۲۲ تیر ۱۳۹۱، ۱۲:۱۲

پازاج:

ورزش زورخانه‌ای در اردبیل توسعه می‌یابد

ورزش زورخانه‌ای در اردبیل توسعه می‌یابد

اردبیل – خبرگزاری مهر: مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل از توسعه ورزش های زورخانه ای و پهلوانی با محوریت فرهنگی به منظور رشد اخلاق حسنه در بین جوانان در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، احد پازاج پیش از ظهر پنجشنبه در جلسه توسعه شورای فرهنگی ورزش و جوانان استان تصریح کرد: تمام پاکی و منش پهلوانی در رشته های مختلف از ورزش زورخانه ای نشات گرفته به همین دلیل باید توجه ویژه ای به گسترش ورزش زورخانه ای در اردبیل شود.

وی با اشاره به تاثیر ورزش زورخانه ای در ورود آیین فتوت و جوانمردی به دیگر رشته های ورزشی افزود: این ورزش آیین گذشت و ایثارگری را در گود زورخانه ها ترویج می دهد تا ورزشکاران توسط این ورزش دسترسی رسم مردانگی و مردم داری را فرا گرفته و در جامعه بسط دهند.

پازاج توسعه ورزش زورخانه ای را از ضرورتهای ورزش استان دانست و اضافه کرد: در حال حاضر در بازیهای ملی و بین المللی بازیهای جوانمردانه توصیه می شود که ورزش زورخانه ای از زمان های قدیم ترغیب کننده بازی های جوانمردانه و آیین گذشت و ایثار بوده است.

دبیر شورای ساماندهی امور جوانان استان وجود زورخانه های بیشتر در سطح استان را مثبت ارزیابی کرد و متذکر شد: نباید از کثرت زورخانه ها در سطح استان نگران بود بلکه باید برای گسترش آن در شهرستان های مختلف استان تلاش کرد.

وی با اشاره به برگزاری آیین گلریزان در زورخانه های قدیم یادآور شد: در زمان های قدیم در هر محله زورخانه و پهلوانی وجود داشت که در صورت گرفتاری افراد محله به پهلوان زورخانه منتقل کرده و پهلوان با برگزاری مراسم گلریزان در زورخانه جهت رفع مشکلات افراد کمک های مردمی جمع آوری می کرد.

پازاج با بیان اینکه از گسترش تعداد زورخانه ها نگران شد، بلکه باید در راستای توسعه آن تلاش کرد، متذکر شد: زورخانه امام علی (ع) و ذوالفقار از گذشته در اردبیل وجود داشت و بتازگی نیز زورخانه پوریای ولی افتتاح شد و تلاش می کنیم این تعداد را افزایش دهیم.

کد خبر 1648333

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha