۲۷ خرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۰۹

گزارش مهر/

مشهد در عزای باب الحوائج تعطیل و سیاهپوش است

مشهد در عزای باب الحوائج تعطیل و سیاهپوش است

مشهد - خبرگزاری مهر: مشهد به احترام شهادت پدر بزرگوار امام رضا (ع) باب الحوائج سیاهپوش و حرم‎‎‎رضوی میزبان هزاران‎‎‎‎ نفر از شیعیان و دوستداران اهل‎بیت است که با قلبهایی آکنده از اندوه از سراسر این مرز و بوم آمده اند تا شهادت‎‎جانگداز امام‎‎موسی‎کاظم (ع) را به‎فرزند بزرگوارش‎تسلیـت بگویند.

به گزارش خبرنگار مهر، بارگاه خورشید هشتم (ع) به همین مناسبت سیاه پوش شده و پرچم عزا در حرم مطهر ثامن الحجج برافراشته شده است و شیفتگانمـکتـب اهل بیت نیز از بامداد بیست و پنجم رجب با تشرف بهحرم‎‎ رضوی، عشـق و ارادتخـود را بـه ‎‎ائمـه اطهار(ع) ابراز کرده و در سوگ نهمین معصوم عزاداری می کنند.

مراسم سوگواری پس از اقامه نماز صبح در رواق های حرم رضوی شروع شده و با قرائت زیارت امین الله و مرثیه سرایی مداحان اهل بیت ادامه دارد.

بازارهای مشهد برای اقامه سوگواری امام هفتم ابوالحسن موسى بن جعفر(ع) تعطیل است و بازارایان این شهر همراه با هزاران‎‎نفر از زائران و مجاوران که از سراسر کشور در قالب دسته های عزاداری به طرف حرم رضوی در حرکتند در سوگ امام کاظم نشسته اند.

هم اکنون مراسم عزاداری و سینه زنی هیئت های مذهبی با حضور انبوه کثیری از عاشقان و شیفتگان آن امام همام در فضایی آکنده از اشک و ماتم در خیابان های منتهی به حرم رضوی از سمت میدان شهدا، طبرسی و پنجراه پایین خیابان در حال برگزاری است.

به همین مناسبت جوانان مشهدی که رخت سیاه بر تن کرده اند، با برپا کردن ایستگاهای صلواتی، در مسیرهای منتهی به حرم رضوی و خیابان های اصلی شهر از مردم و دسته های عزاداری با چای و خرما پذیرایی می کنند.

مراسم سخنرانی و عزاداری شهادت غریبانه امام موسی کاظم(ع) نیز با نوای گرم مداحان و سخنرانان در مساجد و تکایای این شهر نیز برپاست و ذاکران اهل بیت مرثیه این امام مظلوم را که عابدترین، زاهدترین، فقیه ترین و کریمترین مردم زمان خویش بود برای زائران و مجاوارن بیان می کنند.

سردرب منازل، معابر، مدارس، مساجد، حسینیه ها و تکایای این شهرپرچم های سیاه و تسلیت برافراشته شده و آیین عزاداری در نقاط مختلف شهرو همچنین بیوت مراجع عظام مشهد برپاست.

به همین مناسبت ویژه برنامه های مختافی در حرم مطهر رضوی برگزار می شود، از جمله نشست علمی و تخصصی امام کاظم(ع) و بیداری اسلامی ویژه زائران عرب زبان  که هم اکنون در حرم رضوی در حال برگزاری است.

در این نشست اساتید حوزه و دانشگاه در خصوص سیره امام کاظم(ع)، حیات سیاسی و اجتماعی ایشان و مطالب مرتبط با بیداری اسلامی به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

سخنرانی آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد در رواق بزرگ امام خمینی(ره) و قرائت ادعیه و مرثیه سرایی مداحان اهل بیت (ع) از دیگر برنامه های امروز است که هم اکنون آغاز شده و تا پس از نماز ظهر و عصر ادامه خواهد داشت.

به همین مناسبت، پس از نماز مغرب و عشای امروز هم حجت الاسلام ناصر رفیعی در صحن جامع رضوی سخنرانی خواهد کرد، مرثیه سرایی و عزاداری ذاکران اهل بیت علیهم السلام از دیگر مراسم امشب خواهد بود.

ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت در دیگر شهرهای دیگر خراسان رضوی نیز با حرکت هیئت های مذهبی در خیابان ها به سینه زنی و نوحه سرایی مشغولند و با برپایی مراسم در مساجد جامع ارادت خاص خود را به پدر بزرگوار امام رضا (ع) به نمایش گذاشته اند.

گزارش: زهرا طوسی

کد خبر 1627690

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha