۲۵ خرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۰۸

عدالتیان در گفتگو با مهر:

هشت هزار هکتار از مزارع خراسان شمالی زیر کشت پنبه رفته است

هشت هزار هکتار از مزارع خراسان شمالی زیر کشت پنبه رفته است

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال زراعی جاری بیش از هشت هزار هکتار از مزارع این استان زیر کشت پنبه رفته است.

فرزاد عدالتیان در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در سال زراعی جاری در مجموع هشت هزار و 500 هکتار از مزارع آبی خراسان شمالی به کشت پنبه اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت پنبه در شهرستان‌های مانه و سملقان و اسفراین واقع شده است، افزود: پیش بینی می‌شود در سال جاری از این سطح حدود 22 هزار تن وش پنبه (پنبه فرآوری نشده دارای الیاف، تخم پنبه و ضایعات) برداشت شود.

عدالتیان میزان تولید وش پنبه در سال گذشته را 19 هزار تن در کل استان اعلام و تصریح کرد: این میزان پنبه از سطح هفت هزار و 500 هکتار مزارع کاشت پنبه برداشت شده بود.

وی متوسط میزان برداشت وش پنبه در هر هکتار از مزارع پنبه خراسان شمالی را حدود 2.5 تن عنوان کرد و اظهار داشت: انتظار می‌رود با توجه به وضعیت جوی سال جاری و نیز انجام اقدامات به زارعی و حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی، میزان متوسط برداشت پنبه در اراضی این استان افزایش داشته باشد.

این مسئول در مورد اقدامات حمایتی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از پنبه کاران این استان اعلام کرد: در سال زراعی جاری حدود 30 تن بذر دلینته (کرک زدایی شده) در بین کشاورزان پنبه کار خراسان شمالی توزیع شده است.

وی کاشت این نوع بذرها را الزاما به صورت مکانیزه دانست و افزود: با کاشت مکانیزه پنبه، امکان استفاده پنبه کاران از کمباین برداشت رایگان، که توسط این سازمان پیش بینی شده است فراهم می‌شود.

عدالتیان با یادآوری اینکه در سال گذشته و سال جاری سازمان جهاد کشاورزی استان کمباین برداشت پنبه را به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار داده، تصریح کرد: تنها آن دسته از مزارعی که به صورت مکانیزه کاشت شده‌اند امکان عملی استفاده از کمباین برداشت را خواهند داشت.

وی درمورد سایر حمایتهای این نهاد از پنبه کاران اظهار داشت: علاوه بر این کشاورزان پنبه کار این استان از خدمات اعطای کود یارانه‌ای، ارائه خدمات مشاوره‌ای و سایر خدمات حمایتی این نهاد بهره‌امند خواهند شد.

عدالتیان قیمت خرید تضمینی وش پنبه در سال جاری را هر کیلوگرم هزار و 50 تومان ذکر کرد و افزود: البته این قیمت تضمینی خرید بوده و قیمت واقعی خرید وش پنبه به شرایط بازار آزاد بستگی دارد.

وی قیمت واقعی خرید وش پنبه را همواره بالاتر از قیمت تضمینی دانست و تصریح کرد: در سالهای گذشته نیز همواره قیمت واقعی خرید وش پنبه از قیمت تضمینی آن بالاتر بوده است.

فرزاد عدالتیان در مورد مشکلات پنبه کاران در سال زراعی گذشته اظهار داشت: در سال گذشته نیز در ابتدای فصل برداشت پنبه به علت جو روانی موجود در بازار برخی پنبه کاران دچار مشکل شدند اما به مرور زمان قیمت خرید وش پنبه افزایش یافت.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عنوان کرد: حتی در مواقعی که بازار خرید پنبه روال عادی خود را از دست داده بود نیز هیچ گاه قیمت خرید پنبه از قیمت تضمینی آن پایین‌تر نیامد.

در سال زراعی گذشته برخی کشاورزان خراسان شمالی به علت پایین بودن قیمت خرید وش پنبه توسط کارخانجات پنبه پاک کنی استان از برداشت محصول خود در موعد مقرر صرف نظر کردند.

همچنین برخی از پنبه کارانی که اقدام به برداشت پنبه کرده بودند نیز مجبور شدند پنبه‌های برداشت شده را در انبارهای خود ذخیره کنند و تحویل مراکز پنبه پاک کنی ندهند.

علاوه بر این کسانی که پنبه خود را در موعد مقرر برداشت نکرده بودند نیز بلاخره مجبور شدند در اوایل سال 91 یعنی پس از گذشت حدود شش ماه از فصل برداشت اقدام به چینش پنبه‌های قدیمی خود کنند.

پیش از این مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مانه و سملقان در این باره گفته بود کاهش شدید قیمت خرید وش پنبه، افزایش نرخ برداشت و نیز کمبود کارگر سبب تاخیر در برداشت پنبه این شهرستان شده است.

مجید رزم آرا عنوان کرده بود: افزایش تدریجی قیمت خرید وش پنبه پس از نزول شدید قیمت‌ها نیز در تجدید نظر کشاورزان برای جمع آوری محصول خود از مزارع بی تاثیر نبوده است.

وی گفته بود: قیمت خرید وش پنبه در سال 90 در زمان برداشت در این شهرستان به هر کیلوگرم 900 تومان رسیده بود و در این حالت برداشت محصول برای پنبه کاران مقرون به صرفه نبوده است.

رزم آرا با بیان اینکه هم اکنون قیمت وش پنبه در بازار افزایش یافته است اعلام کرده بود: برخی از پنبه کاران که برداشت را رها کرده بودند دوباره پس از گذشت چندین ماه اقدام به برداشت محصول خود کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در سال زراعی جاری سطح زیر کشت پنبه در خراسان شمالی حدود 1000 هکتار افزایش یافته و شرایط جوی نیز برای افزایش تولید این طلای سفید مناسب به نظر می‌رسد.

پنبه کاران خراسان شمالی منتظرند ببینند که آیا با اقدامات حمایتی سازمان جهاد کشاورزی در سال جاری، مشکلات آنان در زمینه فروش محصول تولیدی کاهش خواهد یافت یا خیر، آنان منتظرند تا ببینند در زمان برداشت و فروش پنبه تولیدی مسئولین کشاورزی استان چه گلی به سر آنها می‌زنند.

کد خبر 1626612

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha