۲۳ خرداد ۱۳۹۱، ۱۵:۴۴

اخبار حوزه علمیه خواهران؛

برنامه درسی 8 رشته سطح سه حوزه‌های علمیه خواهران ابلاغ شد

برنامه درسی 8 رشته سطح سه حوزه‌های علمیه خواهران ابلاغ شد

قم - خبرگزاری مهر: ابلاغ برنامه درسی 8 رشته سطح سه حوزه، برگزاری نشست فقه حکومتی و روش‌های تدریس در استان گیلان، برگزاری کارگاه مهارت‌افزایی اساتید راهنمای استان زنجان و اردبیل و ... از عناوین اخبار حوزه علمیه خواهران است.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران اعلام کرد: طی بخشنامه‌ای به مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی خواهران، برنامه درسی هشت رشته برای سال آینده تحصیلی ابلاغ شد.

حجت‌الاسلام سیدمهدی حسینی این رشته‌ها را شامل اخلاق، فلسفه اسلامی، فقه و اصول، کلام اسلامی، مطالعات اسلامی زنان، تبلیغ با گرایش حج، تفسیر و علوم قرآنی و تاریخ اسلام دانست.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران اضافه کرد: علاوه بر این رشته‌ها، رشته مدرسی ادبیات عرب در سال آینده صرفا در مرکز تربیت مدرس حوزه‌های علمیه خواهران در قم ارائه خواهد شد.

وی گفت: رشته مطالعات اسلامی زنان نیز صرفا در شهر قم به طلاب ارائه می‌شود، رشته تبلیغ با گرایش حج در شهرهای قم و تهران و رشته اخلاق و تربیت اسلامی در شهرهای قم، تهران و اصفهان ارائه خواهد شد.

حجت‌الاسلام حسینی تعداد واحدهای درسی برای مقطع درسی سطح سه را بین 95 تا 117 واحد در رشته‌های مختلف ذکر کرد و ادامه داد: طلاب موظف هستند چهار واحد درسی را در قالب پایان‌نامه بگذرانند.

وی با اشاره به اینکه سال تحصیلی مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی در هفته پایانی شهریورماه آغاز خواهد شد، تصریح کرد: طلاب مقطع سطح سه،‌ به صورت میانگین این مقطع را طی حدود هفت نیمسال می‌گذرانند.

برگزاری نشست فقه حکومتی و روش‌های تدریس در استان گیلان

به همت مدیریت استانی حوزه علمیه خواهران استان گیلان اولین نشست اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه خواهران با موضوع فقه حکومتی، نیازهای آموزشی حوزه و روش‌های تدریس برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسین انصاری مدیر حوزه علمیه خواهران استان گیلان در این نشست پیرامون اهمیت تبلیغ در معرفی اسلام واقعی توسط طلاب و روحانیون به جامعه‌ امروز به ایراد سخن پرداخت.

وی افزود: راه‌های مقابله دشمن با روحانیت از بین بردن تفکر روحانی، جذب روحانی به سمت خود و کاهش تاثیر روحانیت درجامعه است‌.

وی ادامه داد: اساتید حوزه، علاوه بر پرورش بعد علمی طلاب باید مسائل فرهنگی و معنوی آنها را نیز مورد توجه قرار دهند.

برگزاری کارگاه مهارت‌افزایی اساتید راهنمای استان زنجان و اردبیل

کارگاه مهارت‌افزایی 2 روزه با حضور 35 نفر از اساتید راهنمای استان زنجان و اردبیل در شهر زنجان برگزار شد.

حجت‌الاسلام بلال محمدی ‌مدیر حوزه‌ علمیه خواهران استان زنجان‌ در این نشست ضمن بیان اهمیت جایگاه انسان در جهان آفرینش‌ تصریح کرد: ‌در اندیشه دینی‌، بالاترین توصیه‌ها در جهت به‌کار‌گیری عقل است و یک ساعت تفکر برابر با چندین سال عبادت است‌.

وی به مهم‌ترین عمل برای پویایی عقل اشاره کرد و افزود: مفیدترین سازوکار‌ برای پویایی عقل، کار علمی همراه با تفکر، پژوهش و تحقیق است.‌

وی ادامه داد‌:‌ بی‌گمان کارهای پژوهشی در جهان اسلام که توسط عالمان دینی صورت گرفته است‌، کمک شایانی در حفظ اسلام و بقای شیعه داشته است.

آغاز به کار شورای علمی پژوهشی استان آذربایجان شرقی

شورای علمی، پژوهشی و هسته‌های پژوهشی استان آذربایجان شرقی با حضور امام جمعه تبریز فعالیت خود را آغاز کردند.

حجت‌الاسلام مختار مسعودی‌نیا مدیر حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی در این مراسم در مورد نیاز جامعه به تاسیس حوزه‌های علمیه به ایراد سخن پرداخت.

وی ادامه داد: در استان آذربایجان شرقی 562 تحقیق پایانی دفاع شده است که 117 مورد آن در سال 90 بوده است و 94 مورد هم در دست تدوین قرار دارد.

مدیر ساماندهی امور پژوهشی عمومی حوزه‌های علمیه خواهران نیز با اشاره به تحصیل طلاب توانمند در حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشت: در حوزه‌های علمیه خواهران طلاب توانمندی برای ارائه مباحث معارف دینی فعالیت می‌کنند.

حجت‌الاسلام سید‌حسین اسحاقی‌ افزود: فارغ‌التحصیلان می‌توانند مدرسان، مبلغان و پژوهش‌گران کارآمد باشند تا بتوانند معارف دینی را در جامعه ترویج کنند و در بعد پژوهش نقش‌آفرین باشند.

برگزاری دوره تربیت مربی نقد فرقه‌ها در حوزه‌های علمیه خواهران تهران

نخستین جلسه دوره تخصصی تربیت مربی نقد فرقه‌ها با حضور اساتید، مبلغان و فارغ‌التحصیلان مدارس علمیه خواهران استان تهران برگزار شد.

معاون فرهنگی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران در رابطه با  برگزاری این دوره تخصصی تصریح کرد: این دوره با رویکرد نقد و بررسی تخصصی فرقه‌ها در پنج رشته مسیحیت، وهابیت، بهائیت، شبه عرفان‌های کاذب و تصوف برای اساتید، مبلغان و فارغ‌التحصیلان مدارس علمیه خواهران استان تهران برگزار می‌شود.

فاطمه حبیبی‌ ترویج معارف اهل بیت(ع)، ارتقای سطح علمی مهارتی مبلغان و فارغ‌التحصیلان حوزه‌های علمیه خواهران و پاسخگویی به شبهات در زمینه فرقه‌های باطل را از جمله اهداف برگزاری این دوره تخصصی عنوان کرد.

وی ادامه داد: فراخوان ثبت‌نام دوره تخصصی تربیت مربی نقد فرقه‌ها، دوم اردیبهشت ماه به مدارس علمیه خواهران استان تهران اعلام شد و با توجه به استقبال بی‌نظیر طلاب برای شرکت در این دوره و ضمن تمدید مهلت ثبت نام حدود 725 نفر از مبلغان و فارغ‌التحصیلان سطح 2 و سه مدارس علمیه خواهران استان تهران در این دوره ثبت نام کرده‌اند.

وی در خصوص میزبانان این دوره تخصصی افزود: رشته تخصصی عرفان‌های کاذب به میزبانی مدرسه علمیه فاطمه‌الزهرا(س)، رشته تخصصی مسیحیت در مدرسه علمیه کوثر تهران، رشته تخصصی وهابیت در مدرسه علمیه کوثریه، رشته تخصصی بهائیت در مدرسه علمیه کریمه اهل‌بیت(س) و رشته تخصصی تصوف در مدرسه علمیه حجت(عج) برگزار ‌شد.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان تهران به امتیازات این دوره نیز اشاره کرد و افزود: اعطاء گواهینامه شرکت در دوره، ثبت در پرونده تبلیغی مبلغان، ارتقای گروه تبلیغی مبلغان، اولویت در تدریس در واحدهای مربوطه و اعزام‌های تبلیغی از امتیازات این دوره به شمار می‌رود.

کد خبر 1625029

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha