۸ خرداد ۱۳۹۱، ۹:۵۰

گزارش خبری مهر/

تجزیه انگلستان در پی استقلال اسکاتلند

تجزیه انگلستان در پی استقلال اسکاتلند

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: بریتانیا با آغاز کمپین رفراندوم استقلال باید چشم طمع خود را از نفت شمال بردارد چرا که نفت و گاز دریای شمال دیگر تامین کننده اقتصاد انگلیس نخواهد بود.

در پی آغاز رسمی کمپین رفراندوم استقلال اسکاتلند در جمعه گذشته، حزب سبزها حمایت خود را از برنامه "الکس ساموند" رئیس حزب ملی اسکاتلند برای استقلال اسکاتلند از بریتانیا اعلام کردند.

این درحالیست که احزاب محافظه کار، کارگر و لیبرال دموکرات مخالف طرح جدایی اسکاتلند از بریتانیا بوده اما انتظار می رود که رفراندوم استقلال اسکاتلند در پاییز 2014 برگزار شود.

به نوشته بی بی سی، ساموند و حزب ملی اسکاتلند اصرار دارند که انتخاب میان سه گزینه استقلال یا رد استقلال، افزایش حداکثری اختیارات دولت محلی و حفظ حق طبیعی مردم اسکاتلند است.

ساموند و حزب ملی اسکاتلند می خواهند که علاوه بر استقلال، گزینه دیگری، یعنی افزایش حداکثری اختیارات محلی نیز برای رای دهندگان وجود داشته باشد. وی در حال مذاکره با دولت مرکزی بریتانیا در خصوص تاریخ برگزاری رفراندوم و گزینه های موجود در برگ رای است.

طرفداران دولت مرکزی بریتانیا بر این باورند افزودن گزینه افزایش حد اکثری اختیارات دولت محلی اسکاتلند  به دولت محلی اجازه می دهد که در صورت شکست طرح استقلال همچنان بتواند نظام حقوق اساسی بریتانیا را به نفع مردم اسکاتلند تغییر دهد.

"الکس ساموند" رئیس حزب ملی اسکاتلند

آلکس سالموند رهبر حزب ملی اسکاتلند سندی را منتشر کرده که در این سند سه رویکرد حزب حاکم ملی اسکاتلند که گرایش های جدایی طلبانه از تشکیلات حکومتی چهارگانه انگلیس را دارد در قالب "نگاه به حکومت محلی"، "افزایش کارایی" و "جلب توافق عمومی" برای استقلال اسکاتلند مطرح شده است.

"دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس که نگران از دست دادن منابغ غنی نفت و گاز اسکاتلند در دریای شمال است، تلاش می کند تا در دوران نخست وزیری وی انگلیس تجزیه نشود

 
برگزارکنندگان کمپین رفراندوم استقلال اسکاتلند براین باورند که این بزرگترین و هیجان انگیزترین کمپین در تاریخ اسکاتلند است و در پی جلب آرای رای دهندگان برای تجزیه انگلیس هستند.

"جنگ مک کانل" وزیر کودکان وآموزش در دولت اسکاتلند که مسئول آموزش پیش دبستانی ودبستانی ها است، اعلام کرد در این همه پرسی به استقلال اسکاتلند رای مثبت می دهد.

هشدار کامرون به اسکاتلند درباره عواقب تجزیه انگلیس

این درحالیست که "دیوید کامرون" نخست وزیر بریتانیا این طرح را تضغیف کننده اسکاتلند و همچنین بریتانیا توصیف کرده است. در پی استقلال اسکاتلند از بریتانیا دولت مرکزی انگلیس باید برای تسلط بر نظام مالیاتی و ناتوانی به تکاپو بیفتد و از آنجاییکه نظام آموزشی و خدمات بهداشتی اسکاتلند رایگان است، باید شرایط یکسان را ایجاد کرده تا حد زیادی از میزان نارضایتی ها بکاهد.

همچنین اختلاف نظرهایی میان حزب ملی اسکاتلند و دولت مرکزی بریتانیا درباره شرایط سنی رای دهندگان در رفراندوم وجود دارد، درحالیکه افراد واجد شرایط در انگلیس باید 18 سال سن داشته باشند، اسکاتلند در پی کاهش سن رای دهندگان به 16 سال است. 

"دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس که نگران از دست دادن منابغ غنی نفت و گاز اسکاتلند در دریای شمال است، تلاش می کند تا در دوران نخست وزیری وی انگلیس تجزیه نشود و همواره بر یکپارچگی بریتانیا تاکید می کند. 

نفت سواحل اسکاتلند که در دهه 1960 در سواحل اسکاتلند کشف شد، سالانه 12 میلیارد پوند برای اقتصاد بریتانیا درآمدزایی داشته است.

طرفداران استقلال اسکاتلند از داشتن منابع عظیم نفتی تا صد سال دیگر خبر می دهند اما مخالفان بر این باورند منابع نفت کشور تنها 50 سال دیگر دوام خواهند داشت.

این درحالیست که کشف ذخایر نفتی جدید در سواحل آبردین و جزایر شتلندز اسکاتلند نشان می د‌هد صنعت نفت اسکاتلند همچنان جای توسعه و پیشرفت بیشتر را نیز دارد.

از سوی دیگر پس از مطرح شدن ایده استقلال اسکاتلند، طرح تجزیه این استعمار پیر کلید خورد و پیش بینی می شود که مردم ولز و ایرلند نیز به فکر تجزیه خود از بریتانیا بیفتند که همین موضوع مشکلاتی را برای دولت کامرون به همراه دارد. 

از سوی دیگر دولت بریتانیا هشدار داده است: با توجه به آنکه انگلیس پول مالیات دهندگان را برای سرپا نگاه داشتن بانکهای اسکاتلندی هزینه کرده، اسکاتلند باید میلیاردها پوند را به بریتانیا بدهد و واحد پولی مستقلی را برای خودش تعریف کند تا بتواند مستقل شود.

تلاشهای ساموند درحالیست که طبق آخرین نظرسنجی ها، تنها 33 درصد از مردم خواهان استقلال اسکاتلند از انگلیس بوده و 60 درصد در این همه پرسی رای منفی یا ممتنع می دهند. 

موافقت 33 درصد از اسکاتلندی ها با طرح استقلال اسکاتلند، رقم ناچیزی است و بسیار کمتر از رقمی است که برای پیروزی در همه پرسی 2014 لازم است.

در پی استقلال اسکاتلند از بریتانیا دولت مرکزی انگلیس باید برای تسلط بر نظام مالیاتی و ناتوانی به تکاپو بیفتد و از آنجاییکه نظام آموزشی و خدمات بهداشتی اسکاتلند رایگان است، باید شرایط یکسان را ایجاد کرده تا حد زیادی از میزان نارضایتی ها بکاهد.
 
اگرچه اکثریت رای دهندگان حزب کارگر از ایده عدم استقلال اسکاتلند حمایت می کنند، آخرین نظرسنجی ها نشان می دهند که رای دهندگان این حزب بیش از رای دهندگان حزب لیبرال دموکرات و توری از ایده تجزیه اسکاتلند از بریتانیا حمایت می کنند.

در همین حال یک منبع  در کمپین رفراندوم استقلال اسکاتلند اعلام کرد: مطمئن هستیم که بسیاری از رای دهندگان حزب کارگر از ایده استقلال اسکاتلند حمایت می کنند.

بر این اساس از زمان آغاز کمپین رفراندوم استقلال اسکاتلند تاکنون بیش از 7 هزار و 500 نفر از رای مثبت خود در  همه پرسی دو سال آینده به ایده استقلال اسکاتلند خبر داده اند. 

اسکاتلند، در شمال جزیره بریتانیا، تا اوایل قرن هفدهم تحت حاکمیت پادشاه اسکاتلند بود اما در آن زمان، با درگذشت الیزابت اول، فرمانروای انگلستان، جیمز، پادشاه اسکاتلند، سلطنت انگلستان را نیز به ارث برد و پادشاه هر دو کشور شد.

با این همه، اسکاتلند همچنان پارلمان و دولت مستقل خود را حفظ کرد اما در اوایل قرن هجدهم و با تصویب قانون وحدت در پارلمان های دو کشور، دولت ملی اسکاتلند منحل شد و بریتانیای کبیر تشکیل یافت و حدود یکصد سال بعد، با وحدت رسمی با ایرلند، کشور "پادشاهی متحده" اعلام شد.

با تصویب قانونی در پارلمان بریتانیا در سال ۱۹۹۸، اسکاتلند دارای دولت و پارلمان محلی شد اما ملی گرایان خواستار لغو قانون وحدت با انگلستان و کسب استقلال حقوقی کامل هستند.

کد خبر 1613638

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha