۳۱ خرداد ۱۳۹۱، ۹:۰۷

در سال تولید ملی/

اولین دستگاه نمودارگیری دریایی ایرانی ساخته شد

اولین دستگاه نمودارگیری دریایی ایرانی ساخته شد

اهواز - خبرگزاری مهر: رئیس اداره خدمات نمودارگیری شرکت ملی حفاری ایران گفت: در سال تولید ملی، این شرکت، ساخت و راه اندازی نخستین دستگاه نمودارگیری دریایی برای کاربرد در صنعت حفاری را تکمیل کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هوشنگ کوگرد در خصوص این دستگاه اظهار کرد: این نخستین دستگاه، نمودارگیری دریایی است که به دست سازندگان داخلی ساخته شده است.

وی عنوان کرد: ما این دستگاه ها را قبلا از شرکتهای خارجی وارد می کردیم ولی هم اکنون، در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، ساخت آن توسط شرکتهای داخلی انجام می شود.

وی ادامه داد: ما به دنبال بومی سازی هستیم و شرکت فالیز پژوهش پارس به عنوان سازنده، زیر نظر مستقیم کارشناسان و متخصصان شرکت، این دستگاه را طراحی ، مهندسی و به مرحله اجرا در آمده است.
 
رئیس اداره خدمات نمودارگیری در خصوص زمان ساخت این دستگاه گفت: ساخت این دستگاه حدود شش ماه زمان برده و از لحاظ ارزی نیز هزینه آن نصف دستگاه های مشابه خارجی است.

کوگرد بیان کرد: در این دستگاه یک سیستم الکترونیک خاص نصب شده که به همراه یک کابل، ابزار نمودارگیری به درون چاه های نفت و گاز به منظور به دست آوردن اطلاعات مخزن تا اعماق بیش از پنج هزار متر رانده می شود که با توجه به سیستمهای پیشترفته دستگاه فوق، اطلاعات مخزن از جمله نوع سیال، جنس لایه های زمین، تخلخل و سطح تماس نفت، گاز و آب را در مخزن شناسایی می کند.   

به گفته وی از طریق همین کابل اطلاعات به سیستم پردازش اطلاعات سطحی منتقل و ثبت می شود تا مهندسین و کارشناسان برنامه دقیقی برای تولید از مخزن طراحی کند.

 کوگرد اظهار کرد: تاکنون دو دستگاه نمودارگیری خشکی با استفاده از توان تولید کنندگان و سازندگان داخلی ساخته و در مدار عملیات قرار گرفته است و دو دستگاه دیگر را بازسازی، نوسازی و ارتقای کیفی داده ایم که با توجه به نیاز صنعت نفت به این دستگاه ها دو یونیت دیگر را برای ساخت در دست اقدام داریم. 
کد خبر 1630547

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha