۲۵ خرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۴۵

شامگاه گذشته انجام شد/

نشست اصحاب رسانه شاهرود با مسئولان/ نداشتن درآمد کافی مهمترین دغدغه

نشست اصحاب رسانه شاهرود با مسئولان/ نداشتن درآمد کافی مهمترین دغدغه

شاهرود - خبرگزاری مهر: اولین نشست مطبوعاتی شهرستان شاهرود با مسئولان محلی با هدف تعامل بیشتر بین خبرنگاران، مسئولان و مردم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست مطبوعاتی شهرستان شاهرود با مسئولان محلی که شامگاه چهارشنبه در سالن فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد و مدیران مسئول نشریات محلی مشکلات خود را مطرح کردند.

ایجاد همدلی بین مسئولان و مردم رسالت اصلی مطبوعات محلی

مدیر مسئول هفته نامه قومس در این جلسه با بیان اینکه مطبوعات رکن دموکراسی هر نظامی است، افزود: نشریات محلی می توانند بین مردم و مسئولان همدلی بهترین ایجاد کنند.

حمید رضا جلالی با انتقاد از انحصاری بودن آگاهی  های ادارات برای یک نشریه خاص در استان اظهار داشت: وقتی نشریات می توانند به حرکت ادامه داده و رسالت خود را به انجام برسانند که منابع مالی آنها تامین باشد.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت حضور پر رنگ خبرنگاران در جامعه گفت: باید از خبرنگاران برای حضور در شورای فرهنگ عمومی شهرستان دعوت شود زیرا این قشر به خاطر ارتباط با مردم و مسئولان از مشکلات و معضلات فرهنگی شهرستان با خبر هستند و می توانند حضوری موثری در این جلسات داشته باشند.

نبود شبکه مناسبت توزیع نشریات در سطح شهرستان

مدیر مسئول بامداد شاهرود از دیگر سخنرانان این جلسه بود که از روند نامناسب توزیع روزنامه ها در این شهرستان انتقاد کرد.

غلام حسین ریاحی افزود:  متاسفانه یک شبکه مناسب برای توزیع نشریات در سطح شهرستان وجود نداشته که این خود باعث ایجاد  ضرر و زیان هایی برای مدیران مسئول نشریات محلی می شود.

وی بر افزایش فروش روزنامه های محلی و حمایتهای لازم از سوی دستگاه های دولتی در این زمینه تاکید کرد.

نشریات به خبرنامه ادارات تبدیل شده اند

سردبیر و مدیر اجرایی هفته نامه شاهوار نیز در این جلسه با بیان اینکه هزینه چاپ و انتشار نشریه بالاست، افزود: این کار باعث شده اکثر نشریات ما برای گرفتن آگاهی از ادارات برای ادامه فعالیت به خبرنامه تبدیل شوند.

محمد علی قیومی گفت: اگر از یک دستگاهی انتقاد شود، آن دستگاه دیگر حاضر نمی شود به نشریه آگهی بدهد و  با این کار نشریه ها را تحت فشار قرار می دهند.

خبرنگار صداد و سیما با انتقاد از برخورد مسئولان با مطبوعات اضافه کرد: مردم علاقه به شنیدن حقایق دارند و اگر نشریه ها حقایق را انعکاس ندهند آزادی نشریه ها به خطر می افتد.

قیومی همچنین استفاده نکردن از نیروهای مجرب و کار آزموده در نشریات را از دیگر مشکلات مطبوعات ایران عنوان کرد و گفت: این موضوع باعث شده که چاپ مطالب در نشریات غنی نباشد و نتوانند به نفع مردم جریان سازی کنند.

وی افزود: باید اتاق فکر ادارات وارد عمل شده و یاداشت های موثری را برای توسعه و آبادانی شهرجهت انعکاس در مطبوعات محلی  ارائه دهند.

نبود بسترهای لازم در استان باعث  استقبال کم مردم از نشریات محلی شده است

مدیر مسئول هفته نامه کندوی البرز از دیگر حاضرین این جلسه بود که تیراژ بالای کتاب و نشریات را یکی از شاخص های توسعه جوامع بشری عنوان کرد.

علی رضا امینی با بیان اینکه پرتیراژترین نشریات مربوط به ژاپن و چین است، اظهار داشت: متاسفانه دولت ما به این امر کمتر توجه کرده و آنطور که باید و شاید از مطبوعات حمایت نمی کند.

وی با انتقاد از نبود دانشکده خبر در سطح استان گفت: ما باید با افزایش سواد رسانه ای خود به دنبال مخاطب شناسی در استان باشیم.

مدیر مسئول هفته نامه کندوی البرز افزود: به خاطر نبود بستر لازم نیروهای بدون تجربه و دانش در نشریات استخدام می شوند و این موضوع باعث پایین آمدن استقبال مردم از روزنامه های محلی شده است.

امینی با بیان اینکه دنیا بر سه اصل دانایی، توانایی و تجربه متکی است تصریح کرد: اگر نتوانیم این سه مقوله را در شهروندان نهادینه کنیم از جوامع مدرن عقب افتادیم و این وظیفه رسانه ها و مطبوعات است.

به گزارش مهر، نبود دانشکده خبر در استان سمنان، آموزش تخصصی خبرنگاران، مساعدت های مادی و معنوی در حمایت از فعالیت مطبوعات محلی، ایجاد عدالت نسبی در توزیع آگاهی های دولتی بین نشریات، افزایش سطح کیفی مطالب نشریات محلی، اقبال بیشتر ادارات از نشریات محلی از دیگر مطالبی بود که در این جلسه توسط مدیران مسئول نشریات محلی کندوی البرز، شاهرود پیام، موعود،شاهوار، بامداد شاهرود و پارسیای قومس مطرح شد.

در این مراسم خبرنگاران، مدیران مسئول نشریات محلی و برخی از مسئولان و روابط عمومی های دستگاه های دولتی شاهرود حضور داشتند.

در استان سمنان 54 نشریه شامل یک روزنامه، هشت هفته نامه، هشت دو هفته نامه، 13 ماهنامه و دو ماهنامه، 18 ماهنامه تخصصی و شش فصل نامه فعالیت می کنند که از این تعداد هفت نشریه در شهرستان شاهرود منتشر می شود.

کد خبر 1626649

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha