۳۰ خرداد ۱۳۹۱، ۱۶:۱۰

شماره جدید سالنامه "اشراق" در مسکو منتشر شد

شماره جدید سالنامه "اشراق" در مسکو منتشر شد

سومین شماره سالنامه فلسفی ـ عرفانی «اشراق» در مسکو منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شماره سوم «اشراق» در سومین کنفرانس بین المللی فلسفه تطبیقی مسکو در انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه رونمایی شد.

این شماره دربردارنده حدود 40 مقاله در 654 صفحه است که به سفارش بنیاد مطالعات اسلامی و با همکاری و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، انتشارات ادبیات شرق ـ مسکو در ماه ژوئن سال 2012 میلادی در مسکو منتشر شده است.

مقالات این شماره با موضوع محوری «ابن عربی و مکتب او» به قلم پژوهشگرانی از کشورهای ایران، روسیه، آلمان، ایتالیا، ایالات متحده آمریکا، مصر، اسپانیا، فرانسه، ژاپن، ترکیه، کانادا، انگلیس، لبنان و مراکش است که به مسائل مهم اندیشه فلسفی- اسلامی می پردازد.
 
«اشراق» سالنامه‌ای تخصصی با موضوع فلسفه و عرفان اسلامی است که توسط بنیاد مطالعات اسلامی و با همکاری انستیتوی فلسفه آکادمی علوم روسیه و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به زبان روسی، انگلیسی و فرانسوی در مسکو منتشر می‌شود.
 
شورای نویسندگان این سا‌نامه متشکل از پژوهشگران برجسته فلسفه اسلامی در سطح دنیا می‌باشد. شماره جدید اشراق، ویژه نامه ابن عربی، در 8 بخش «صوفیزم و عرفان: مکتب ابن عربی»، «صوفیزم و عرفان: مکاتب دیگر»، «مکتب مشایی عربی: از قرطبه تا بخارا»، «اشراق: مکتب سهروردی»، «فلسفه حقوق»، «منطق»، «فلسفه دین و کلام» و «مناظره» ارائه شده است. سرویراستار این شماره همچون شماره‌های پیشین دکتر یانیس اِشوتس، اسلام‌شناس برجسته و استاد دانشگاه لاتویا است.
 
در این شماره مقالاتی از نویسندگان مشهور چون: آندره اسمیرنوف، براند راتکه، سید حسین نصر، گرهارد باورینگ، رجب آلپ‌یاگیل، حسن حسن‌زاده آملی، حامد الگار، ویلیام چیتیک، یانیس اشوتس، غلامرضا اعوانی، ابوالفضل کیاشمشکی، زین العابدین ابراهیمی، مجتبی شهسواری، فیروزه پاپان متین، ایلشات نصیراف، زکریا بهارنژاد، محمد مصباحی، اورخان میرکاسیم‌اوف، ناتالیا پریگارینا، محمد چائوکی زینه، جواکوئین لومبا، استانیسلاو پرزروف، ریکاردو فلیپه آلبرت رئینا، جولس جانسنز، آمده است.
 
بنیاد مطالعات اسلامی در روسیه با هدف توسعه و جهت‌دهی مطالعات فلسفی و عرفانی اقدام به تولید و انتشار مجموعه مقالات سالانه «اشراق» با همکاری مهمترین مراکز تحقیقی ایران و روسیه نمود.
 
قابل ذکر است که نخستین شماره نشریه این سالنامه با موضوع فلسفه اسلامی به سال 2010، شماره دوم با موضوع سهروردی و حکمت اشراق در سال 2011 و سومین شماره آن با موضوع ابن عربی در ماه می 2012 منتشر شده است.
مقالات اشراق از سوی پژوهشگران برجسته حوزه فلسفه نگاشته می‌شوند. این سالنامه جایگاه ویژه‌ای در بین اسلام‌شناسان روس یافته و نقش تأثیرگذاری در طرح موضوعات و مسائل فلسفه اسلامی در روسیه پیدا نموده است.
کد خبر 1630171

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha