حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، عضو هئیت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در مورد اهداف بعثت انبیاء(ع) در قرآن کریم گفت: در ارتباط با بعثت پیامبران یا پیامبر عظیم الشأن اسلام در قرآن کریم روی چند مسأله در ارتباط با فلسفه بعثت پیامبران تأکید شده که در این مجال به اهم آنها می پردازیم.
وی افزود: در سوره بقره در آیه 151 آمده است: کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولًا مِّنکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَیُعَلِّمُکُم مَّا لَمْ تَکُونُواْ تَعْلَمُونَ» این آیه در ارتباط با پیامبر اسلام است که در واقع فلسفه بعثت پیامبر همان فلسفه بعثت پیامبران گذشته هم هست.
رستم نژاد در ادامه سخنانش اظهار داشت: یُعَلِّمُکُم مَّا لَمْ تَکُونُواْ تَعْلَمُونَ یعنی به شما چیزی را تعلیم می دهد که شما نمی توانید که به آن برسید. شما خودتان قادر نیستید با راه بشری و تجربی به آن برسید. تعلیم و آموزش علوم فرابشری یکی از اهداف بعثت است یعنی علوم دست نایافتنی وجود دارد که بشر راهی به آن دانش ها ندارد مگر از طریق انبیاء الهی.
وی تصریح کرد: در آیه 113 سوره بقره هم تقریبا به این امر اشاره شده است. به پیامبر اسلام خطاب می شود که خداوند بر تو کتاب و حکمت را نازل کرد و چیزی را به تو آموخت که نمی توانستی بدانی. یعنی توان فهمیدن و دانستنش را بشر به خودی خود ندارد. بشر با عقل و علم و تجربه خود می تواند به چیزهای زیادی برسد اما چیزهایی در عالم وجود دارد که فقط وحی باید آنرا در اختیار بشر قرار دهد.
این قرآن پژوه در ادامه سخنانش بیان کرد: دومین دلیلی که برای بعثت پیامبران و خصوصا بعثت پیامبر اسلام در قرآن اشاره شده است رهایی بشر از موهومات، خرافات و جهالت ها و در کل آزادی و رهایی بشر است. بشر به خودی خود گرفتار است و در چنگال خیلی از چیزهاست از رذایل نفسانی و طاغوت های بیرونی و بندگی شیطان و ... است. انسان اسیر است پیامبران مبعوث شدند تا انسان را از اسارت خارج کنند.
رستم نژاد با تلاوت آیه 157 سوره اعراف گفت: امت حضرت موسی(ع) از او چیزهایی را خواستند، قرآن جواب می دهد که ما به آنها گفتیم کسانی که از شماها مشمول رحمت الهی می شوند که از پیامبر آخرالزمان تبعیت کنند. پیامبری که اسمش در تورات و انجیل به صورت مکتوب می یابی. در ادامه آیه خداوند چند چیز را به پیامبر نسبت می دهد: امر به معروف، نهی از منکر، حلال کردن طیبات، حرام کردن بدی ها. بعد در ادامه آیه آمده است: بار اضافی را از دوش بشر بر می دارد و زنجیرهایی که به دست و پای خودشان بستند را باز می کند.
وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه پس یکی از فلسفه های مهم بعثت پیامبران رهایی از زنجیرهایی است که بشر به دست و پای خود بسته است، افزود: انسان باید از هر چیزی که بخواهد او را به خدمت خود در بیاورد آزاد باشد. در واقع تعبیر قرآن این است که انبیاء انسان را از ظلمات به سوی نور هدایت بکنند.
رستم نژاد با اشاره به اینکه فلسفه سوم بعثت انبیاء، داوری میان بشر و رفع اختلافات آنهاست، تصریح کرد: اقامه عدالت یکی از فلسفه های مهم بعثت انبیاست. این را باید اضافه کرد که پیامبر اسلام می فرماید که «إنی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» که زیرمجموعه همین بحثهاست. فرار از طاغوت و عبادت خداوند نتیجه همین امر است. رسیدن به سرزمین قسط و عدالت به این موضوع بر می گردد.
وی در پایان سخنانش گفت: امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: خداوند در میان مردم پیامبرانش را مبعوث کرد و پی در پی به سوی آنها انبیاء خود را گسیل داشت تا وفا به پیمان فطرت را از بشر طلب کنند و بخواهند و به یادآورند نعمت های فراموش شده درون آنها و پیامبران آمدند تا حجت را بر آنها تمام کنند و دفینه(گنجینه) های عقل را استخراج کنند. یعنی بشر در درون خود قسط و عدل را دوست دارد و پیامبران آمدند تا وفا به آن چیزی که در درون انسان هاست را از او بخواهند و به یاد او بیاورند که تو همان کسی هستی که وقتی از تو سؤال شد "الست بربکم"، گفتی "قالو بلی". همه گفتند آری. این همان مسئله فطری است که پیامبران آمدند تا این را یادآوری کنند و این همان رسیدن به حیات طیبه الهی و خدایی است که قرآن معرفی می کند.
نظر شما