۱۰ تیر ۱۳۹۱، ۱۳:۵۱

اختصاصی مهر/

بروجرد صاحب موزه "ورشو" می شود/ امیدواری یادگارهای کهن به ماندگاری

بروجرد صاحب موزه "ورشو" می شود/ امیدواری یادگارهای کهن به ماندگاری

بروجرد - خبرگزاری مهر: شهرستان بروجرد به عنوان قطب هنر - صنعت ورشو به زودی صاحب موزه ورشو می شود تا امیدواری به ماندگاری این یادگارهای کهن شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، صنایع دستی به عنوان بخشی از میراث کهن و فرهنگی ملت ها، نقش مهمی در معرفی تمدن و پیشینه تاریخی ملتها دارد.

صنایع دستی هر قوم و ملتی، معرف ذوق و خلاقیت‌های آنان در پاسخ به ضرورتهای مادی و معنوی در مرحله مشخصی از گسترش تاریخی است. صنایع‌دستی تجلی ویژگی‌های فرهنگی و مظهر تمدن انسان‌های هر جامعه در گذر تاریخ محسوب می شود.

در استان لرستان صنایع‌دستی ثمره دستهایی است که عشق را از قلب خود جاری ساخته و با انگشتان خود با یاری تار و پود بر گلیم و جاجیم ترسیم کرده یا با تلنگرهای چکش آن را حک می‌کنند.

صنعت ورشوسازی در گذشته های نه چندان دور در شهر بروجرد رونق فراوانی داشت و بخش وسیعی از بازار قدیمی این شهر را به خود اختصاص می داده است. گستردگی این هنر به حدی بوده است که نام شهر بروجرد و ورشو با هم آمیخته شده است.

ورشو آلیاژی است که سالها به دست هنرمندان بروجردی به هنری ایرانی آمیخته و موجب حیرت جهانیان شده است.

و چه سپاسی دست خسته هنرمندان این صنعت را می فشارد، دستانی که تمام تلاششان دمیدن روح هنر در تکه ورق آلیاژ است و چیزی جز افتخار برای سرزمین هنر و فرهنگ ندارد.

هنرمندان دیار بروجرد، با استفاده از فن چکش کاری و خم کاری با استفاده از دستگاههای ساده و نیروی بازوی خود، به خلق آثار فلزی بسیار زییایی از ورقهای ورشویی می پرداختند که از جمله می توان به ظروف غذاخوری، سماور، سینی، قندان، چایدان، گلاب پاش و ... اشاره کرد.

هنر ورشو که خود آمیخته از دو هنر مجزای قلم زنی و ورشوسازی است متاسفانه امروز با محدودیت هایی مواجه است که این هنر را به خوابی عمیق فرو خواهد برد ولی با این وجود هنرمندان بروجردی بیکار ننشسته و بزرگترین سماور زغالی دنیا را به دست توانمندشان نقش آفریدند.

عباس گودرزی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر از ایجاد موزه صنعت ورشو سازی در خانه تاریخی بیرجندی بروجرد خبر داد.

وی افزود: هنر - صنعت ورشو در شهرستان بروجرد از رونق زیادی برخوردار بوده و شهره جهانی دارد و باید در راستای توسعه این میراث ماندگار گامهایی برداشته شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان تصریح کرد: با توجه به آنکه خانه تاریخی بیرجندی در مجاورت مجموعه خانه طباطبایی ها قرار گرفته می تواند از نظر گردشگری معرفی هر چه بیشتر هنر - صنعت ورشوسازی بروجرد موثر واقع شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خانه بیرجندی در حال مرمت است، یادآور شد: به محض پایان مرمت این اثر گرانبهای تاریخی، خانه بیرجندی بروجرد به موزه صنعت ورشو سازی تبدیل خواهد شد.

کد خبر 1638571

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha