۱۱ خرداد ۱۳۹۱، ۱۰:۴۴

پایان 10 سال انتظار/

افتتاح پل ارجستان؛ پروژه ای که همراه با نواقص پایان کار گرفت

افتتاح پل ارجستان؛ پروژه ای که همراه با نواقص پایان کار گرفت

اردبیل - خبرگزاری مهر: افتتاح پل ارجستان امروز در حالی صورت می گیرد که علاوه بر بی برنامگی در اجرا و تاخیر طولانی مدت به اعتقاد کارشناسان هنوز با مشکلات فنی و ایمنی روبرو است.

به گزارش خبرنگار مهر، عملیات اجرایی پل روگذر ارجستان در سال 81 با هدف کاهش ترافیک و ایجاد ارتباط روستاییان اطراف با شهر در تقاطع پرتردد آرامستان بهشت زهرا(س) اردبیل با بزرگراه کمربندی دوم در زمان شهردار وقت آغاز ولی به دلیل غیر استاندارد بودن سبب ایجاد مشکلات دیگری در این منطقه منطقه محروم و پرتردد شهر شد.

برای حل مشکلات فنی این پل بعد از مدتی به پیشنهاد مسئولان عملیات تعریض آن آغاز شد ولی به دلیل کمبود اعتبار و ضعف سیستم مدیریتی کار بهسازی آن از شهرداری به اداره کل راه و ترابری و بلعکس واگذار شد و در طول این دست و آن دست کردن روز به روز کار احداث آن به عقب افتاد.

از طرفی اجرای برخی از کارهای ناقص از قبیل خاک برداری و ریختن ماشین آلات علاوه بر نازیبایی چهره شهر سبب بر هم زدن آسایش مردم ساکن در اطراف این پل ناشی از گرد و غبار حاصل از خاکهای موجود و تصادفات پی در پی در آن محل شد.

طرحی که اعتراض مردم را به دنبال داشت

این مشکلات زمانی برای مسئولان استان روشن شد که چندین تصادف مرگبار ناشی از ناامنی این پل در سال 1388 روی داد و هر روز مردم این محله با نوشتن طومار نامه و تحصن در اطراف این پل اعتراض خود را برای تعیین تکلیف این طرح ناقص اعلام کردند.

 به دنبال این اعتراض و گلایه های مردمی مسئولان به فکر بهسازی و ترمیم این طرح شدند به عقیده مسئولان   از آنجا  که اداره ای چون راه و ترابری گزینه ای مناسبی برای اجرای مطلوب این پروژه بلاتکلیف بود، چهار سال پیش این کار را به آن اداره واگذار شد ولی این دستگاه بعد از سه سال به دلایلی چون نبود اعتبار لازم این پروژه به شهرداری اردبیل برگشت داد.

احداث طرح بلاتکلیف 9 ماه زمان برد

 کار بر روی این پروژه بلاتکلیف و ناقص از 9 ماه پیش توسط شهرداری اردبیل آغاز و با کار بی وقفه پیمانکاران جدید و عوامل شهرداری منطقه سه بعد از 10 سال این طرح به مرحله بهره برداری رسید اما از آنجا که از همان ابتدای پی گذاری این طرح مشکل فنی داشت به عقیده کارشناسان هنوز هم بدون حل مانده است.

یکی از کارشناسان مدیریت شهری و عضو جامعه مهندسان شهرساز استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: پروژه های شهری از زمان آغاز تا بهره برداری یک فرایند خاصی را طی می کند و زمانی قابل افتتاح می شود که دوره زمانی کامل خود را طی کرده و به طور کامل به پایان برسد.

احداث پل بدون برنامه مشخص جلو رفت

ناصر ناطق با بیان اینکه این موضوع در مورد این طرح رعایت نشده است، بیان کرد: این طرح فاقد هر نوع برنامه ریزی مشخص و ساختار بود و سبب ایجاد مشکلاتی شد که بعد از سالها و با اجرای هر نوع عملیاتی حل نشدنی باقی مانده است.

به عقیده این کارشناس در پروژه های شهری زمان و پیشرفت اجرایی کار به صورت روزانه در تابلوهای مخصوص اعلام می شود در حالیکه این امر تاکنون در هیچ کدام از پروژهای شهر اردبیل دیده نشده و سبب عقب افتادن عملیات اجرایی و افزایش هزینه فرصت از دست رفته می شود.

ضعف مدیریت شهری خود را نشان می دهد

وی ضعف ساختار مدیریت شهری و عدم تصمیم گیری های استراتژیک و ساختارمند را از مهمترین عوامل بلاتکلیفی اجرای پروژه های عمرانی در اردبیل دانست و افزود: به دلیل عدم تعریف درست پروژه و زمانبندی آن اجرای طرحها در اردبیل به طور معمول با تهدیدها و مقاومت ها از سوی مسئولان مواجه می شود در حالیکه این برخوردها نه تنها ساختار کلی پروژه را تغییر می دهد بلکه به ضرر آن شهر تمام می شود.

به گفته ناطق پروژه پل ارجستان از لحاظ فنی هنوز با مشکلات خاص فنی رو به رو است و بعید به نظر می رسد که بعد از افتتاح رسمی این نواقص بر طرف شود.

پل هنوز مشکل فنی - اجرایی دارد

کارشناس ارشد رشته مدیریت شهری با بیان اینکه این نواقص در ورودی و خروجی این پل بیشتر به چشم می خورد بیان کرد: عدم خاکبرداری مناسب در اجرای این پروژه سبب شده وسط پل شکل قوس دار و ناهمواری را به خود گرفته و زیبایی آن را از بین ببرد از طرفی باز نشدن کامل اطراف آن و مشخص نبودن آبراهه ها و نصب روشنایی از لحاظ فنی این پل را زیر سوال برده است.

وی با بیان اینکه در دنیا پلهای احداث شده خاکی یا بتنی است، عنوان کرد: این پل نیمی خاکی و نیمی بتنی است و احداث این نوع پل عجیب به نظر می رسد.

به عقیده عضو جامعه مهندسان شهرساز استان اردبیل پل ارجستان در مقایسه با سایر پلهای روگذر موجود در شهر اردبیل کیفیت مناسبی ندارد و به دلیل اینکه این پل محل رفت و آمد اهالی چندین روستا است، باید مسئولان در کیفیت اجرا و اتمام سریع آن تلاش مضاعفی می کردند.

گفتنی است، در طول چندین سال از آغاز احداث پل ارجستان بسیاری از مسئولان نوید افتتاح این پل را داده بودند که فرماندار اردبیل از جمله کسانی است که هر سه ماه یکبار با هشدار پیمانکاران آن از تکمیل و به بهره برداری رسیدن این پروژه در روزهای آینده خبر می داد.

شهردار اردبیل نیز قول افتتاح این طرح را برای روز سوم خرداد ماه امسال داده بود که با یک هفته تاخیر امروز به بهره برداری می رسد.

باران بهاری بهانه تاخیر افتتاح پروژها

صدیف بدری در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: بارندگی های اخیر عملیات آسفالت ریزی و آماده سازی این طرح را به تاخیر انداخت ولی با تلاش و پی گیری عوامل اجرایی کار به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه شهرداری اردبیل در مدت هشت ماه احداث این پروژه را به اتمام رسانده است، افزود: برای ترمیم و بهسازی پل ارجستان 30 میلیارد و 300 میلیون ریال هزینه صرف شده است.

گفتنی است پل ارجستان پل ارتباطی اهالی بیش از 40 روستا با شهر اردبیل و محل عبور برای رسیدن به بهشت زهرا است و با اتمام عملیات تعریض و بهسازی آن که یکی از پنج پل روگذر احداث شده در طول اتوبان بسیج (کمربندی دوم) اردبیل است تردد خودروها با امنیت و سهولت بیشتری انجام می شود.

پایان انتظار طولانی مدت توام با نگرانی

اما موضوعی که جای بحث دارد تردد خودروها بر روی این پل چند ماه مانده به افتتاح رسمی آن صورت می گرفت و این عمل نشان می دهد که احداث آن تا چه حد برای این شهر نیاز است و چه اندازه مردم برای تکمیل آن با مشکلات بزرگی مواجه شده و انتظار کشیده اند.

اکنون سرنوشت نهایی پل ارجستان که خاطره آن در ذهن هر شهروند اردبیلی ثبت شده 11 خرداد ماه سال 91 مشخص شد و مردم با اندکی آرامش از روی آن عبور می کنند.

انتظار می رود مسئولان مشکلات آتی این پلی که با نواقص همراه است در نظر گرفته و در اسرع وقت قبل از اینکه همچون طرحهای دیگر استان مانند جاده اردبیل - سرچم حادثه ساز شود به رفع آنها اقدام کنند.

کد خبر 1616540

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha