را در ردیف طواف کنندگان نام برده و به حضرت ابراهیم و اسماعیل  امر کرده تا خانه خداوند را برای طواف کنندگان ومعتکفان و رکوع و سجودکنندگان پاکیزه کند.

وی با تاکید بر اینکه اعتکاف معجونی از چند عبادت و فضیلت است افزود: حضور در مسجد و میهمان خدا شدن عبادت است، روزه هم که  یکی از شرایط اعتکاف است عبادت است. دعا، نماز، استغفار هم که در دین اسلام به آن سفارش شده هر یک عبادتی دیگر هستند.

اعتکاف شباهت به حج دارد

وی با بیان اینکه سنت اعتکاف نقش مهمی در بر آورده ساختن نیازهای روحی و تکامل معنوی انسان دارد گفت: اعتکاف از جهاتی شبیه اعمال و مناسک حج است.

وی افزود: همانگونه که در سفر حج برخی اعمال بر حاجیان حرام است در اعتکاف هم برخی کارها و اعمال بر معتکف حرام می شود.

اعتکاف مستحب است با نذر واجب می شود

حجت الاسلام چمانی با تاکید بر اینکه اعتکاف یک عمل مستحب است و با نذر بر انسان واجب می شود افزود: دستور اولیه اسلام برای اعتکاف مستحب است ولی اگر کسی عهد کند یا قسم بخورد یا نذر کند که معتکف شود اعتکاف بر وی واجب می شود.

معاون فرهنگی و پژوهشی اداره تبلیغات اسلامی استان مرکزی  دهه آخر رمضان را با فضیلت ترین روز ها برای اعتکاف عنوان کرد و افزود: پیامبر اکرم(ص)همه ساله، این دهه را در مسجد معتکف می شدند.

وی یکی دیگر از زمان هایی که برای انجام عبادت اعتکاف در آن سفارش شده را روزهای 13، 14 و 15 رجب عنوان کرد و افزود: در نظام جمهوری اسلامی نیز در این ایام اعتکاف برگزار می شود.

حجت الاسلام داوود چمانی، روزه داری، توقف و ماندن 3 روز تمام در مسجد، عقل و قصد قربت را از شرایط اعتکاف عنوان کرد.

گفتنی است ثبت نام از معتکفین در 130 مسجد استان مرکزی  از اول خرداد ماه آغاز شده و تا 13 خرداد ادامه دارد.

کد خبر 1612670

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha