۶ تیر ۱۳۹۱، ۹:۳۱

گزارش خبری/

محصولات گلخانه‌ای؛ استاندارد یا غیراستاندارد/ در گلخانه‌ها چه می‌گذرد

محصولات گلخانه‌ای؛ استاندارد یا غیراستاندارد/ در گلخانه‌ها چه می‌گذرد

یزد - خبرگزاری مهر: از زمانی که کشت گلخانه ای در کشور به ویژه در استانهایی نظیر یزد گسترش یافت، شایعات کوچک و بزرگ در مورد محصولات گلخانه ای نیز شدت گرفت اما بررسی ها نشان می دهد بسیاری از این شایعات بی اساس است.

به گزارش خبرنگار مهر، کشت گلخانه ای از دهه 70 از شکل سنتی خود که در برخی مناطق شاهد آن بودیم، خارج شد و به گلخانه های بزرگ و مدرن منتقل شد و دقیقا از همان زمان بود شایعات در مورد محصولات گلخانه ای شدت گرفت.

آنهایی که طعم و مزه و بوی خیار را چشیده و بوییده بودند، قرمزی و درخشش گوجه فرهنگی در مزارع را دیده بودند و ... طبیعی بود که از طعم خیار گلخانه ای لذتی نبرند و گوجه فرنگی گلخانه ای را به سفره های خود راه ندهند.

زمانی شایعه سرطان زا بودن محصولات گلخانه ای بالا گرفت و بسیاری از مردم به این باور رسیده بودند که به دلیل سمپاشی زیاد و کوددهی بالا آن هم از نوع شیمیایی، محصولات گلخانه ای سرطان زا هستند.

عده ای معتقد بودند که محصولات گلخانه ای نظیر خیار را به هیچ وجه نباید با پوست خورد زیرا پوست این محصولات ناراحتی های معده،‌ سرطان پوست و دستگاه گوارش ایجاد می کند.

شایعات در مورد محصولات گلخانه ای بیشتر حول محور بروز سرطانها می چرخد

عده ای دیگر نیز زندگی در اطراف گلخانه ها را خطرناک می دانستند چون معتقد بودند گازهای موجود در گلخانه طول عمر را به شدت کاهش می دهد.

اینکه این شایعات تا چه حد صحت داشت را باید بر عهده کارشناسان و صاحبنظران گذاشت اما واقعیت این است که بسیاری از نگرانی های مردم از سمپاشی و کوددهی های مکرر برای افزایش تولید، نشأت گرفت.

مثلا عده ای اعلام می کردند که خیار از اول گلدهی تا زمان برداشت چهار بار سمپاشی می شود و این میزان سمپاشی کافی است تا انسان به هر درد و بلایی مبتلا شود.

اما سرپرست جهاد کشاورزی استان یزد این مسئله را به طور کل رد کرد و اظهار داشت: کسانی که این مسئله را مطرح می کنند، از فرآیند تولید خیار گلخانه ای به طور کامل بی خبرند.

چهار بار سمپاشی برای خیار گلخانه ای، فرآیندی غیرممکن است

سید جمال سجادی پور افزود: در حالی که مرحله گلدهی تا به بار نشستن خیار فرآیندی 48 ساعته را طی می کند، چطور ممکن است چهار بار سمپاشی در این مدت انجام شود.

وی یادآور شد: ضمن اینکه خیار گلخانه ای به طور عمده به ویژه از استان یزد به روسیه صادر می شود و روسیه نیز بر روی استاندارد و سلامت محصولاتی که وارد می کند بسیار حساس است.

سجادی پور عنوان کرد: روسیه پیاز ایران را به دلیل نیترات بالا برگشت می دهد حال چگونه ممکن است خیاری که چهار بار طی 48 ساعت سمپاشی شده باشد را به کشورش آن هم با این حجم بالا و با درخواستهای مکرر وارد کند.

150 هکتار از کشتهای گلخانه ای یزد زیر پوشش تولیدات سالم برده شد

وی افزود: اکنون در استان یزد 150 هکتار از کشتهای گلخانه ای را زیر پوشش تولیدات سالم برده ایم و در صددیم کل محصولات گلخانه ای را به این سمت ببریم.

یکی از کارشناسان کشاورزی نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: بسیاری از نارضایتی های مردم از محصولات گلخانه ای به دلیل نارضایتی از طعم و مزه این محصولات است.

علیرضا احمدی افزود: به هر حال طبیعی است که محصولات گلخانه ای به دلیل نحوه تولید و تفاوت بذر، طعم و بوی محصولاتی که به صورت طبیعی کشت می شود را نداشته باشند اما این به آن معنا نیست که محصولات گلخانه ای مشکل دارند یا مصرف آنها سبب بیماری می شود.

وی بیان داشت: البته کیفیت، شکل، زیبایی و اندازه های محصولات گلخانه ای به مراتب از محصولات جالیزی بهتر است اما به هر حال کشت طبیعی به دلیل نحوه کشت، نوع بذر، نوع آبیاری و ... تفاوت هایی در طعم و مزه محصولات ایجاد می کند.

دیدگاه های متفاوت/ بسیاری پیرمردها و پیرزن های روستایی هنوز لب به محصولات گلخانه ای نزده اند

اما با این وجود، دیدگاه عامه مردم نسبت به هر محصولی که زودتر از حد معمول به بار می نشیند، دیدگاه خوشایندی نیست که البته بخشی از آن نیاز به اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی دارد.

این واقعیتی است که بسیاری از پیرمردها و پیرزن های قدیمی به ویژه در روستاها، هنوز لب به مرغ به اصطلاح ماشینی، خیار گلخانه ای و ... نزده اند و معتقدند سلامتی که در سن 70، 80 سالگی و یا بالاتر دارند، به دلیل استفاده از محصولات طبیعی است.

یکی از همین پیرمردها به خبرنگار مهر گفت: ما برای تولید گوجه فرهنگی حداقل سه ماه زحمت شبانه روزی می کشیم، چگونه است که در گلخانه این محصول چند هفته ای به بار می نشیند.

وی در مورد مرغ های ماشینی نیز همین نظر را داشت و گفت: یک جوجه خانگی تا به یک مرغ قابل استفاده تبدیل شود، یک سال زمان نیاز دارد چگونه است که در مرغداریها ظرف 40 روز از یک جوجه 100 گرمی یک مرغ دو کیلویی می سازند.

اینها همه سئوالهایی است که در ذهن عامه مردم وجود دارد و لازم است اطلاع رسانی دقیق از سوی کارشناسان امر به آنها صورت گیرد.

لزوم اطلاع رسانی و ایجاد امنیت روانی در مردم

البته بسیاری از آنها نیز معتقدند شیوع سرطان، بیماریهای مختلف، ایجاد کیست های متعدد در نقاط مختلف بدن و ... همه ناشی از نحوه تغذیه است و البته به قول معروف این صحبتها پر بیراه نیست.

در اینکه افزایش جمعیت نیاز به تولید محصول به شیوه های جدید و با سرعت بیشتر را ضروری کرده است، شکی نیست اما به هر حال خیال مردم نیز باید از نحوه پرورش محصولات گلخانه ای یا سایر محصولاتی که با سرعتی بیشتر به بار می نشینند، آسوده باشد.

حق طبیعی مردم است که بدانند در گلخانه ها، مرغداریها و ... چه می گذرد، تا حداقل از استفاده محصولاتی که مجبورند استفاده کنند، لذت ببرند.

همین که کارگران بسیاری از گلخانه ها به ویژه در استان یزد را کارگران افغانی تشکیل می دهند، خود جای نگرانی برای مردم است زیرا به هر حال محصولات غذایی به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است و نگرانی آنها از این مسئله کاملا طبیعی است.

هم اکنون در استان یزد هزار و 37 هکتار از اراضی زیر کشت محصولات گلخانه ای رفته است که از این میزان سطح زیرکشت سالانه 303 هزار تن محصول برداشت می شود.

عمده محصولات کشت شده در گلخانه های استان یزد، خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، لوبیا سبز و به تازگی نیز گیاه آلوئه ورا و گیاه مرتعی مرزنجوش است.

کد خبر 1635250

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha