۲۷ تیر ۱۳۹۱، ۱۱:۵۹

در مشهد مطرح شد؛

بلاتکلیفی نرخ کرایه تاکسی تا کندی نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور

بلاتکلیفی نرخ کرایه تاکسی تا کندی نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور

مشهد - خبرگزاری مهر: تامین سوخت، عدم همکاری بانکها در زمینه پرداخت وام نوسازی، بیمه بیکاری و نرخ کرایه تاکسی از مهمترین مشکلات تاکسیرانان کشور است که در جلسه مدیران تاکسیرانی در مشهد مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور در جمع مدیران عامل شرکت های تاکسیرانی کشور که قبل از ظهر دوشنبه در مشهد برگزار شد، با بیان اینکه در سال گذشته بالاترین میزان نوسازی را در سطح کشور که رقمی نزدیک به 28هزار دستگاه تاکسی بوده، داشتیم، اظهارداشت:همچنین نزدیک به 10هزار دستگاه تاکسی را توسعه دادیم و این در حالیست که نزدیک به 330هزار دستگاه  و 400هزار راننده تاکسی در کشور داریم.

هاشمی با اشاره به اینکه تاکسیرانان بزرگترین عضو خانواده شهرداری ها هستند، تصریح کرد: متاسفانه طرح نوسازی تاکسی ها خیلی کند پیش می رود و این باعث بروز نارضایتی تاکسیرانان شده است.

وی مشکلاتی از قبیل تامین سوخت، اختلاف بین پلیس راهور در زمینه پلاک گذاری تاکسی ها،عدم همکاری بانکها در زمینه پرداخت وام نوسازی، بیمه بیکاری و نرخ کرایه تاکسی را از مهمترین مشکلات تاکسیرانان در کشور عنوان کرد.

وی با بیان اینکه به زودی تفاهم نامه کارت سوخت رانندگان تاکسی به امضا می رسد، افزود:همچنین بر اساس ماده 9 قانون توسعه مدیریت حمل و نقل و سوخت قرار بود مدیریت بار مسافر به شهرداری ها واگذار شود اما متاسفانه دخالت ارگانهای دیگر در این زمینه مشکل ساز شده است و این در حالیست که تاکنون توانسته ایم فقط یک میلیون و 300وانت بار را در کشور ساماندهی کنیم.

سهم 25درصدی تاکسی در حمل و نقل مسافر

مدیر کل دفتر حمل و نقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور نیز در این مراسم از مهمترین دغدغه در زندگی روزمره شهری،جابه جایی شهروندان است، گفت: خوشبختانه به همین منظور طی 7 سال اخیر اقدامات خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی صورت گرفته به طوری که می توان از نوسازی 83هزار دستگاه طی این دوره خبر داد.

مجتبی شفیعی با اشاره بر اینکه سن متوسط ناوگان به زیر 5 سال رسیده، افزود: با این حال الگوی استفاده از تاکسی با تمام دنیا متفاوت است چرا که سهم ایران در استفاده از تاکسی به بیش از 25درصد می رسد و این در حالی است که در اروپا این رقم بین 4تا6درصد است.

وی نیز عدم همکاری پلیس را در شماره گذاری بخشی از ناوگان به بهانه های مختلف یادآور شد و گفت:این گله به صورت جدی ادامه دارد و امید داریم که چوب لای چرخ ما نگذارند و بهانه جویی ها را کنار بگذارند تا هر چه سریعتر خودروهای جدید وارد ناوگان تاکسیرانی شود.

وی  با تاکید بر مشکل نرخ کرایه تاکسی که افزایش آن ممنوع اعلام شده، گفت: شهرداری ها در تمام زمینه ها هزینه می کنند اما متاسفانه اسم تاکسی که می آید هیچ خبری از این کمک نیست.

معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه در سال جاری وام نوسازی 25 تا 30هزار خودرو تاکسی فرسوده بالای 10 سال تامین شده و رانندگان باید اقدام کنند، گفت:35 هزار تاکسی فرسوده بالای 10 سال در کشور داریم و نزدیک به 50درصد نوسازی طی دوسال اخیر افتاق افتاده است.

امیر رضا رجبی با وعده اینکه سال 92 را بدون تاکسی فرسوده آغاز می کنیم، افزود:همچنین خودروی تندر 90 در سبد خودروهای جایگزین امسال جای دارد و موافقت برای واگذاری آن صورت گرفته است.

استاندار خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: موضوع تاکسیرانی و حمل و نقل عمومی که مردم به طور روزانه در شهرها با آن سروکار دارند، به پیشانی خدمت گذاری دولت به مردم تبدیل شده است.

محمودصلاحی با تاکید به نقش آموزش به تاکسیرانان در راستای افزایش خدمت رسانی به مردم تصریح کرد:استفاده از تاکسی به خصوص در کلانشهر مشهد روند رو به رشدی داشته، و این باعث شده که با توجه به حجم بالای مسافران، مسئولان شهری در راستای توسعه هرچه بیشتر ناوگان و نوسازی آن برنامه ریزی جدی داشته باشند.

آموزش کلمات کاربردی زبانهای زنده دنیا به رانندگان تاکسی

وی با اشاره بر اینکه روزانه در کشور بیش از 60 میلیون جابجایی از طریق تاکسی صورت می گیرد که این می تواند فرصت بسیار خوبی برای انتقال پیام های سازنده به مسافران باشد، افزود: امروز تاکسی می تواند به عنوان رسانه وارد عمل شده و با برقراری ارتباط موثر با مسافران این رسالت را به خوبی اجرایی کند.

استاندار خراسان رضوی افزود: آموزش های اولیه و کلمات کاربردی زبان های زنده دنیا همچون انگلیسی و عربی با توجه به تردد زائران خارجی نیز باید در دستور کار این سازمان قرار بگیرد.

تاکسی ها بالای 10 سال یا بیشتر زیبنده شهر مشهد نیست

شهردار مشهد نیز در ادامه این مراسم با اشاره به نقش پر اهمیت تاکسی در شهر و سهم قابل توجه آن در حمل و نقل عمومی درون شهری گفت:امروزه نقش رانندگان تاکسی در موضوعات شهری، مسائل اجتماعی، اقتصادی و رفاه و آسایش مردم به خوبی مشهود است و هر چقدر این مجموعه پویا باشد، می توان انتظار خدمات رسانی بهتری را در شهر داشت.

محمد پژمان رفتار تاکسیران را با مسافر به مثابه نقطه ای دانست که همیشه مورد قضاوت کیفیت خدمات از جانب مسافر صورت می گیرد، اظهارداشت: امروز قضاوت مردم از کیفیت خدمات شهر از اینجا شروع می شود و اگر میزان دسترسی مردم به این خدمات راحت باشد، به طور قطع می توان قضاوت و رضایتمندی مثبت شهروندان و زائران را از شهر مشاهده کرد.

وی با انتقاد از اینکه متاسفانه عمر مفید تاکسی ها بالای 10 سال یا بیشتر زیبنده شهر مشهد نیست، افزود:مگر نوسازی باقیمانده تاکسی ها چقدر زمان می برد که اینقدر در این بخش تعلل می شود؟

تاکسیرانان نبض جامعه هستند

شهردار مشهد تاکسیران را نبض جامعه دانست و گفت: رسیدگی به مشکلات و رفع نیازهای آنان می تواند ارتقای خدمات و رضایتمندی شهروندان را افزایش دهد.

پژمان ادامه داد: برای سایر بخش های حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس اعتبارات ویژه ای همیشه در نظر گرفته می شود و این در حالیست که این اعتبار برای تاکسیرانی مورد غفلت واقع شده و به آن تعلق نمی گیرد.

وی خواستار شد: علاوه بر حفظ اعتبار و ارزش تاکسیرانان باید برای ممانعت از فعالیت سایر وسایل نقلیه شخصی که بدون هیچ محدودیتی وارد شهر می شوند و راحت کار می کنند و مانع فعالیت این قشر می شوند، فکر اساسی کرد.

یارانه سوخت کجاست

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز با بیان اینکه کلانشهر مشهد سالانه پذیرای بیش از 25میلیون زائر از کل کشور است، گفت: با این حال باید سهم تاکسی را در حمل و نقل عمومی کاهش دهیم و سهم اتوبوس و مترو را افزایش دهیم و این نیاز به سرمایه گذاری دارد.

عباس شیرمحمدی از مشکل تعرفه مربوط به خدمات تاکسیرانی به عنوان مهمترین دغدغه در خصوص آنان یاد کرد و گفت: افزایش سنواتی نرخ کرایه بر اساس تعرفه مصوب شورای اسلامی شهر مشهد صورت می گرفت که اکنون بعد از هدفمندی یارانه ها و بلاتکلیفی یارانه سوخت، این تعرفه مصوب در دست نیست و بلاتکلیفیم؛ باید برای آن چاره اندیشی کرد و بدون ابهام در بحث تعرفه خدمات تاکسیرانی تصمیم گرفت.

به گفته وی، این باعث شد در سال با یک فاصله اندک دو بار نرخ تعیین کنیم و این باعث نارضایتی می شود.

کد خبر 1652024

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha