۱۱ خرداد ۱۳۹۱، ۱۷:۵۵

آیت الله جوادی آملی:

خبرفروشان به دشمن، مریض سیاسی هستند

خبرفروشان به دشمن، مریض سیاسی هستند

قم - خبرگزاری مهر:‌ یکی از مراجع تقلید شیعیان تأکید کرد: کسانی که اطلاعات کشور را در اختیار دشمن قرار می‌دهند و به رسانه‌های بیگانه می‌فروشند مریض سیاسی و ملی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی ظهر پنجشنبه در مراسم بزرگداشت آیت الله عبدالکریم حق‌شناس که در مدرسه دارالشفاء قم برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: آیت الله حق شناس از عالمانی بود که به علت داشتن روح طاهر توانست هم در خدمت کتاب مبین و هم در خدمت کتاب مکنون باشد.

وی با بیان اینکه انسان طاهر می ‌تواند در خدمت قرآن کریم باشد اظهار داشت: سیره وی تجافی از دارالغرور و دار دنیا بود که نشانه شرح صدر مومن است و همین عامل باعث طهارت روح و ارتباط با قرآن است.

قرآن برای دیدن خدا فرود آمده است

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه تنها کسانی جامع بین تجلی و تجافی ‌اند که مجرای فیض الهی‌ باشند، تصریح کرد: گرچه صدر و ساقه جهان تجلی خداست اما قرآن جلوه خاص الهی است از این رو  کلام الهی برای خواندن و شنیدن نازل نشده است زیرا شنیدن و خواندن زیاد است.

وی تاکید کرد: قرآن برای دیدن متکلم در لابلای کلام است و تنها برای فهمیدن نیامده و آیت الله حق شناس از زمره عالمانی بود که می‌فهمید و می‌دید.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه حق شناس از سالکانی بود که هم تجافی و هم تجلی داشت، اضافه کرد: کسی که مانند امثال او می‌ خواهد از دنیا فاصله بگیرد باید پرواز کند و برای پرواز هم پر لازم است و پر فروشان هم در حوزه و مسجد و حسینیه هستند.

وی بیان داشت: فرشتگان برابر سوره فاطر، فراشان کسانی هستند که در حوزه و مسجد و حسینیه دنبال تحصیل علم و معنویت هستند؛ آنها بالهای خود را پهن می کنند تا به طالب علم بفهمانند که تو باید مانند من پر در بیاوری وگرنه عمر خود را تلف کرده ‌ای.

این مفسر قرآن تأکید کرد: طالب علم و معنویت باید از فرشتگان آئین پرواز را یاد بگیرند؛ پروازی که نه در دنیا بلکه از دنیا و به سمت جهانی دیگر است.

وی با بیان اینکه در حدیث است که اگر کسی به سخنان دیگری گوش بدهد با هدف اینکه بپذیرد او را بندگی کرده است گفت: بر این اساس، اگر گوینده از خدا بگوید کسی که گوش می دهد تا بپذیرد پرستش خدا را کرده و بالعکس از این رو کسی که حرف خدا را می زند و عمل می کند زبانش زبان خدایی شده و کسی که مطیع شیطان است زبان و فکرش شیطانی است.

فیلسوف برجسته حوزه در ادامه با بیان اینکه نهج‌ البلاغه هم مانند قرآن مهجور است اضافه کرد: همان طور که برخی از آیات قرآن با دیگر آیات تفسیر می‌شوند برخی جملات نهج البلاغه هم این طور است و به همین دلیل است که بسیاری از فهم کلام امام عاجزند.

نفس لوامه بالاترین موهبت الهی است

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه نفس لوامه والاترین موهبت الهی به انسان است اظهار داشت: این نفس واعظ درون است و انسان اگر می خواهد به معنویت برسد نباید او را خفه کند و در غیر این صورت دچار بیماری و مرض می‌شود به همین دلیل کسی ممکن است آیات نگاه به نامحرم را تفسیر کند اما به نامحرم نگاه کند؛ چنین انسانی مریض است و نیاز به معالجه دارد.

وی تاکید کرد: انسانی که گوشش بدهکار حرف بیگانه و دشمن است و اطلاعات در اختیار "بی بی سی" قرار می‌دهد مریض سیاسی و ملی است و باید درمان شود.

خودشناسی مقدمه خداشناسی است

این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه وجود درونی انسان مدینه فاضله هست که هم در آن عدل، هم قانون و هم داور است بیان داشت:  کسی که می‌خواهد خدا را بشناسد باید به خودش سر بزند اما ما چون همیشه سیر آفاقی و در طبیعت داریم متوجه این موضوع نمی شویم.

وی با بیان اینکه انسان احسن المخلوقین است ادامه داد: روح مجرد باعث احسن المخلوقین شدن نیست چون فرشته هم مجرد است آنچه باعث احسن المخلوقین است مدینه فاضله درون انسان است.

آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: اگر انسان مدینه فاضله شد نماد احسن المخلوقین است و افرادی نظیر حق شناس در این وادی کار کردند چون در طول  80 سال عمرش خوشنام زندگی کرد و نه بیراهه رفت و نه راه کسی را سد کرد.

 

کد خبر 1616962

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha