۹ مرداد ۱۳۹۱، ۱۹:۱۳

پایان طرح انتقال آب شیرین دره به بجنورد/ کشف 2 آب انبار در شهر تاریخی بلقیس

پایان طرح انتقال آب شیرین دره به بجنورد/ کشف 2 آب انبار در شهر تاریخی بلقیس

بجنورد - خبرگزاری مهر: پایان طرح انتقال آب شیرین دره به بجنورد، کشف 2 آب انبار در شهر تاریخی بلقیس و ... از مهمترین عناوین اخبار امروز خراسان شمالی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، استاندار خراسان شمالی گفت: طرح انتقال آب آشامیدنی از سد 'شیرین دره' به بجنورد، مرکز این استان، مهرماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.

محمود احمدی بیغش گفت: با پیگیری صورت گرفته، معاون برنامه ریزی و توسعه وزارت نیرو با سفر به استان پروژه‌های این وزارتخانه، از جمله طرح انتقال آب شیرین به بجنورد را مورد بررسی قرار داد و قول داد که تا مهرماه این طرح به نتیجه برسد.
 
وی افزود: علاوه بر این پروژه‌های آبرسانی به شهر اسفراین، پیشرفت دو سد در دست ساخت، احداث دو پست برق در صفی آباد اسفراین و جاجرم پیگیری شد و در شهریور ماه نیز وزیر نیرو به این استان سفر خواهد داشت.

کشف 2 آب انبار در شهر تاریخی بلقیس

مدیر پایگاه شهر تاریخی بلقیس اسفراین از کشف دو آب انبار کهن در این شهر تاریخی خراسان شمالی خبر داد.

علیرضا نجفی گفت: در جریان فصل پنجم کاوش شهر تاریخی بلقیس و برای روشن شدن وضعیت این ساختار، یک ترانشه در ادامه سازه‌های قبل ایجاد شد که مدتی پس از کاوش بخش عظیمی از مخزن آب انبار نمایان شد.

وی افزود: هنگام پی گردی برای روشن کردن وضعیت پی و مصالح به کار رفته در ساختار دیوار شارستان شهر بلقیس، برای مرمت اضطراری در سال 1390 در ضلع جنوبی آن، بخش کوچکی از یک سازه آجری شامل سردر ورودی و تعدادی پله کشف شد و احتمال می‌رفت این سازه بقایای یک آب انبار شهر باشد.

نجفی گفت: آب انبار کشف شده به شکل دایره به قطر 25/4 و عمق چهار متر در دل زمین با شفته آهک و آجر ایجاد شده و قسمت داخلی آن بدون اندود بوده و تنها در نزدیک کف سازه حدود یک متر دارای یک اندود نازک آهک است.

وی افزود: بعد از گذشت مدتی اندک با بیرون آوردن این سازه از زیر خاک، سازه آبی دیگری کشف شد که شاید بتوان آن را دومین آب انبار شهر قلمداد کرد و این بنا در خارج از حصار شمالی شهر تاریخی بلقیس اسفراین قرار دارد.

گروه جعل اسناد و مدارک هویتی در خراسان شمالی به دام افتاد
 
فرمانده انتظامی شهرستان مانه و سملقان گفت: اعضای یک گروه خارجی جعل اسناد و مدارک هویتی در این استان دستگیر شدند.
 
سرهنگ جاوید مهری اظهار داشت: اعضای این گروه شش نفر از اتباع افغان بودند که به سردستگی یک زن ایرانی اقدام به جعل اسناد و مدارک هویتی می‌کردند.
 
وی افزود: این افراد با دریافت هشت میلیون ریال، مدارک هویتی جعلی برای اتباع افغان صادر و به شهرستان‌ها ارسال می‌کردند.
 
فرمانده انتظامی مانه و سملقان افزود: در بازرسی از منزل عامل اصلی گروه، 14 جلد شناسنامه، چهار عدد کارت ملی، دو عدد کارت پایان خدمت، چهار عدد مهر جعلی، 52 میلیون و 500 هزار ریال وجه نقد کشف و ضبط شد.
 
به گفته وی متهمان به همراه پرونده تشکیل شده، برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.
کد خبر 1662034

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha