۲۲ خرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۳۳

محمدیان با مهر عنوان کرد:

عدم توسعه کشاورزی در حاشیه دریاچه ارومیه

عدم توسعه کشاورزی در حاشیه دریاچه ارومیه

تبریز – خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جهادکشاورزی و دبیر ستاد اجرایی توسعه بخش کشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: در حاشیه دریاچه ارومیه، اراضی کشاورزی توسعه پیدا نخواهد کرد.

مسعود محمدیان در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: به دلیل مشکلات موجود درحاشیه دریاچه ارومیه و کم آبی مفرط در این جغرافیا، توسعه اراضی کشاورزی در شهرهای حاشیه این دریاچه در دستور کار ستاد اجرایی توسعه بخش کشاورزی آذربایجان شرقی قرار ندارد.

وی با بیان اینکه شکل گیری ستاد توسعه کشاورزی در استان ها و از جمله آذربایجان شرقی به مفهوم توسعه اراضی کشاورزی نیست، افزود: اعطای مجوز به صنایع مرتبط با کشاورزی با مصرف آب بسیار پائین، اعطای مجوز به واحدهای دامی کوچک، اعطای مجوز به واحدهای گلخانه ای خانگی و اصلاح و نوسازی باغات درجه سه و درجه دو از مصادیق توسعه بخش کشاورزی است که تحقق آنها در پیرامون دریاچه ارومیه پیگیری می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کشاورزی در شهرستان های ملکان، بناب، عجبشیر، اسکو، آذرشهر، شبستر و تبریز تحت تاثیر کم آبی و شور شدن آب حوزه دریاچه ارومیه قابل توسعه در واحد سطح نیست.

وی افزود: تمام اهتمام اعضای ستاد اجرایی توسعه بخش کشاورزی در آذربایجان شرقی معطوف به تحقق برنامه های توسعه کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه که ناشی از صرفه جویی در منابع آب باشد، است ضمن اینکه استفاده مناسب از منابع آب که هم اکنون به صورت متعارف مورد بهره برداری قرار نمی گیرد، می تواند به توسعه بخش کشاورزی در شهرستان های مورد اشاره  کمک کند.

دبیر ستاد اجرایی توسعه بخش کشاورزی آذربایجان شرقی توضیح داد: بعنوان مثال با اجرای پروژه‌های تعریف شده در زمینه استفاده بهینه از منابع آب و با تصفیه پساب هفت شهرستان مزبور حجم قابل توجهی از آب آبیاری استحصال شده مورد صرفه‌جویی قرار خواهد گرفت.

محمدیان اضافه کرد: ماهی دار کردن سدها، اجرای شبکه پایاب سدها، بهینه سازی مصرف آب از سیستم سنتی به سیستم های نوین آبیاری، توسعه صنایع بسته بندی و فراوری محصولات کشاورزی، حفظ منابع خاک و برنامه ریزی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی از دیگر مواردی است که می تواند منجر به توسعه بخش کشاورزی بدون افزایش سطح زیر کشت شود.

کد خبر 1623672

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha