۱ تیر ۱۳۹۱، ۹:۳۹

در مراسمی با حضور وزیر ارشاد/

برگزیدگان کنگره شعر «جانباز شهید» معرفی شدند

برگزیدگان کنگره شعر «جانباز شهید» معرفی شدند

برگزیدگان کنگره شعر «جانباز شهید» در مراسمی با حضور وزیر ارشاد معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، کنگره سراسری شعر «جانباز شهید» عصر روز چهارشنبه 31 خرداد با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تالار محراب برگزار شد.

این کنگره پس از دیدار سال گذشته شاعران آئینی با رهبر معظم انقلاب (25 خرداد 1390) کلید خورد؛ در پایان آن دیدار، یکی از شاعران از معظم له خواست که در موضوع جانبازان «مطروحه‌ای» ارائه کنند تا شاعران به استقبال آن، شعر بسرایند.
 
این درخواست با پاسخ مثبت مقام معظم رهبری مواجه شد و ایشان این مطروحه را سرودند و از شاعران آیینی خواستند تا بر اساس آن شعر بسرایند:
 
 رندانه آخر ربودی جامی ز خمخانه دل / خونین چو برگ شقایق رنگین چو افسانه دل
 
در مراسم دیروز حجت‌الاسلام و المسلمین جواد محمدزمانی دبیر کنگره سراسری شعر «جانباز شهید» در سخنانی انگیزه اصلی از برپایی این کنگره را سخنان مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته با شاعران آئینی عنوان کرد و گفت: مفتخرم اعلام کنم مطروحه‌ای که ایشان طرح کردند، با استقبا گرم شاعران مواجه شد و بیش از 1000 اثر بر اساس آن سرود و به دبیرخانه کنگره ارسال شد.
 
به گفته وی حدود 70 قطعه از این اشعار در کتاب «جامی ز خمخانه دل» چاپ شده است. بخشی از این کتاب هم بیانات رهبری درباره جانبازان است.
 
محمدزمانی همچنین از انتخاب 15 شاعر پس از دو مرحله داوری از سوی هیئت داوران شامل مصطفی محدثی خراسان، رضا اسماعیلی و محمود اکرامی‌فر در کنگره سراسری شعر «جانباز شهید» خبر داد که اسامی این افراد به شرح زیر است:
 
بخش شعر سپید: علیرضا رجبعلی زاده (کاشان)، محمدحسین ملکیان (اصفهان)، کبری موسوی قهفرخی (شهرکرد) و عبدالرضا مروتی (شیراز)، عفت خادمی (نیشابور)، مریم ترنج (بوشهر)، احمدرضا قدیریان (یزد).
 
بخش شعر نیمایی: عالیه مهرابی (یزد) و آرش پورعلیزاده (رودبار).
 
بخش ترانه: رضا نیکوکار (رشت).
 
بخش بیداری اسلامی (قالب کلاسیک): علی فردوسی (اصفهان) و سمیه قبادی (کرمانشاه).
 
بخش بیداری اسلامی (قالب سپید): مجید سعدآبادی (تهران).
 
بخش شهدای علمی: جواد شیخ‌الاسلامی (مشهد).
 
بخش کودک و نوجوان: محمد گودرزی (بروجرد).
 
بخش ویژه (مطروحه رهبری): شعر امیرعلی سلیمانی (همدان) شایسته تقدیر شناخته شد.
کد خبر 1631500

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha