۹ خرداد ۱۳۹۱، ۱۴:۴۹

«کتاب آرایی در تمدن اسلامی ایران» کتاب شد

«کتاب آرایی در تمدن اسلامی ایران» کتاب شد

کتاب «کتاب آرایی در تمدن اسلامی ایران» با همکاری مشترک سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی در دانشگاه‌ها و موزه ملی ایران منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، « کتاب آرایی در تمدن اسلامی ایران» با همکاری مشترک سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی در دانشگاه‌ها و موزه ملی ایران و به قلم محمد رضا کارگر و مجید ساریخانی تدوین و تالیف شده است.

مولفین در این کتاب سیری تاریخی از هنر کتاب آرایی در ایران از صدر اسلام تا اواخر دوران قاجاریه را مورد توجه قرار داده‌اند و سعی کرده‌اند در قالب یک اثر آموزشی نقش آن را به دانشجویان و محققان باستان‌شناسی و هنر اسلامی ارائه کنند.

این کتاب هنر کتاب آرایی را در پنج فصل به مخاطبان خود ارائه کرده است که به ترتیب در بخش‌های صفحه‌آرایی، خط و کتابت، تذهیب و تشعیر، مصورسازی نسخ خطی و تجلید و آشنایی با ابزار کتاب آرایی تقسیم شده است.

نویسندگان در فصل اول از این کتاب  به موضوع سیر تحول خط در زبان فارسی توجه ویژه نشان داده‌اند و انواع خطوط مانند کوفی، نستعلیق، شکسته نستعلیق، تحصیلی و ... را در آن بررسی کرده‌اند.

بررسی تاریخچه مصورسازی نسخه‌های خطی در دوره‌های اسلامی، سلجوقی، ایلخانی، تیوری و نیز بررسی مکاتبی چون هرات، شیراز، بخارا و تبریز در این زمینه در کنار بررسی تاریخچه حضور نقاشی در نسخ خطی نیز از دیگر بخش‌های قابل تامل در این جشنواره به شمار می‌روند.

این کتاب همچنین با 105 تصویر مشتمل بر انواع موضوعات و آلات معرفی شده در خود همراه شده است که در نوع خود قابل توجه است.

«کتاب آرایی در تمدن اسلامی ایران» با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 5900 تومان روانه بازار کتاب شده است.

کد خبر 1615057

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha