۲۰ خرداد ۱۳۹۱، ۹:۰۸

اختصاصی مهر/

پسروی یک کیلومتری تالاب بین المللی گمیشان

پسروی یک کیلومتری تالاب بین المللی گمیشان

گنبدکاووس - خبرگزاری مهر: پسروی یک کیلومتری آب تالاب بین المللی گمیشان این اکوسیستم طبیعی را در معرض خشکی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پسروی یک کیلومتری آب تالاب بین المللی گمیشان تا حدی است که حتی دکل های دیده بانی محیط زیست که داخل آب قرار داشته اند، اکنون بیرون آب واقع شده اند.

خشکی و پسروی آب تالاب گمیشان حیات موجودات آبزی، کنار آبزی و زنجیره حیات وحش را به مخاطره انداخته است و اکنون  انتقال طرح آب دریای خزر به تالاب بین الملی گمیشان از جمله گزینه هایی است که در حال مطالعه و بررسی کارشناسی قرار دارد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: تخریب زیست محیطی از عوامل مهم از بین رفتن محیط زیست است که با فرهنگ سازی باید در رفع آن کوشید.
 
نعمت الله مهاجر در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: شکار و صید، آلودگی ها، استفاده از سموم و کودهای شیمایی، پسابها، خروج فاضلابها و خشکسالی برخی مناطق از جمله عوامل تخریب زیست محیطی است.

وی با اشاره به وضعیت تالابهای بین المللی گلستان اظهار داشت: امسال نسبت به چندین سال قبل وضعیت تالابها خوب است و در تلاشیم تا مسیری برای تالاب آجی گل فراهم کنیم.

وی عنوان کرد: در تالاب گمیشان امسال حدود یک کیلومتر پسروی آب داشتیم که حتی دکل های  دیده بانی ما در خارج از آب قرار گرفته است.
 

مهاجر بیان داشت: پسروی آب تالاب گمیشان، مشکلاتی برای شیلات و اداره کل حفاظت زیست ایجاد کرده است.

وی عنوان کرد: در تلاش هستیم اگر بتوانیم آب را از طریق دریای خزر به تالاب گمیشان منتقل کنیم، این طرح در مرحله مطالعه و بررسی بوده و هنوز قطعی نیست.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: معضل دیگر حاشیه جنگل ها، تغییر کاربری است که فشار زیادی روی محیط وارد می کند.
 
به گزارش مهر،  گلستان چند تالاب کوچک و بزرگ دارد که چهار تالاب آلاگل، آجی گل، گمیشان و آلماگل در فهرست تالابهای بین المللی ثبت شده اند.
 
تالابها داری غنای زیستی فوق العاده ای هستند و یکی از کانونهای اصلی تنوع زیستی محسوب می شوند و همچنین تالابها زیستگاه مناسب برای پرندگان مهاجر و بومی هستند که سالانه شمار زیادی از پرندگان به این مناطق مهاجرت می کنند.
 
تالابهای آلاگل، آلماگل، آجی گل و گمیشان از مجموعه تالابهای بین المللی کشور در دشت ترکمن صحرا و نزدیک مرز ایران و ترکمنستان از مناطق مهم دیدنی استان است که سالانه طبیعت گردان و گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند.
 
برای رسیدن به این تالابهای با ارزش، باید مسیر 80 کیلومتری شهر گنبدکاووس تا بخش مرزی "داشلی برون" در شمال این شهرستان را طی کرد که در این مسیر می توان طبیعت بسیار زیبای شقایق ها و گندم زارها در فصل رویش و زندگی شتران در طبیعت کویری منطقه را مشاهده کرد.

این سه تالاب بین المللی که در شمال گنبدکاووس قرار گرفته است با سه هزار و 27 هکتار وسعت، محل زمستان گذرانی پرندگان آبزی و کنارآبزی که از شمال سیبری به این تالاب ها مهاجرت می کنند و نیز زیستگاه برخی پرندگان بومی به شمار می رود.
 

تالاب "آلاگل" در چند کیلومتری مرز ترکمنستان و در مرکز شوره زار بزرگ ترکمن صحرا واقع شده و یک دریاچه آب شور است، به همین جهت پرورش ماهیان آب شور دریای خزر به ویژه ماهی سفید و کپور در این تالاب رونق زیادی دارد.
 
تالاب "آلماگل" به معنی دریاچه سیب از مجموعه تالابهای بین‌ المللی ایران است که در سال 1975در کنوانسیون رامسر به ‌ثبت رسیده ‌است.
 
از میان تالابهای گلستان، تالاب گمیشان در 45 کیلومتری گرگان حوالی بندرترکمن واقع شده است، این تالاب 20 هزار هکتار وسعت دارد و ارتفاع آن 27 متر پایین تر از سطح دریاست که از یکسو با زمینهای غرقابی و تپه ماهوری دشت وسیع ترکمن صحرا و از سوی دیگر با سواحل دریای خزر محدود است که به همین دلیل طبق طبقه بندی تالابها، گمیشان جزو تالابهای دریایی ساحلی قرار می گیرد.
 
تالاب "آجی گل" 32 هکتار دارد، درختان گرم، نیزار و پوشش گیاهی تالاب "مامنی" برای پرندگان و چراگاهی برای دامهای روستاییان است و آب و هوای معتدل زمستان ترکمن صحرا موجب شده آب این تالاب زمستانها یخ نزند و زیستگاه مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مناطق شمالی شده اند.
 
این تالاب در فصل زمستان پناهگاه میلیونها پرنده مهاجری است که به آن پناه می آورند و این وظیفه بشر است تا زیستگاه تاریخی و طبیعی را حفظ کند که در فصل بهار مکان مناسبی برای طبیعت گردی است.
کد خبر 1621408

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha