دکتر "معصومه ظهیری" مشاور استاندار قم در مورد پیشینه حجاب و فلسفه آن به خبرنگارمهر گفت: بحث پوشش و لباس هردو جزو مابه الامتیازات انسان به سایر مخلوقات است. بنابراین پیشینه آن به خلقت انسان برمیگردد. تأکید بر نوع پوشش و اندازه آن در ادیان آسمانی و با فطرت انسان همفکری و همخوانی داشته است.
وی افزود: در اقوام و ادیان و ملتهای مختلف نوع پوشش اختصاصی انتخابی وجود داشته است. دین اسلام هم که مکمل و متمم بسیاری از قوانین است در بحث پوشش هم این اکمال و اتمام را داشته که جنبههای مختلف جامعه شناسی و فواید آثار روحی و روانی و اختصاصات جنسی را مورد توجه قرار داده است.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم ادامه داد: بنابراین نوع پوشش که بحث عفیف بودن و رعایت یکسری نکات اخلاقی و فواید و آثار آن مترتب شده بر اختصاصات جنسیتی، ضروری است. یعنی اسلام یک حدود و لوازمی برای زنان و یک حدود و لوازمی برای مردان درجامعه تعریف کرده و لباس اجتماعی به عنوان لباس حضور و لباس تعامل دوجنس مد نظر قرار داده است. لذا در پیشینه تاریخی آن اسلام به دلیل ملاحظات خاص که جلب منفعت و دفع ضرر را برای بشریت به ارمغان آورده در موارد مختلف، رفتارهای اجتماعی وتأنی سلامت و آرامش روانی از جمله قوانین و توصیههایی است که به زنان و مردان در نوع نگاه و پوشش و رفتار با همدیگر مورد توجه قرار داده است.
ظهیری درمورد حجاب برای مردان هم تصریح کرد: با این اصطلاح که حجاب را به معنای ستر و حائل قرار دهیم نه مطلوب است و نه مقبول، اما اگر حجاب را به معنای حریم تعامل اجتماعی و نوع ارتباط دوجنس با هم و رعایت یکسری از شئونات و قواعد قرار دهیم شامل هردوجنس میشود. در قرآن در آیه 31 سوره نور با توصیه به مردان شروع میشود.
وی افزود: ارتباط و تعامل ضابطهمند و با قاعده موجب سلامت روانی و آرامش روحی و امنیت اخلاقی جامعه و تضمین آنها میشود. اگر به این ضوابط تقید داشته باشیم برکاتش هم برای فرد هم خانواده و هم اجتماع خواهد بود. به همین دلیل است که نباید قوانین حجاب را به یک قشر خاص محدود کرد، بلکه باید آنها را فراگیر بدانیم. زیرا هم مقبولیت و هم مطلوبیت آن برای آحاد جامعه محرز میشود.
مشاور استاندار قم درمورد راههای ترویج حجاب هم اظهارداشت: مانند کارهای فرهنگی دیگر ابتدا بحث آموزش و فرهنگ سازی فراگیر باید مورد توجه قرار گیرد. مسئله حجاب یک کار فرهنگی آموزشی و ترویجی تبلیغی است. بایستی آموزش حجاب و رعایت آن از سنین پایین شروع شود و همه را هم فرا بگیرد. بعد با تدوین قوانین مطلوب عمومی بحث عفاف را در جامعه جا بیندازیم. البته بحث حجاب از جنس اعمال قانون نیست بلکه از جنس فرهنگی آموزشی و ترویجی تبلیغی است .
ظهیری درپایان یادآورشد: در مرحله آخر نظارت به اجرای قانونِ در قالب آموزش است. باید قوانین حجاب را در قالب آموزش به شهروندان تفهیم کرد وقتی آنها از حقوقشان آگاهی پیدا کنند و از آن بهرهمند شوند اقبال عمومی به حجاب زیاد میشود.
نظر شما