۱۰ خرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۱۸

لاریجانی: (مشروح)

سیاسیون سهل‌اندیش در حکمت عدم رابطه با آمریکا دچار تردید شده‌اند

سیاسیون سهل‌اندیش در حکمت عدم رابطه با آمریکا دچار تردید شده‌اند

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی با بیان این که در این سه دهه بارها و بارها ایالات متحده آمریکا علی رغم اشتولوم گویی‌های سیاسی در پی رخنه‌ با ظاهری دوستانه بود گفت: گاه برخی سهل اندیشان میدان سیاست در این وادی دچار تردید و سستی شدند که در چنین شرایطی حکمت سخن امام (ره) و نقش رهبری معظم انقلاب مانع غفلت سیاسی گردید.

به گزارش خبرنگار مهر ، علی لاریجانی در آغاز نشست علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالگرد ارتحال جانسوز امام (ره) گفت: در آستانه ارتحال جانسوز رهبر بزرگ انقلاب اسلامی قرار داریم بر روح بلند آن مرد الهی  درود می فرستیم و این مصیبت را به  ملت عزیز و نمایندگان تسلیت و تعزیت عرض می کنیم.

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امام (ره) از منظر احیاگری دینی و اصلاحگری اجتماعی در صده‌های اخیر از مرتبتی بالا برخوردار است که کمتر می‌توان در بین مغنیان دین و مصلحان اجتماعی نظیر آن را یافت.

وی تاکید کرد: عمق بینش دینی و تسلط ایشان به علوم مختلف اسلامی٬ فقه٬ فلسفه٬ کلام و عرفان و نگاه نافذ ایشان به علل انحطاط مسلمانان و شگردهای استعمارگران و مخصوصا داشتن تئوری حکومت اسلامی٬ از ایشان نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان اسلام شخصیتی استثنایی ساخت که تاثیرات اندیشه‌های بلند ایشان را امروز در بین توده‌های مسلمان منطقه به روشنی درک نمود.

لاریجانی با بیان این که منظومه فکری امام (ره) در ابعاد مختلف بر چند ارکان استوار است، ادامه داد: امام به عنوان اندیشمندی زمان شناس و روشن بین و منادی اسلام زنده هم مخالف با کج اندیشی و واپسگرایی بود و با متحجران‌ ستیز داشت و هم با روشنفکرزدگی دین ستیز که ریاکارانه برای دنیا طلبی اسلام را التقاطی معرفی می‌کردند مبارزه می‌نمود.

رئیس موقت مجلس نهم تصریح کرد: اسلام امام (ره)، در عصر عسرت ایدئولوژی های بشری و ناتوانی آنها از تامین عدالت و استقرار آزادی و معنویت حیات جدیدی را برای مسلمانان و بشریت تعریف نمود که از آن به عنوان اسلام ناب محمدی یاد نمود.

وی گفت: ویژگی قرائت امام از اسلام اصالت فکر فقهی و مزوج بودن با روح معنوی و عرفانی و عقلانی بودن و جامعیت اجتماعی و سیاسی و پرتحرک بودن و انقلابی بودن در عرصه های سیاسی و مبارزه با استعمار و استبداد است.

لاریجانی با تاکید بر این که نگاه عدالت محور در مدرسه فکری امام(ره) تجلی و ظهور عمده دارد افزود: گرچه در فلسفه سیاسی اسلام عدالت بنیاد مدینه فاضله است اما مخصوصا در قرن بیستم با رویگردانی دنیای غرب از مفهوم و تحقق عدالت عملا روشنفکران جهان اسلام نیز عمده همت خود را بر وجه آزادی قراردادند و اگر در باب عدالت اجتماعی هم برخی از مصلحان متاخر تاکید نمودند نگاهی فراگیر و معطوف به عمل ارائه نکردند.

رئیس موقت قوه مقننه تاکید کرد: امام (ره) این توفیق را یافت که نظریه خویش در باب عدالت را در مسیر اجرا قرار دهد گرچه در این زمینه باید تلاشی افزون از گذشته داشت تا هدف‌های آن مرد الهی جامه عمل بپوشد.

وی با بیان این که تکیه بر مردم سالاری دینی از منظر امام (ره) هم طریق رسیدن به هدف‌های متعالی جامعه اسلامی است و هم بخشی از تحقق عدالت محسوب می شود، گفت: مردم سالاری صرفا طریق نیست؛ یکی از مضامینی که در بیانات و آثار ایشان زیاد تکرار شده است مردمی بودن همه شئون حکومت است که عامل تحرک و رقابت در حوزه سیاسی جامعه می باشد و زنده بودن جامعه را محقق می کند.

لاریجانی ادامه داد: دموکراسی خام در نظریه ایشان حرکتی است در تاریکی و لذا کمال دموکراسی را در هدایت دینی و هدف گذاری حق معرفی می کند آنگونه که امام حسین (ع) فرمود در پناه دین عقل به کمال می رسد.

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی افزود: احترام امام (ره) که فرمود مجلس در راس امور است واز طرفی بارها توصیه فرمودند که قوانین باید براساس اسلام تدوین گردد وجهی از این دیدگاه است که "امور ملک با مشورت خردمندان٬ سیاست شود چه ملک از خردمندان جمال گیرد و دین از پرهیزگاران کمال یابد".

وی بیان داشت: تکیه بر استقلال سیاسی٬ اقتصادی و فرهنگی در نظریه حکومتی امام (ره) امری کانونی است. امام (ره) زیربنای استقلال سیاسی و اقتصادی استقلال فرهنگی می دانند و بارها جامعه را به رجوع به عالمان دین و اسلام شناسان واقعی توصیه فرمودند تا از صراط مستقیم خارج نشوند و از طرفی وجه غالب انحطاط در جوامع اسلامی را در عدم استقلال سیاسی می دانستند به این جهت مبارزه با استکبار و استعمار در نظریه سیاسی ایشان امری فرعی و تاکتیکی و مقطعی نیست بلکه امام (ره) بیماری جامعه مسلمانان امروز را در فرودستی اجباری و از دست دادن عزت نفس مسلمانان می یابد و علت العلل آن را از دست دادن استقلال سیاسی و تحمیل استعماری می داند.

رئیس موقت قوه مقننه ادامه داد: به این جهت واژه شیطان بزرگ در نگاه امام (ره) صرفا یک ابتکار در واژه گزینی نیست بلکه نقش چراغ خطر برای نسل های مختلف دارد تا از مکر آن در امان بمانند و انصافا این خط فکری٬ عامل عزتمندی نظام جمهوری اسلامی گردید.

لاریجانی با بیان این که در این سه دهه بارها و بارها ایالات متحده آمریکا علی رغم اشتولوم گویی‌های سیاسی در پی رخنه‌ای بود با ظاهری دوستانه که گاه برخی سهل اندیشان میدان سیاست در این وادی دچار تردید و سستی شدند٬ گفت: در چنین شرایطی حکمت سخن امام (ره) و نقش رهبری معظم انقلاب مانع غفلت سیاسی گردید.

وی تاکید کرد: یکی از عوامل مهم عزتمندی امروز ایران در استقلال سیاسی با قرائت انقلابی امام (قدس سره) است. عضوی از اعضای شورای روابط خارجی آمریکا گفته است ایران از موقعیت ژئواستراتژیک برخوردار است و ایفای نقش رهبری در خاورمیانه٬ قفقاز و آسیای مرکزی مربوط به ایران است و این نتیجه پایداری و صراطی است که امام (ره) پایه گذار آن بوده است.

وی بیان داشت: امام (ره) حکمت استقلال اقتصادی را در این امر می دانست که اسلام نمی خواهد غیرمسلمان بر مسلمان تسلط و نفوذ داشته باشد و این هدف هنگامی میسر است که ملت مسلمان در اقتصاد نیازمند نباشد به این جهت در تولید داخلی و خودکفایی مصر بودند و عامل پیشرفت جامعه را در تکیه بر تولید داخلی می دانستند. مرحوم شهید مطهری نیز چنین فکری را تعقیب می نمود و در کتاب اقتصاد خود آورده است یکی از اصول اولیه اقتصاد سالم حیات و قابلیت رشد و نمو ثروت است همانطور که از شرایط اولیه اجتماع سالم اقتصاد سالم است؛ اقتصاد سالم یعنی اقتصاد قائم به ذات و بی عیب.

رئیس موقت مجلس نهم تاکید کرد: جامعه باید بنیه اقتصادی سالمی داشته باشد و مبتلا به کم خونی اقتصادی نباشد این نکته مهمی است که شهید مطهری تاکید کردند.

لاریجانی با تاکید بر این که امام (ره) تاریخ دیکتاتوری گذشته ایران را به خوبی می دانست و درد استبداد و خفقان را حس کرده بود٬ گفت: امام (ره) جز قانون منبعث از اسلام مرزی برای آزادی قائل نبود و بی قانونی و قانون شکنی را عامل تخریب آزادی و بازگشت دیکتاتوری و استبداد می دانستند.

وی تصریح کرد: امید است این ایام فرصت بازاندیشی مولفه های اصلی مدرسه فکری امام (ره) برای نمایندگان مجلس حاصل شود که توشه راه مجلس نهم گردد.

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با هشدار به بیانات اخیر مقامات آمریکایی و اقدامات آنها و برخی کشورهای غربی نسبت به سوریه تصریح کرد: به نظر می رسد آمریکا و غرب به دنبال زمینه سازی بحران جدیدی هستند؛ یکی از مقامات نظامی آمریکا گفته است ممکن است ما مثل دخالت در لیبی در سوریه عملیات نظامی نماییم. احتمالا مقامات نظامی آمریکا دچار سوءتفاهم نسبت به خود و مسائل منطقه شده اند. سوریه به هیچ وجه مختصات لیبی را ندارد و بنغازی سازی در سوریه به داخل فلسطین کشیده می شود و خاکستر این آتش افروزی قطعا رژیم صهیونیستی را می پوشاند.

لاریجانی با بیان این که غرب باید متوجه بازی خطرناک خود باشد، با طرح این سوال که آیا نسبت به اشغال نظامی بحرین لازم نیست اقدامی کنند٬ گفت: سوال این است که چرا مجال نمی دهند سیر اصلاحات سیاسی در سوریه جلو رود. برخی از مرتجعین منطقه افتخار می کنند که پول  و سلاح برای جنگ داخلی سوریه ارسال نموده اند و به نظر می رسد رئیس جمهور دموکرات آمریکا دچار همان اشتباه محاسباتی کارتر گردیده است که عجولانه به تاریخچه سیاسی خود مهر پایان زد.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی از اصلاحات دموکراتیک در سوریه که بتواند حقوق ملت را تامین نماید حمایت می کند و رفتارهای تروریستی و دخالت های فرصت طلبانه برخی کشورها در سوریه و پیام های جنگ طلبانه و غیرعقلانی آمریکا را محکوم و هشدار می دهد که شروع این ماجراجویی ممکن است سهل جلوه کند اما پایان قطعا صعب خواهد بود.

کد خبر 1615721

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha