۱۰ اسفند ۱۳۸۳، ۱۵:۰۴

يك استاد دانشگاه درنشست تخصصي مركز پژوهشها:

واسطه گران در اقتصاد كشور جا خوش كرده اند

رييس دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي درنشست تخصصي دفتر مطالعات اقتصادي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي گفت: متاسفانه بازار رقابتي كاملي در بخش پول و سرمايه كشور وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاري مهربه نقل از واحد اطلاع رساني مركز پژوهش ها ،دكترعباس شاكري دراين نشست  كه تحت عنوان " بررسي بازار پول و سرمايه دراقتصاد ايران " و با حضور تعدادي از صاحبنظران و اعضاي هيات علمي دانشگاهها در محل مركز پژوهش هاي مجلس  برگزار شد، به تشريح ديدگاههاي خود پيرامون بازار پول و سرمايه در اقتصاد ايران پرداخت.

رييس دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي ، سرمايه گذاران و كار افرينان را عمده شركت كنندگان در بازار سرمايه عنوان كرد و افزود: سرمايه گذاري و ايجاد سرمايه ركن اصلي روند توسعه مي باشد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه كه مولف كتب متعددي در زمينه هاي اقتصادي است، در ادامه به موضوع انتشار پول و اوراق مشاركت و تاثيرات آن ها بر بازار پول و سرمايه اشاره كرد و اظهار داشت: در اين بازار علاوه بر تامين بازار مالياتي بر تامين وجوه مازاد براي سرمايه گذاران نيز بايد توجه و دقت نظرخاصي اعمال شود.

شاكري ، سرمايه گذاري افزايش توليد و رفع بيكاري را نيازمند تشكيل سرمايه  در كشورذكر كرد و گفت: تمامي نوسانات ايجاد شده در بازار پول و سرمايه در سالهاي گذشته ناشي از سياست هاي پولي نبوده بلكه تنها قسمتي از آن به سياست هاي پولي دولت باز ميگردد.

وي تصريح كرد: در زمينه پايه پولي در سالهاي گذشته زياده روي هايي وجود داشته تا جايي كه رشد نقدينگي تا 32 درصد رسيده و در حال حاضر نيز ميزان نقدينگي در حال رشد است.

اين صاحبنظر اقتصادي با بيان اين مطلب كه بانك ها در افزايش ميزان ضريب نقدينگي در اقتصاد نقش داشته اند افزود: در حال حاضر يك نرخ واحدي براي سود سپرده در كشور وجود ندارد و تسهيلات بانك ها در مواردي حتي با 50 درصد سود هم متقاض يدارد و اين تقاضا ها به عدم همگرايي بازدهي دستگاهها و بنگاههاي  توليدي باز مي گردد.

رييس دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي درادامه بر لزوم همگرايي فعاليت هاي اقتصادي بخش هاي مختلف كشور براي رسيدن به بازار رقابتي تاكيد كرد و گفت:  اگر مي خواهيم اقتصادي سالم داشته باشيم بايد بازدهي را ساماندهي كنيم.

دكتر شاكري اقتصاد كشور را متاثر از دو بخش مولد ونامولد دانست و گفت: واسطه گران در اقتصاد كشورجا خوش كرده اند و در تمامي شرايط سهم خود را از بازارو اقتصاد كشور مي برند.

رييس دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي خطاب به متوليان طرح كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي و مسئولان اجرايي تاكيد كرد: بايد در مساله كاهش ميزان سود بانكي به نقش رانت خواران و واسطه گران توجه داشت.

اين استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود به وضعيت تورم در كشوراشاره كرد و گفت: تورم يك تهديد جدي براي جامعه است و به همين دليل بايد تا حد امكان از افزايش  تورم جلوگيري كرد.

وي افزود: تورم يك مساله پيچيده است زيرا در افزايش و كاهش ميزان تورم دلايل متعددي تاثير گذار هستند.

شاكري سپس به تشريح وضعيت ماليات و نقش آن در اقتصاد كشور پرداخت و گفت: از مهمترين عوامل عدم پرداخت بموقع و صحيح ماليات از سوي مردم نبود فرهنگ مالياتي و عدم فرهنگ سازي در اين بخش است.

رييس دانشكده اقتصاد دانشگاه علام طباطبايي در ادامه سخنان خود بر لزوم فرهنگ سازي درجامعه براي معرفي اهميت و نقش ماليات بر اقتصاد كشور تاكيد كرد و اظهار داشت: دولت نيز بايد سازوكارهاي دريافت ماليات از بخش هاي مختلف اقتصادي و مردم را كار آمدتر و شفاف نمايد.

کد خبر 161488

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha