۷ خرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۱۵

گزارش خبری/

واکنشها به انتخابات مصر؛ از شورای نظامی تا کنگره آمریکا

واکنشها به انتخابات مصر؛ از شورای نظامی تا کنگره آمریکا

نخستین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از انقلاب 25 ژانویه با واکنشهای مختلف داخلی و جهانی از جمله اظهارات مداخله جویانه مقامات آمریکایی روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های خارجی، نخستین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از سقوط رژیم دیکتاتوری حسنی مبارک روزهای چهارشنبه و پنج شنبه سوم و چهارم خرداد برگزار شد.

احمد شفیق با کسب 5 میلیون و 490 هزار و 943 رای و محمد المرسی با 5  میلیون و 693 هزار و 982 رای به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر کشیده شدند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر روزهای 16 و 17 ژوئن (27 و 28 خرداد) برگزار خواهد شد. برگزاری این انتخابات با واکنشهای داخلی و بین المللی بسیاری روبرو شده است.

اتحادیه اروپا در این رابطه اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری مصر گام بزرگی در راستای تحقق دموکراسی در این کشور محسوب می شود.

"مایکل مان" سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز خرسندی از روند انتخابات مصر اعلام کرد که برای نخستین بار است که در تاریخ مصر به معنای واقعی فرصت انتخاب رئیس جمهور به مردم این کشور داده می شود.

وی خاطرنشان کرد: راهی که با انقلاب 25 ژانویه آغاز شد و با انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری مصر ادامه یافت باید به سوی تحقق خواسته های مردم این کشور از جمله آزادی، کرامت و عزت و توسعه سوق پیدا کند و بنابراین به نظر من ملت مصر پیروز این انتخابات هستند.

سخنگوی اشتون در ادامه گفت : اتحادیه اروپا به حمایت خود از مصر در راستای تثبیت دموکراسی و فراهم کردن فرصت های اقتصادی در این کشور ادامه خواهد داد.

"هیلاری کلینتون" وزیر خارجه آمریکا نیز انتخابات ریاست جمهوری مصر را تاریخی توصیف و بر آمادگی واشنگتن برای همکاری با دولت منتخب و دموکراتیک مصر تاکید کرد.

"محمد حسین طنطاوی" رئیس شورای عالی نظامی مصر نیز اظهار داشت که این شورا از هیچ کوششی برای تامین امنیت و سلاممت انتخابات ریاست جمهوری فروگذار نکرد.

"سامی عنان" معاون رئیس شورای عالی نظامی مصر نیز اعلام کرد: ملت مصر با اراده خود و تحت نظارت شورای نظامی به پای صندوقهای رای آمد. وی با بیان این مطلب افزود: آنچه ملت مصر نیاز دارد به زودی محقق خواهد شد.

"جان کری" رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای آمریکا نیز ضمن استقبال از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر اظهار داشت : این انتخابات با وجود برخی اظهارنظرها مبنی بر ناسالم بودن آن کاملا شفاف و و عادلانه برگزار شد.

وی گفت: پیروز این انتخابات هنوز مشخص نیست اما رئیس جمهور آتی مصر با چالشهای بسیاری روبرو است به ویژه اینکه اختیارات قانونی وی همچنان در قانون اساسی تعیین نشده است.

کری، رشد روزافزون بیکاری، افزایش جرایم و رکود اقتصادی را از جمله چالشهای فرا روی رئیس جمهور آتی مصر دانست و در اظهاراتی مداخله جویانه اعلام کرد که وی باید با تمام طوایف سیاسی مصر و ارتش این کشور تعامل داشته باشد.

علاوه براین، شماری از اعضای کنگره آمریکا از مردم مصر خواستند که به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور احترام بگذارند.

این سناتورها در عین حال تاکید کردند در صورتی که اسلامگرایان پیروز انتخابات مصر باشند کنگره آمریکا با نگرش باز با آنها تعامل خواهد کرد.       

کد خبر 1612905

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha