۵ مرداد ۱۳۹۱، ۱۳:۳۰

سیلاب به 10 هزار هکتار از مزارع سویا گلستان خسارت زد

سیلاب به 10 هزار هکتار از مزارع سویا گلستان خسارت زد

گرگان - خبرگزاری مهر: معاون برنامه‎ریزی استاندار گلستان گفت: جاری شدن سیلاب در گلستان به 10 هزار هکتار از مزارع سویا به ارزش 20 میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا غلامی در جلسه پوشش بیمه‎ای حوادث و مسائل مربوط به سیل اخیر در گلستان اظهار داشت: 30 هزار هکتار از اراضی کشاورزی از پوشش بیمه‎ای برخوردار هستند.

وی خواستار بیمه اجباری محصولات کشاورزی و بیمه درآمد کشاورزان شد و تصریح کرد: باید قانونی تصویب شود تا محصولات کشاورزان بیمه اجباری شوند و بروز حوادث غیرمترقبه، آنان را متحمل خسارات سنگین نکند.

معاون برنامه‎ریزی استاندار گلستان با بیان اینکه پروژه‎های راه، جاده و آسفالت زیر پوشش بیمه قرار دارند متذکر شد: پروژه‎های قدیمی از بیمه برخوردار نیستند و بیشترین مشکلات متوجه این بخش است، لذا باید تدابیر مناسبی در این زمینه اتخاذ شود.

غلامی خاطر نشان کرد: واحدهای نوساز روستایی و همه واحدهایی که در رهن بانک‎ها هستند از بیمه برخوردار بوده، اما واحدهای قدیمی که مورد نوسازی واقع نشده‎اند بیمه نیستند و یا امکان بیمه ندارند که این اماکن مستلزم توجه بیشتری است.

این مسئول مهم‌ترین مشکلات فرمانداران را در واحدهای مسیر سیلاب عنوان کرد و متذکر شد: با توجه به اینکه بیشترین مراجعات مردم، مربوط به این بخش بوده نیاز است تا تدابیر ویژه‎ای در این خصوص گرفته شود.

لزوم همگانی شدن بیمه در گلستان
 
معاون عمرانی استاندار گلستان گفت: برای همگانی کردن بیمه منازل مسکونی شهر و روستا از همه ظرفیت های بیمه استفاده می کنیم.
 
عبدالرضا دادبود افزود: تمام سعی و تلاش ما در این است تا مردم بیشتر با مزیت ها و فواید بیمه آشنا شوند و به همین منظور همه دستگاه های اجرائی پای کار آمده اند تا این مهم در کوتاهترین زمان ممکن، انجام شود.

وی ادامه داد: این روند را با قدرت تمام ادامه خواهیم داد و شرکت های بیمه و صنعت بیمه کشور باید در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی پای کار بیایند و همکاری لازم را داشته باشند.

دادبود اظهار داشت: متاسفانه هزینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی در راستای فرهنگ سازی بیمه در کشور، مناسب نیست و مسئولین باید تصمیمی در این خصوص اتخاذ نمایند.

معاون عمرانی استاندار گلستان  اذعان داشت : موضوع بیمه در استان های حادثه خیز مانند گلستان، یک موضوع مهم و محوری است که چند سالی است از سوی مسئولین امر در این استان به طور جدی دنبال می شود.

به گفته وی، در این راستا در سال 1388 طرح فراخوان عمومی بیمه منازل مسکونی و اماکن تجاری را به مناقصه گذاشتیم که شرکت بیمه دی برنده شد و در همین راستا، برای آگاهی بخشی مردم، 500 هزار دفترچه آموزشی را از طریق شهرداری و پست به درب منازل به صورت رایگان رساندیم.

وی تصریح کرد: امروز نیز نتیجه آن کار بزرگ را در استان دیدیم و ضرورت بیمه را حس کردیم، زیرا در شهرستان خان ببین، شهرداری و شورای شهر، منازلی را که بیمه نبودند، بیمه کردند و خساراتی که به چنین منازلی در سیلاب اخیر وارد شد، امروز پرداخت گردید.

به گفته معاون عمرانی استاندار گلستان، از سوی دیگر شرکت های بیمه با توجه به مراجعات مردمی باید نهایت همکاری و مساعدت را داشته باشند تا دیگران نیز تشویق و ترغیب به بیمه نمودن منازل خود شوند.

وی اظهار داشت: همچنین از بیمه مرکزی ایران می خواهیم تا مشکل خاصی برای برخی از مواقع که منازل دچار 2 بار آسیب می شوند که در گلستان در دو هفته اخیر شاهد آن بودیم، ایجاد نشود.

وی در پایان گفت: این شرایط باید بگونه ای باشد تا وقتی اسم شرکت بیمه می آید، مردم احساس امنیت، آرامش و آسایش نمایند.  
رئیس کل بیمه مرکزی ایران گفت: صنعت بیمه باید به گونه‎ای عمل کند که نتیجه آن موجبات اطمینان و آرامش مردم را فراهم آورد.
 
سید محمد کریمی اظهار داشت: جبران خسارت در حوادث غیرمترقبه سهم دولت نیست بلکه بیمه‎ها باید در این عرصه وارد شده و به خوبی فرهنگسازی کنند.

وی تصریح کرد: زیربناهای گلستان در بخش‎های مختلف آب، برق و گاز در مواقع حادثه، امنیت را برای مردم به ارمغان آوردند که این مهم خودش یک هنر و قابل تقدیر است.
 
پیاده سازی طرح نوین بیمه
 
رئیس کل بیمه مرکزی ایران پیاده‎سازی طرح نوین در جامعه را اولویتی مهم خواند و خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح می‎توان بار مسئولیت دولت را کاهش داد و مسئولان مرتبط در این راستا وارد عمل شوند.
 
کریمی با اشاره به اینکه 33 سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی ایران می‎گذرد و مسئولان نوکری خود را با ارائه خدمات شایسته به مردم اثبات کرده‎اند اذعان کرد: در کنار هر حادثه‌ای که متوجه جامعه بوده، مسئولان همیشه در کنار مردم بودند و این امر سبب شده تا آنها به کشور و انقلاب خود دلگرم باشند.

وی با تاکید بر اینکه در صنعت بیمه باید مدیریت ریسک مورد توجه قرار گیرد یادآور شد: چنانچه در بیمه و زندگی مردم مدیریت ریسک اعمال شود بسیاری از مسائل و مشکلات برطرف خواهد شد.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران با بیان اینکه میانگین بارندگی کشور 150 میلیمتر است خاطر نشان کرد: میزان بارندگی و سیل اخیر در استان گلستان 105 میلیمتر گزارش شده است که البته این بارش‎ها نعمت خداوندی است ولی اگر به درستی تدبیر نشود تبدیل به نعمت خواهد شد و خسارات زیادی نیز بر جای خواهد گذاشت.
 
معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: مردم با تصویب قانون بیمه‎ای حوادث از ثمرات خدمت‌رسانی برخوردار می‎شوند.

محمد لطفی اظهار داشت: بیمه می‎تواند جایگزین خوبی برای حمایت از مردم باشد که ضرورت آن بیش از پیش مخصوصا برای استان‎های حادثه‎خیز احساس می‎شود.

وی با بیان اینکه ابزار و امکانات لازم در قانون پیش‎بینی شده است عنوان کرد: قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران در سیاست‎های مصوب مقام معظم رهبری ذکر شده که باید توجه ویژه‎ای به امر بیمه شود.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور متذکر شد: محدودیت‎هایی در خصوص فرهنگ‌سازی و اطلاع‎رسانی وجود دارد که این مهم با تعامل صدا و سیما و دستگاه‎های متولی برطرف خواهد شد.

لطفی در خصوص لایحه بیمه ابراز داشت: حدود شش تا هفت سال است که لایحه بیمه در دستور کار دولت قرار گرفته و در سال 1389 مقدمات این لایحه در دولت فراهم شد و در سال 1390 تقدیم مجلس شد و بر اساس تبصره ماده یک، مقرر شد تا اماکن مسکونی در کشور بیمه اجباری شوند.

این مسئول تاکید کرد: سعی داریم در ابتدای فعالیت مجلس نهم این لایحه تبدیل به قانون شود تا شاهد مرتفع شدن بسیاری از مسائل و مشکلات در این بخش باشیم.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور یادآور شد: از سه سال گذشته با شرکت‎های بیمه‎ای ارتباطات نزدیکی برقرار شد به طوری‌که کنسرسیومی بین شرکت ایران و پنج شرکت دیگر صورت گرفت و در این راستا اطلاع‎رسانی به استان‎ها نیز انجام شد تا بر اساس شرایط اعلام شده از امکانات بیمه‎ای بهره‎مند شوند.

لطفی با بیان اینکه استان‎های زنجان و گلستان به عنوان پایلوت این طرح مدنظر قرار گرفتند ابراز داشت: کار خوبی که در استان گلستان انجام گرفت به دلیل اینکه اماکن مسکونی گلستان زیر پوشش بیمه قرار داشتند، خسارات از محل منابع دولتی تعلق نمی‎گرفت که طی آن 500 هزار واحد مسکونی زیر پوشش خدمات بیمه‎ای قرار گرفتند.

دو میلیون واحد مسکونی کشور بیمه می شوند
 
وی از انعقاد تفاهمنامه‎ای با کمیته امداد امام خمینی (ره) طی سال گذشته خبر داد و اذعان داشت: بر اساس این تفاهمنامه 2 میلیون واحد مسکونی مددجویان به محض تامین اعتبار زیر پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور متذکر شد: پیشنهاد بر این بود شرکت‎هایی که توان و ذخیره بالاتری دارند در این کنسرسیوم مشارکت کنند که اکنون مقدمات آن در حال انجام است.
کد خبر 1658783

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha