به گزارش خبرنگار هنري" مهر" ركسانا محمودي نقاش ومسئول روابط عمومي گالري برگ در ميزگرد بررسي بازار هنر ايران كه در محل خبرگزاري "مهر" برپا شده بود در باره مشكلاتي كه در ادارات دولتي براي فروش آثار هنري وجود دارد گفت پيشنهاد خريد آثار هنري توسط مديريت گالري برگ از ابتداي تاسيس آن به شهرداري داده مي شد . نكته در اينجاست كه ما بايد با مسئوليني صحبت كنيم كه هرگز تحصيلات هنري نداشته اند و براي مثال در رشته هايي مثل حسابداري تحصيل كرده اند . اين مديران نظر مساعدي نسبت به خريد آثار هنري نداشتند و حتي د رحال حاضر نيز از بالا بودن هزينه ها شكايت مي كنند و توجه به اين مسئله ندارند كه مسائل فرهنگي نياز به بودجه دارد .
وي با اشاره به تلاشهايي كه در گالري برگ طي سالهاي اخير منجر به جمع آوري مجموعه كوچكي از آثار هنري شده است افزود : به نظر مي رسد آنچه از اهميت ويژه اي در اينجا برخوردار است ريشه اين نوع برخورد است كه البته از ابتدا توجه چنداني به آن نشده است . اين يك سوال اساسي است كه چرا بايد به يك هنرمند بگويند آثار شما فروش نرفته است و براي نوبت بعدي نمايشگاهيتان آثاري از فلان سبك اجرا كنيد ؟ در چنين شرايطي هنرمند نمي تواند هويت خود را بيان كند و دچار مشكل مي شود زيرا باز با اين مسئله روبرومي شود كه بجاي آنكه اثرش به فروش رود درواقع شخصيتش به فروش مي رسد .
ركسانا محمودي تاكيد كرد : اين مسئله هنگامي حاد مي شود كه يك هنرمند در اثر فشار مالي مجبور به پذيرش اين شرايط شود . بارها با اين شرايط روبرو بوده ايم كه هنرمندي كه قيمت اثرش 800 هزار تومان بوده است مجبور به فروش آن به قيمت 100 هزار تومان بوده است .
وي سپس با اشاره به اين مسئله كه قيمت گذاري آثار در گالري هاي هنري با خريد دولتي آن كه به منظور حمايت از هنر انجام مي شود داراي تفاوت هاي اساسي است افزود : هنگامي كه قرار است از بودجه دولت كاري خريداري شود فكر مي كنم خيلي نبايد به شهرت ها و روابط پرداخت چون حتي هنرمندي كه خيلي گوشه گير است و در خلوت خود با حس و احساسات خود كار مي كند نيز در اين ميان نياز به توجه و امكانات دارد و اصلا انتظاراتي كه از وي داريم با هنرمندي كه سالها با فعاليت تبليغاتي شهرت به دست آورده است متفاوت است .
اين هنرمند در ادامه گفت : من فكر مي كنم در فروش آثار هنري به دولت نبايد به مسائلي از قبيل شهرت هنرمند توجه كرد اما در درگالري ها بايد به اين امورتوجه كنيم .
وي سپس در تشريح مشكلات موجود در اين زمينه افزود : بارها در گالري برگ شاهد آن هستيم هنرمندي تازه كار به ما مراجعه مي كند و در اولين نمايشگاه خود آثارش را با حد اكثر هاي موجود در بازار كنوني هنري ايران قيمت گذاري مي كند، زيرا بستگانش از ثروت كافي براي خريد آثار وي با چندين برابر قيمت هاي واقعي آن برخوردارند . از سوي ديگر هنرمندي هم هست كه قيمت آثارش را در اثر نياز با حد اقل هاي موجود تعيين مي كند در حالي كه آثاري بسيار نفيس ارائه كرده است .
وي با تاكيد بر نابساماني حاصل از اين مسئله افزود : به نظر مي رسد بحث كارشناسي را بايد در گالري ها گنجاند . در واقع بايد از همه راه هاي موجود از قبيل صدا و سيما ويا روزنامه ها مردم را با فرهنگ بصري آشنا كنيم . چرا يك رئيس بانك نيايد و از ما كار خوب نخواهد و نگاهش در حدي مانده باشد كه كار عاميانه از ما بخواهد . به دليل اهميت ندادن به آموزش هنر هاي تجسمي در سطح وسيع در ايران همواره شاهد نابساماني هاي زيادي د راين عرصه هستيم .
نظر شما