۱۶ خرداد ۱۳۹۱، ۱۸:۰۷

آبسالان خبرداد:

پارک صلح در منطقه مرزی خراسان شمالی و ترکمنستان ایجاد می‌شود

پارک صلح در منطقه مرزی خراسان شمالی و ترکمنستان ایجاد می‌شود

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل اداره محیط زیست خراسان شمالی گفت: پارک صلح در منطقه مرزی خراسان شمالی و ترکمنستان ایجاد می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین آبسالان ظهر سه شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی محیط زیست عنوان کرد: برای اجرای این طرح، مطالعه و نقشه برداری از مناطق حفاظت شده گلول و سرانی شیروان و قره چقه که بخشی از آن در محدوده خراسان رضوی قرار دارد انجام شده است.

وی اضافه کرد: طرح پایه‌ای احداث این پارک مرزی به سازمان محیط زیست ارسال شده و منتظر پیگیری‌های سازمان از طریق وزارت امور خارجه کشور هستیم.

مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی تبادل دانش زیست محیطی، ایجاد تفرج گاه بین مرزی و استفاده از ظرفیت گردشگری، انجام تحقیقات علمی، تبادل و مهاجرت حیات وحش در بین دو کشور و جلوگیری از تخریب محیط زیست این مناطق را از جمله مزایای اجرای طرح پارک صلح در منطقه مرزی خراسان شمالی و ترکمنستان بیان کرد.

این مسئول در ادامه از اجرای طرح تثبیت شن‌های روان به صورت حفاظت از رستنی‌های طبیعی در 85 هزار هکتار از عرصه‌های زیستی خراسان شمالی در منطقه میاندشت جاجرم خبرداد.

آبسالان با بیان اینکه با اجرای این طرح، ضمن احیای طبیعت آسیب دیده، امکان تولید و بهره برداری از علوفه این منطقه حاصل شده است افزود: در سال گذشته علوفه 14 هزار راس دام روستا نشینان منطقه میاندشت از طریق بهره برداری از علوفه طبیعی که بر روی شن‌های روان تثبیت شده روییده بود بدست آمد.

آبسالان ارزش این میزان علوفه را حدود 33 میلیارد ریال ذکر و تصریح کرد: علاوه بر منطقه میاندشت، سایر عرصه‌های آسیب دیده و در معرض خطر خراسان شمالی نیز قابلیت بهره برداری اصولی و پایدار و تبدیل به منطقه‌ای تولید کننده را دارند.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح حفاظت از یوزپلنگ در این منطقه اظهار داشت: وجود این گونه در منطقه‌ای نیمه محصور در این دشت، سبب جذب گردشگران فراوانی به این منطقه شده است.

کد خبر 1619301

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha